onsdag 8. desember 2010

Tøfler for store, tøfler for små..

Jeg får av og til bestillinger og forespørsler på ting jeg ikke har i tovebua, noe jeg synes er artig og utfordrende, og da er det spennende å se om jeg får laget en oppskrift.

IMGP1152

Disse herretøflene er strikket etter Sandnesgarn sitt mønster “tøfler”, men er strikket av Cortina soft, så mønsteret måtte tilpasses. De er bredere i lesten enn de jeg vanligvis tover. De er sorte, så bildet under lyver…

IMGP1153

Disse småttisene er strikket fra samme mønster, men også der måtte jeg endre masketall og cm, da det ikke var mønster på så små størrelser. Her har jeg brukt Fritidsgarn, da det blir mykere etter toving, og passer derfor bedre til småtasser…

IMGP1154

….men tror du ikke jeg måtte kjøpe nytt garn til tøffel to, noe som resulterte i at de faktisk tovet helt forskjellig, så den ene er større enn den andre…så på’n igjen:)…i tillegg tover lyse farger dårligere enn de mørke.

Et par damevotter har det også blitt;) De er også strikket i Fritidsgarn og tovet. De er skikkelig varme, og selv om du blir våt, så holder slike votter på varmen.

IMGP1150

Det er travle dager, så jeg rekker ikke lange stundene her inne, men jeg ønsker alle en riktig god ferd mot helg; jeg skal passe prinsen fra torsdag til mandag; gjett om jeg skal kose meg:))

Klem fra tovepia……………………….som skifter status til Mossan;)

53 kommentarer:

Vilma sa...

Kan jeg mon bestille et par sælskinds støvler ? Du som er så dygtig må kunne lave mig sådan et par....suk...suk..

Klem Vilma og god uge med KOS

Tino sa...

Flotte tøfler og votter!
Jeg "bor" i slike ladder hele vinteren, så deilig og varmt på føttene.

Nyt dagen videre!
Klem T

Frøydis sa...

Heisann :-)
Imponert! Skjønner ikke hvordan du får det til...
Men veldig greit du viser oss at til om med DU kan gjøre feil..riktig så søte var de 2 med forskjellig størrelser :-)
Tempen har sunket med flere grader i løpet av dagen, vi er snart på pluss-siden :-) Gjør ingenting det!
Ha en flott dag videre og klem fra meg

Anita Tørmoen sa...

Deilig med tovede tøfler og votter nå:) Så søte de små ble da, men synd at de tovet forskjellig. Ha en fortsatt god uke:)

Anonym sa...

Her var det veldig mye fint, ja - ser ut som det seiler opp mange fine julegaver her hos deg :-)

Lene Megan sa...

Flotte tøfler og uden tvivl varme! Du er rigtig flink og det må da være en dejlig udfordring at lave noget fra bunden. Selv at design så at sige! :)

Ha' en flot dag videre.

Klem fra DK

Anonym sa...

Fine ting du har laget. Det var interesant det du sa om at lyse farger tover dårligere enn mørke,, Tenk at det kan spille inn :). Det får meg til å tenke på min pappa,, han kan ikke bruke klær med farge rød og grønn, mot huden. Det er noe han reagerer på i dem,, mener det var snakk om krom (?).

Så koselig helg du har i vente! Klem :)

Bitt@mi sa...

Og du sier at du løper mellom generasjonene? Da løper du i alle fall fort, for strikking og toving får du tid til:-)))) FLotte ting, men synd med den fargeforskjellen. Er det noe jeg har lært, så er det å kjøpe nok garn fra startet av... Og så heller levere inn hele nøster etterpå... hvilket i praksis aldri blir gjort... :-)
Kos deg videre med familien:-)
Klem!

Skjerstad sa...

Hei Mossan :) Det blir sikkert koselig å ha barnebarn på besøk :)Ingen tvil om at de tøflene er varme og gode .

Kos deg i kveld :)
Klem fra Janne

Shy sa...

Du er jammen flittig. Eg har tova nokre tøfler, dei er gode og varme. Eg har fått tova votter, og det finst ikkje varmare votter. Hadde lyst å tove nokre vottar i str 1 -2 år, men har ikkje fått det til. Det er ikkje lett å få tovinga perfekt, og garn tover så ulikt.

Maratonjenta sa...

Lekre tøflusser!!! Du er dyktig:-)

Klem fra Maratonjenta

Hege sa...

Så fine ting Tove - og for frysepinner som meg..., boor i tøflene mine nå!
Tusen takk for koselig hilsen og jeg har det som deg: Syns dagene går veldig fort;-D
Ha en kos kveld og en trivelig helg med prinsen:-)
Klem, Hege.

Anonym sa...

Du lager så mye fint. Tøflene er varme og gode,det kan jeg skrive under på,jeg har jo et par.
Klem:)

Petrinetrollmor sa...

Deilig og varm til små og store fotar !!

Ha en fin førjulsonsdag:)

Marion sa...

Så fine tøfler! Det der må du lære meg!!;)
Klem

Greta sa...

Eg veit at du skal kose deg. Trenger ikkje å gjette. Vi er heldige vi som får lov å vere besteforeldre.
tøflene var super fine. Beundrer dere som tør å drive på med den der tovinga.
Kos deg og ikkje stress no da. Eg berre koser meg eg.
Og gi prinsen ein klem fra meg. :0)

Viola sa...

Oioi her var det mange fine innlegg siden sist jeg var her! =)
Så gode og varme de tøflene ser ut!! Fine er de også! Og vottene!!

Åååja du er heldig, mange fine gaver har du også fått! Og bestilt.. Det er artig med gaver man får, om man får dem i presang eller kjøper dem selv.. Får ta meg en tur på de henviste sidene og se.. Dekorative ble lysene også, med adventstall.. Og den godjulkransen, lekker! :)

Javisst er det herlig når sola snur! Her har vi fått snø, og da blir alt så meget bedre, for meg.. :) Og bare litt under 8 minus, ikke verrst det..! :)

Vakkert det første isbilde under her! Og de glassene med lys, du verden for et herlig tips, takker og bukker! ;) Det skal jeg lage!!!!

Ha en fin adventstid og førjulsdager, med klem fra meg! :)

Annelis hantverk sa...

Så härliga tofflor och vantar du har stickat och tovat! De är säkert mycket varma och sköna!
Ha en bra dag!

Unknown sa...

Ja,jammen er det vanskelig å tove. Noen ganger blir det perfekt andre ganger så som så...
Tøflene dine er fine og kos deg mye i helgen. :))

Einy sa...

Du finner en løsning på alt du :)
Jeg skal hinte til min kjære om at jeg ønsker meg sånne votter! :)
Så koselig å få en langhelg sammen med prinsen din! Da må du nikose deg :)

Klem

Havfruen sa...

Så nusselig de små tøflene var:)) Skikkelig søte:) Tov meg her og tov meg der:)) Synes alt ser bra ut jeg da. Så vet jeg de er varme!
Tenker det blir stas med prinsen i hus fra imorgen kveld, kos dæ:)
Klemmings fra havet:)

Datt sa...

Ah, blir varm på føtter og hender bare av synet jeg altså! ;)

Anonym sa...

Du er helt utrolig med dine strikkerier, Tove - så veldig flink! Og for et tempo, da - det 'ryr' jo ut godsaker! Kjempefine tøffler, heldig er dem som skal ha disse på'fotan'. Ha en fin kveld - klemmer**

Fies notiser sa...

"Renner" innom her etter å ha fulgt deg fra "Gleder&Alvor" Herlig toving & super blogg, henger litt med her jeg :-)

Josefine sa...

Så fine tøfler! Må være en populær gave under treet i denne kulden...
Høres ut som du skal ha en flott helg, kos deg masse...klem

liven sa...

Flotte tøfler og votter!!
slike lager en venninne av meg også....og jammen er de varme og gode!
Kos deg med barnebarnet Mossan :o)

Jannickes Hjemmekos sa...

Heisann
Huff, nå er det noen innlegg siden jeg har besøkt bloggen din. I travle tider blir det lite blogging - både på egen blogg og andres.

Nydelige ting du har tovet - likte veldig godt både tøflene og vottene. Jeg har strikket seks rødnisseluer; fikk bestilling på tre stykker på messen på søndag.

Ønsker deg fine dager. Har lest innleggene som jeg har gått glipp av og likte godt kuldebildene dine. Klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Du er så utrule produktiv, kreativ og FLINK :)
No for tida koser eg meg stort i tøflene eg vann hos deg :)
Klem:)

Bestemor Drillo sa...

Flotte ting som vanlig Tovepia!
Kos deg med prinsen og ha noen fine dager!
Klem fra meg!

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Både votter og tøfler ser kjempegode ut, fine var de også ☺
Kos deg videre i denne flotte adventstid.
Klem fra Fru Strøm

Elise sa...

Flotte tøfler og votter, de vottene kunne eg tenkt meg mønster på:) Klem

Anne sa...

Så varmt og godt ut sa du, sukk, deilig deilig, men sikkert også utrolig glatt på gulvet??
Måtte bare inn å gi deg en varm klem nå som jeg så du heller ikke baker mye til jul, da er vi to, joho. Blir ikke spist he rihuset heller faktisk. Så bare litt.

Må bare si Tove at de bildene du har under her fra strandkanten, med brygga :-0 isen, trøstes min slår de fleste fotobloggere med den serien der!! og jen mener det faktisk.

Fotoblogg neste?!

Anneklem i kvelden.

Randis side sa...

Tova ullplagg e desidert det beste!! Visste ikke at lyse farger tover dårligere enn mørke... Men har faktisk opplevd det, når jeg tenker meg om! Ha finfine og kreative dager i det deilig vinterværet :)

Evelyn sa...

Hei :) flotte tøfler og votter.. nydelig de minste..

Du er så flink :):)

Kos deg sammen med prinsen.. nyt dagene:)

Klem fra Evelyn

Veronika Mikkelborg sa...

de så ,så deilige ut de tøflene:)

Veronika

Elins Strikkeri sa...

Så fine og gode tøfler og votter du har laga!! Kos deg masse med prinsen i helga:))

Ruth sa...

Du er flittig, det syns jeg. Skikkelig fine tovalester. Det finnes jo ikke noe varmere enn det.

Kos deg.

ANNEPÅLANDET sa...

Så deilige og varme tøfler og votter! Nå står tovatøfler på strikkelista her også. Ha en koselig helg!

Tussi sa...

Ja, det er alltid spennende å se hva som kommer ut av maskinen når man tover - her i gården har jeg fått sånn ymse resultater..
Nå synes jeg du får det meget godt til, de tøflene var flotte!
Det går mot helg - og jul - kos deg :)

Tonemor sa...

Så herlige votter og tøfler. Kjempe gode og deilige. Slike er et must her om vinteren.
Ha en super fin dag.
Klem Tone

Lindas hobbyhjørne sa...

Så fine tøfler og votter du har laget, deilig nå i kulla.
Ha en fin dag, klem.

Guri sa...

Snakk om produktiv dame! Mye fint fra deg nå også! Klem :)

Ingun sa...

Hei Mossan!
God morgen i kulda. Flotte tøffler..Du er heldig som er Mossan. Hyggelig. Men snart blir jeg det også, hvis allt går bra..
Ha det flott der du er. Kos deg!
Har herma etter deg;-))
Klem

Snertne sneller og små nøster sa...

Det er vel ikke bare bare å bli småbarnsmor igjen når man i grunnen er ferdig med det - men regner med at du koser deg stort :-) Fine tøfler og votter, men kjedelig at du må lage den ene på nytt....

Jeg har heller ikke tid til å være så mye her inne, så det er så som så med kommentarer fra meg for tida :-/


Ha en fin kveld og god helg når den tid kommer - klem Siv

GundaM sa...

heia der mossan, det navnet må jeg nok venne meg til ;)

kos deg med lillegull, travelt her og men slik er jo hele året ;)

klm

Besta sa...

Kjempeflott:) Blir stadig imponert over både strikking og toving. Du er god.

ha en fin helg.

klem fra marilyn
Forresten fikk jeg et tips om å ta bilde av juletre. Ta i skumringen og uten blitz...det var ikke så verst men mine bilder ble litt mørke.

Monai sa...

Flotte tova tøfler og votter du har strikket.De er nok gode å varme i denne kulda.
Ønsker deg også ei riktig god helg!

Seascape sa...

Kjempe fine også er de så gode og varme. Ha en riktig god helg du også. Klem

hobbyvimsa sa...

nydelige ting du lager igjen,flink er du:)Kos deg i helgen!!Klem Linda:)

Moan sa...

Toving, det kan du!
Her er det fortsatt en risiko-sport å regne...
Deilige tøfler, ser supergode ut!
Ha en fredfylt 3.adventshelg, Tove :-)

Anonym sa...

Hei.Kjempe fine tøfler og votter.Du er kjempe flink.Ønsker deg en riktig fin førjulshelg.Klem fra Bodil. Nå har det begynt å regne på Nordmøre.Sørpe huf,huf...

strikkedilla sa...

Flotte votter og tøfler. Ønsker deg en god jul

Gulltopp sa...

Heia! Nydelige tøfler! Eg har også begynt å hekle tøfler og eg lurer på hvor mye større må du hekle tøflene før du tover dem ? tusen takk for svaret!