lørdag 4. desember 2010

Kuldeallergi

Jeg er sikker på at jeg lider av kuldeallergi…..

IMGP1011

…..de 2 – 3 siste vintrene har jeg gått mer eller mindre konstant med rinnende nese (kun et nesebor om gangen).

IMGP1019

Ser jo på skirenn på TV, og der har de fleste kuldeallergi og kuldeastma, så kanskje er det noe jeg egentlig pådro meg den gangen jeg gikk på ski??? Rett og slett en senskade?? (Så langt er jeg ikke astmatisk.)

IMGP1022

Jeg tror faktisk at jeg har levd for lenge i et kaldt klima, for sannelig var det kalde vintrer i oppveksten på 50 – 60-tallet også. Den gang var jo til og med brøytekantene på sitt høyeste!! 

IMGP1021

Ja, ja, det kommer gudskjelov en vår etter dette……….og da kommer vel  pollenallergien:O)

Klem fra tovepia…………..som  lider av væsketap ;)

41 kommentarer:

Hjertedamas blogg sa...

Huffda, væsketap, kuldeallergi og pollenallergi??? Hmmm, hørtes ikke bra ut. Vedr væsketapet: Du får hive inn på noe drikkendes:DDDD Og når det gjelder allergier, så har jeg såpass mye av det at det eneste jeg ikke lider av er vell kuldeallergi:DDD Slet med pollenallergi i mange og laaaange år, helt til vi rev huset, som var full av sopp og mugg og råte. Bygde et nytt hus som er friskt og raskt, og for all del varmt og godt:DDDD Og da forsvant pollenallergien. Men matallergien, må jeg lære å leve med: svin, okse, melk, hvete, frukt osv. Svinaktig morsomt og enkelt nå i juletider, hvor alt omtrent er med svin, melk og hvete:DDDDD Ha en flotters helg:DDDD Klemz

Anonym sa...

Åååå hater vinteren,det blir verre dess gamlere en blir jo. Det blåser iiisende kald vind her i dag,jeg klarer rett og slett ikke å gå ut,så jeg pakka på gubben kjeledress og sendte ham opp i skogen etter mose og kongler hehe staaakar så fææl jeg er altså.
God og varm helg ønskes.
Klem:)

Marianne sa...

Flotte vinterbilder du viser idag, sitter også inne i varm stue og kikker på skirenn på tv`n. Masse allergier ja, det er helt sikkert, jeg selv reagerer på svibler, for stram lukt for meg:)

Ønsker deg en fin førjulstid videre.Kulde eller ikke.
Marianne

Frøydis sa...

Hehe..måtte flire meg gjennom innlegget ditt idag :-)
Men altså...det der med rennende nese..det KAN ha andre årsaker..
F.eks alderen...da begynner jo nesa å renne ukontrollert..hehe..
Det fins jo nesespray som skal stoppe det da..prøvd?
Ha en topp lørdag :-)
Klem fra meg, som fremdeles holder meg frisk :-D

Refleksjon på livsvegen sa...

Trasig at du er plaga..
Flotte bilete!
Mildare og snø i lufta her..
Må nok ta det som det kjem..

god helg♥

hobbyvimsa sa...

Uff hørtes ikke bra ut,men ikke lenge til det blir vår nå:)så hold ut litt til:)Ha en fin helg!!Klem Linda:)

(eddas) sa...

Huff da...høres ikke behagelig ut...
Ja...lakenet fikk nytt liv:)blir nok litt av hvert ut av det....for det er stoooort..:)
ha en kos kveld
eddaKlemmer

Unknown sa...

Uffa meg!! Ikke morro, det blir vel litt varmere snart ;)) Det er ett slit med alle disse allergiene!! I know ;)
NYDELIGE vinterbilder, fantastisk!!!
Takk for dine alltid gode og varme ord ;))
Nyt av helgen og advent ,))
Nisseklem fra meg,
Anki

Havfruen sa...

Må nesten humre litt:)) Kan jo være en senskade ja....man kan jo ikke vite. uansett, plagsomt er det nok. Flotte kuldebilder...nesten så jeg får litt kløe i nesa....
Hold varmen, klem fra meg:)

Elise sa...

Flotte vinterbilder hos deg og:) Eg slite med allergi av juleblomstene, spesielt julestjernen som er den verste allergiblomsten me har. Ikkje så kjekt nå alle pynter med den:p Kos deg videre i adventstia:) Klem fra meg:)

Tino sa...

Brrr høres ikke godt ut. Litt vel tidlig med denne sprengkulden, ser ut til å bli en lang vinter.
Men vakkert er det ute iallefall.
Ang kransene de ble ikke helt som jeg hadde forestilt meg hehe. Har sett så mange flotte rundt om i blogglandia, men fikk det ikke helt til gitt.
Det enkle er kanskje det beste?
Klem T ;)

Lene Megan sa...

Huff, det lyder da ikke godt med kuldeallergi! Og da slet ikke, når man bor som du gør og vinteren ser sådan ud. Selvom den er vældig smuk at skue! :)

Jeg har også en slags kuldeallergi, mine hænder er meget følsomme overfor kulde og frost. Så jeg lider af eksem. Cold creme af den gode slags hjælper MEGET på det. Heldigvis. Godt at kende de gode tricks og remidier.

God bedring med allergien og god aften. Klem.

Janna sa...

Rennende nese tror jeg nesten er blitt en folkesykdom; jeg har selv vært plaget med det i ca 15 år nå, og som deg; bare et nesebor om gangen! Irriterende? Ja!

Så fantastisk vakre bilder du viser her, vinterlandskap på sitt aller fineste, det er nesten eventyrlig!

Tusen takk for alle de oppmuntrende og koselige kommentarene du leggerigjen hos meg, dem blir jeg alltid kjempeglad for.

Ha en super weekwnd,
Klem.

Stubbetufsa sa...

Hm.
Jeg trodde det var omvendt - at de med astma begynte med sport, for det var bra for astmaen...
Kondens i nesen! Det blir jo slik når det er kaldt, men bare i ett nesebor?
Nei, man skal ikke la seg forundre. Tenk jeg gikk i årevis og trodde at man pustet gjennom ett nesebor av gangen, etter en stund skiftet det til det andre.
Da jeg begynte med saltvannsskyllinger oppdaget jeg at man kunne puste gjennom begge på en gang. Som alle nyfrelste måtte jeg fortelle det til alle jeg møtte...
Ha ei god helg!

KariL sa...

Kjente utfordringer dette med rennende nese. Jeg tror jeg begynner å få kontroll på det nå. Kan bl.a. ikke ta inn i hus julestjerner og svibler. Tar en bort de røde/gule arrene på julestjerna kan det gå bra. Bare et tips om du vil prøve. Ellers så er det kun edelgran som kan taes inn i hus her.
GOD HELG!

Anita Tørmoen sa...

Så fine vinterbilder du har tatt:) Kanskje sjokket ble for stort etter turen til varmere strøk:)

Randis side sa...

He,he... D kommer krypende med årene.. Rennende nese og øyne, sprøe tenner, dårlig hørsel, you name it :) Alternativet orker vi ikke nevne..

Flotte vinterbilder. Dokker e heldige som har ordentlig vinter, her e det frost, men glattpolert etter mildværet i uka. Ha en trivelig kveld, klem

Anonym sa...

Så flotte bilder!
Måtte humre litt til senskaden etter skigåing :).

Håper du snart blir bedre.

Ønsker deg en fin kveld. Klem :)

Anonym sa...

Så fine bilder!
Måtte humre litt til senskaden etter skigåing :).

Håper du snart blir bedre.
Ønsker deg en fin kveld. Klem :)

Linda Himlingen sa...

Hørtes ikke helt bra ut! ;) Denne kulda er vel ikke helt bra for noen av oss, egentlig! Ser litt lysere ut nå forresten!

Fin lørdagskveld, til tross! ;D

Marion sa...

HUff og meg...men vi må være glad for at vi har alle årstider. Har en venninde i Australi og det er visst ikke så stas på varmeste sommeren der heller....når vannet er varmere enn luften og eneste måte å avkjøle seg på er å gå inn...Da synes jeg det er litt likere med kulden likevel ;)
Men vi får satse på at vinteren blir litt kortere og at sommeren kommer i april!
Lørdagsklem

rett og vrang sa...

;-)))
Nå har det vært kaldt her lenge - siste uka rundt - 20... Jeg sliter med å holde varmen enda jeg er temmelig godt kledd! Kanskje det rett og slett er kuldeallergi! Jeg VIL ikke ha det så kaldt så lenge! Gruer meg hver morra til å spasere på jobb for så å komme hjem til et heller kaldt hus. Ha en fortsatt fin kveld! S-klemz

Unknown sa...

Uff da, det høres ikke noe særlig ut! Jeg tror vel egentlig ikke den sprengkulden er sunn for noen av oss!

Vakre bilder blir det i kalde vinter-Norge da:)

Ha en fortsatt fin kveld:)

Klem Linda

Merethe sa...

Jeg får rennende nese når jeg lukter på svibler...ja jeg gjorde det en dag for jeg kan ikke ha dem hjemme...tetner helt. Men måtte bare kjenne den nydelige lukten en gang ... :) dumt i etterkant. Jeg er nok alergisk mot kulden på en annen måte enn deg...liker meg mere og mere i sol og varme. Men glemmer det litt nå når det er så mange koselige innesysler...ja dagene flyr rett og slett. Ha det fint og håper du raskt får kontroll over væsketapet ditt. Klemmer til deg.

Unknown sa...

Nydelig bilder. Tror jeg har litt kuldeallergi jeg også, men ikke slik som du. Jeg innbiller meg at jeg får ikke slappe skikkelig av fordi det er så kaldt. Man er hele tiden anstrengt fordi man må gardere seg mot kulden.hehhehe...

Skjerstad sa...

Stakkar deg da Tovepia . Du må vel bare glede deg over værmeldingen de meldte i dag, det skal bli mildere i Trøndelag :) Vakre bilder ;)Innlegget under - Så dekorativt og enkelt og lage ;) Dette må jeg prøve !

Ha en fin helg videre :)
Klemmer fra Janne

Josefine sa...

Huffameg...ikke kjekt med allergi av noe slag! Det er litt av en vinter vi har fått, tenker vi skal bli lei av kulda om den har tenkt å vare til våren igjen...

Nydelige vinterbilder! Har vært på lang tur i skogen med hunden i dag, fantastisk vakkert.

Klem fra meg

Lappeline ♥ sa...

Nydelige fine bilder hos deg....her på vestlandet er det meldt ennå kaldere neste uke brrrr
Ikke kjekt med allergi nei......

Ha en fin kveld forsatt og en fin morgen dag

Klem til deg

Konvallhaugen sa...

Takk for koselig kommentar på bloggen min!
Ja nå ser ikke kjøkkenbenken min slik ut hele tiden, men ønsketenkning vet du;-)
Flotte vinterbilder forresten!
Ha en fin søndag i morgen du og!
Klem fra Liv Johanne

Trollmora sa...

huffda. . . Høres ikke bra ut nei. Håper du unngår å være isolert når det blir for kaldt da. . . Det er jeg i perioder og man kan jo gå på veggen av mindre! Nydelige vinterbilder da! For der gjør han seg syns jeg. På bilder :)

Unknown sa...

Trur eg og lide av kuldeallergi... ;o)

Guhu for nåken nydelige bilder du hadde å visa her!

Kulden gjørr naturen vakker om ikkje nødvendigvis kroppen sette pris på den :o)

Seascape sa...

Nydelige vinterbilder. Ufff kuldeallergi, jeg er glad jeg til nå ikke har noen allergier. Ha en riktig fin natt du også. Klem

Hos Jorunn sa...

Fy søren så lekre bilder du har tatt, likte godt headeren din også! Ha en fin søndag, klem fra Jorunn

lavendel mio sa...

Å sååå nydelige vinter eventyrbilder du viser!!!
Tror jammen jeg har kuldeallergi også...har iiiskalde hender og føtter hele tiden, men i dag er det jammen bare 1 minus grader, og snøen daler ned, sikkelig julestemning:)
Godt at solen snur snart:)
Ønsker deg en nydelig helg, klem Hanne

Anonym sa...

Sitter her å smiler for meg selv
Du er såå god til å skrive
Får glede deg til våren.. jeg er jo såå glad for snø og kulde på denne årstida og har godt klar allergier til nå

Ikke bare med sånne senskader..
God søndag til deg.. her skal vi bare kose oss.. innendørs idag

Tonemor sa...

Nydelige bilder du viser oss. Herlig!!!
I dag er det jo bare -8 og alldeles fantastisk. Jeg elsker vinteren, en helt super årstid. Kan selvfølgelig styre meg for den kulda vi har hatt til nå, men nydelig lell.
God søndag
Klem Tone

Sologbolig sa...

Nydelige bilder.
Huff da. Rennende nese er jo ikkje noe særlig ..... det er nok en idrettsskade ! Håper det gir seg. I dag er det minus 5 grader her, egentlig ikkje så verst sammenligna med de minus 11 + vind som vi har hatt i to uker nå !! brrrrr!!!
Nyt søndagen. Klem

Petrinetrollmor sa...

Hei igjen, Tovepia !

Takker for koselig besøk og oppmuntrende ord.

Så flotte bilder du har tatt ! Spesielt likte eg godt det første bildet! Her hos oss har snøkåpa lagt seg fint over trea og markane og dei isete glatte vegane :)

Ønsker deg ein fin søndag :)

GundaM sa...

Høres ut som om du er klar for en sydentur Tove!!! Jeg blir emd ;)

Nydelige bilder uasnett da, det skal denne hersens vinteren ha!

Igår satte jeg igang med prosjekt lyslykt ute å verandaen....nå er det bare en minus der ute, samarbeidsvillig....hihi

Bling - our elf on the shelf sa...

Nommin, der der hørtes da kjipt ut. Tror nesten du må holde deg innendørs jeg altså :)
Her blåser det som pokker, og snøen daler ned (ikke rett ned, mere sidelengs egentlig, men den lander da på bakken...)

Men samtidig er jo de bildene dine så flotte, at den rennende nesen må da nesten være verd det!?

Ha en fin dag.
Klem

yesheimen sa...

Ja jeg tror jeg lider av det samme... Hehe, fikk pollenallegi for førtse gang i var iallefall. Tror det kan ha noe med deg forbarska svine-vaksina jeg tok. Og nå renner nesa igjen, og nyyyyser hele dagen. Huff, alt vi skal plages med. Flotte kule-bilder diu viser oss idag.
Adventsklem fra Ann<3