søndag 12. desember 2010

Det bor en baker…….

…….i Østre Aker…
IMGP1218
……..ikke akkurat der, men sannelig var “gutta boys” i pepperkakebakinga i dag, mens Mossan fotograferte..ihvertfall til å begynne med;) ………
IMGP1220
…. og da han smakte på deigen, kom det momentant “dodt!”:D
IMGP1225
Skal ikke si vi lot kreativiteten blomstre, for egentlig var nok litjbaker’n i yngste laget, men han syntes dette var stas;)
IMGP1228
……og pepperkaker ble det, og Ikeas deig kan anbefales.
Klem fra tovepia……………………..som er ferdig med én sort;)

45 kommentarer:

Anonym sa...

Og dermed er en ny tradisjon født! Tenker dere koste dere alle mann, og Ikeadeigen er god ja! At pepperkakedeig er 'dodt' - det er jeg helt enig med litjbaker'n i ☺ Fin kveld - klem fra meg**

Marion sa...

Her har vi å bakt pepperkaker i dag, mannen monterer huset nå så strax blir det pynting :) Regner med at minsten kommer til å spise mer av pynten enn å pynte, men sånn skal det vel være;)
Du får fortsatt Stor kos dæ me besøk i huse!
Klem

Tussi sa...

Herlig!
Og i disse tider, hvor man blir "tutet ørene fulle" av hvor mye mange har bakt, må jeg si det var godt å høre at også du er ferdig med en sort...
7 sorter blir det ikke her, bare et par til.
Ha en fin søndag kveld :)

Unknown sa...

Kjempekoselige bilder... :O)
Man må få tradisjoner inn med morsmelken... :O)

Ønsker deg en kjempefin 3. adventskveld!

klem

Laila -Karin sa...

Så koselige bilder.
En sjarmerende liten baker.
Klem

♥ Gamleheksa ♥ sa...

For en herlig hjelper. Den skal tidlig krøkes....;)

Anonym sa...

Nusselig liten pepperkakebaker,
så koselig.
Klem:)

Åshild sa...

Sirupssnipper/Pepperkaker også her. 6,5 kg deig er kjvelet ut og stekt. Det går mye deig til pepperkakegården og til hjerter til datterens spinning-gruppe.

Det er klart at Pepperkakedeigen skal spises før steking og det er viktig at unger får være med. Selv om det bare er en kort stund de vil.

Fortsatt fin kveld.

gult hus i svingen sa...

gromjenta vår kommer fra Bergen 22. desember og da skal farmor bake sammen med henne:) Hun blir 2 år i februar og jeg tenkte at risboller må være midt i blinken:) Da kan hun røre og tømme i risen!!!Blir spennende:) Jeg vet hun har bakt pepperkaker med sin mor:)
Dere koser dere skikkelig med barnebarn Tove, det er bra:)

Einy sa...

Så koselig :). Jeg er helt enig med din lille prins...pepperkakedeig er veldig godt!
Vi har også en deig liggende som vi skal bake ut en dag :)

Klem

Anne sa...

Ååå er det herfra den gode lukten kommer :-)

Viktig viktig, kvalitetstid som lagres som gode minner i et barnesinn dette Tove. Flotte bilder også, øyeblikkesbilder jeg er alt for dårlig til å ta i hverdagen min, nyttårsforsett kanskje...

Skjerstad sa...

Å jeg ser ar bestefar og barnebarn koser seg , og det er så godt å se ;) kanskje litjbakern er i yngste laget men det er helt sikkert noe han husker lenge ;) Koselig :)

Ha en fin uke som kommer Tovepia :)
Klem fra Janne

Lavendel sa...

Hvor ER han sød. Jeg glæder mig, til min lilla kan klare dette.
Vidste ikke at IKEA har dej???? Måske ikke i Danmark.
Jeg har høbt mine kager - men de er også vældig gode. tak for billeder af julehygge!

Lappeline ♥ sa...

Kjempe koselig bilder...tidlig krøkes skal god krok bli..
Ha en fin kveld

Klem

Havfruen sa...

Å så koselig:) Herlig å se Fassan og Prinsen i kakebaking:) Tenker det var stor kos på kjøkkenet:) Nå er tradisjonen lagt, du vet det?
Kos dere videre, klem fra meg:)

Elins Strikkeri sa...

Ååå så koselig de har hatt det!! Ha ein fin kveld:))

Anita Tørmoen sa...

Tidlig krøkes:) Koselig å bake med unga:)

Som mine dager er sa...

Dodt ja. Det er nesten så deigen er bedre enn de ferdigstekte pepperkakene spør du meg ;-) Og deigen på hvite kakemenn er bare til å spise opp. Bokstavelig talt.

Denne karen ser ikke ut som han er for liten til baking. Husk at man skal tidlig krøkes som god baker skal bli. Til og med de i Østre Aker.

Klem Marit

Snertne sneller og små nøster sa...

Nå kan du jo gjette hvilken sang jeg har fått på hjernen :-P Jepp! Riktig....det bor en baker osv...

Så koselig for han å få bake pepperkaker, og tidlig krøkes som god pepperkakedeigspiser skal bli ;-)Så ut til at gutta boys kosa seg skikkelig i alle fall :-D

Jeg fikk akkurat sort 5 i boks jeg, så nå er det ikke mye igjen.


Ha en fortsatt fin kveld, og klem fra Siv

Shy sa...

Kjekt! Brukte Ikea si deig eg også.Den på Rema skal også vere god!
takk for hyggeleg kommentar hos meg :)

Janne i Fagerlia sa...

Ååååå, så koselig dere har det. Jeg er ikke bestemor ennå, men var reservemamma for mitt tantebarn på 2,5 år i går. Da puslet vi litt vi også.

Merethe sa...

For en skjønn ung baker :)

Greta sa...

Tidlig krøkes som god pepperkakebaker skal bli. Dere hadde det kjekt og når deigen smakte dodt, så er det vel ingen ting å klage over.
Mange år siden vi bakte pepperkaker her i huset, men det går and å gjere om på det om vi får hejlp eit år.
Kos dere videre, det er det ein skal gjere i desmber. Stor stor klem

Barbros lille atelier sa...

Så koselig! Skjønn liten pepperkakebaker:-) Pepperkaker er den eneste sorten jeg MÅ ha til jul, og nå har vi nettopp harr tredje runde med pepperkakebaking. Kanskje på tide å begynne på en ny sort?

Klem

Anonym sa...

Ser ut til at dere har kost dere masse
Kakene så kjempegode ut.. deilig at de er i boks..
Lettvint når en kan få kjøpt ferdig deig..Det liker jeg

Asbjørg sa...

En kooselig tradisjon er tydeligvis skapt!og deigen skal smakes på,sånn er det bare!Kos deg videre i førjulsstria!

Anonym sa...

For en hærlig liten kar dere har huset i helga. Det ser ut som han gikk inn for bake-oppgaven med stor konsentrasjon :).

Lo godt til din kommentar hos meg om DVD luken da dere skulle se Postmann Pat,, du får det sagt :)).

Klem :)

maska sa...

Så koselig med baking sammen. Stor stas for den lille å få lage pepperkaker.
Klem :)

Ugla sa...

Jeg er ferdig med to sorter!
Vi bakte pepperkakene i dag, vi har fått så mange rare former så vi måtte prøve alle. Jeg vet ikke helt om Pippi Langstrømpe ga den helt store julefølelsen da :-)

Ja, jeg er visstnok sommer, med antydning til vår.... Men akkurat nå føler jeg meg som blass vinter ;-D

Ha ei super uke!

hobbyvimsa sa...

Herlig!!!Ser ut som dere har koset dere i helgen!!!Skjønn liten baker..klem Linda:)Ha en fin ny uke!!

Tonemor sa...

En flott tradisjon dette. Mine barn har også vært til farmor på sin årlige julebakedag i helga. De stor koser seg.
Klem Tone

Lindas hobbyhjørne sa...

Så koslig det så ut,morro å bake med de små :)
Er også ferdig med et slag her.
Ha en fin dag, klem.

Viola sa...

Å dette var no staselig for den lille! Jeg husker jeg bakte pepperkaker med nevøen min da han var liten :) Pepperkaker er et must! Og det er så artig med de forskjellige figurene, man blir litt positiv barnslig av det (men det er jeg jo rett som det er da..) hehe

I dag har jeg tenkt å lage Lussekatter.. mangler bare to egg.. så må vente litt..

Ha en fin Luciadag med klem fra meg! :)

AnKa sa...

Koselig med pepperkakebaking. Det var datter her i huset som bakte pepperkaker, men det gjorde hun sammens med en venninne mens mamman var i bursdag.....ingen blider ble tatt:(
Men kanskje neste år....
Ha ei flott uke.

"Romfortrivsel" sa...

Åh, som jeg gelder meg til minien blir et par år større! Har mange gode minner fra egne barn; på med julemusikk og trille og kjevle og stikke ut. Fornøyde fjes og mager. Ei bakte rolig og tålmodig, to gutter var mer i hurtigbakemodus. Men prinsen din ser jo riktig så tålmodig ut!

Linecas have sa...

Dodt. Så sødt :)
Her blir det pepperkakebaking i morgen. men ikke her, skolen har tatt regi og jeg kan bare sitte å vente på å få kakene hjem jeg. Noe utenom det vanlige. Vi får da nok å gjøre uansett.
søt liten "dodt"ing det der da. :)
Ha en finfin kveld
Line-Cathrin

Bitt@mi sa...

Herlig prins, og tidlig krøkes som ypperlig pepperkakebaker skal bli:-) Mine har vært med fra ca 1-årsalderen, og i begynnelsen bare smakte de på deigen... :-) Nå er det bare lillesnuppa som mest er med, men i år var også Johanne med å bakte. Kjempekoselig:-)
God pyntetid fortsatt!
Klemmer fra ei som skal skynde seg å strikke genser:-)))

anneskreative sa...

Så koselig dette så ut,,,,,herlig med slike juleforberedelser sammen, både store og små.
Javist er pepperkakedeigen til IKEA bra,,,,blir deilige kaker av den.
Kos deg med dine.
Klem

Barbros lille verden sa...

Å, herlig pepperkakebaker!
Det er så koselig med sånne tradisjoner altså :)
Her i heimen er vi bare så vidt i gang med bakingen, men den siste uka setter vi inn støtet! Canadajentene vil jo være med på forberedelser, det skal de i hvert fall få lov til!! HER skal det bakes ;)
Kos deg siste uka før jul!
Klem fra meg

Vigleik sa...

Trivelig med pepperkakebaking. Tror jeg skal lage 4 store hjerter som jeg skal henge i vinduene i stuen.

Trollmora sa...

åh ja dette er selve definisjonen på kos! Og ikke minst følelsen av at tradisjoner og gode minner skapes akkurat der og da. Og flotte og stemningsfulle bilder ble det også :)

Bestemor Drillo sa...

Kvalitetstid dette her !
Kan du tenke deg noe koseligere enn slike dager?
Klem fra meg!

Linda Himlingen sa...

Så koselig! ;) Kjøpte selv pepperkakedeig på Ikea i går, så snart skal det bakes her også! :)

Fortsatt fin advent!

Klem

Bente sa...

Koseleg!
Dette kallast kvalitetstid :)

Anonym sa...

Hei.Så koselig dere har det.Synes det er så kjekt å holde på med pepperkaker å lage litt forskjellig.Blitt en del forskjellig oppåver årene.Litt mindre nå da når barna har blitt så stor.Ønsker deg en riktig fin førjulsuke videre.Klem fra Bodil.