onsdag 15. april 2015

Tova tøfler i Cortina Soft

Flere er sikkert lei av mine tøfler, men skitt…nå sier jeg meg fornøyd med masketall og lengde. Har nå strikket og tovet flere par i det siste, men ikke blitt helt fornøyd..og toving er jo risikosport,  for både garn... og også farger tover svært forskjellig, og jo tykkere pinner, jo mer toving..

IMG_5738

Cortina Soft har alltid vært mitt favorittgarn når det gjelder tøfler, Fritidsgarn blir for mykt til dette formålet, og andre garntyper jeg har prøvd, tover så altfor mye. Til størrelse 39/40 brukte jeg vel 4-5 nøster. Så dette er hva jeg havnet på:

IMG_5688

Legg opp 44 m på p 6. Strikk 35 omg glattstrikk (frem og tilbake). Deretter settes maskene sammen på rundpinnen, og det strikkes 35 omg. Fell på følgende måte: Strikk 2m og 2 m sammen ut omgangen, deretter 2 omganger uten felling. Strikk 1 m og 2 m sammen ut neste omgang, deretter 1 omgang uten felling. Strikk 2 m sammen ut neste omgang, deretter 1 omg uten felling. Snurp sammen resterende masker og fest tråden. Sy sammen bak i hælen. Skulle tilsvare ca str 39/40..(Ønsker du en liten kant som står opp, legger du opp flere masker og feller på hver side ned til 44 m etter 35 omg..se de rosa)

IMG_5759

Jeg tover dette garnet på 40 gr med mye annet i maskina, og de siste gikk en egen runde til alene…Ønsker man en størrelse større, er det jo bare å legge på cm her og der, men bredden holder noen størrelser til..

Klem fra tovepia……….som tøfler videre mot en vår..

16 kommentarer:

Berit sa...

De er så fine disse tøflene dine. Tusen takk for oppskrift :)
Klem

Ruths datter sa...

De er veldig fine disse tøflene dine. Kjekt at du deler oppskrift.
Klem

amo sin blogg sa...

Fine tøfler !!
Tusen takk for gode råd.
Eg må skaffe meg dette garnet til neste tøfleprosjekt.

Fin kveld frå Anne-Mari

Fjellets datter sa...

Flotte tøfler...takk for oppskriften

Klem fra Kristin

Refleksjon på livsvegen sa...

SÅ FLOTT!

TAKK FOR OPPSKRIFT :-)

Snuppesnella sa...

Ser gode og fine ut !
Lagret oppskriften og kommer ganske
sikkert til å prøve den. Takk !

Petrinetrollmor sa...

Tusen takk for tips og oppskrift ! Trur eg må tove meg eit par tøfler igjen.

Ønsker deg fortass fin veke.

Lisbeth sa...

Fine :) Takk for oppskrift! Nyt helgen :)

Hanna sa...

Så fina ha en toppen lördag
Hanna

reSIRIkulert sa...

Flotte tøfler! Det må nok prøvast å strikkast ei gong - eller fleire ;) Takker så meget for oppskrift!
Siri

Stubbetufsa sa...

Fint at du er her! Jeg har hatt pause lenge p.g.a. virus, kunne ikke åpne noe uten at det var reklame over hele sida. Pluss at jeg blir eldre, og vil ha mere ro, blir stresset av for mye å tenke på. Takk for oppskrift på tøflene dine, de ser fine ut. Jeg skal lage meg et par slike, jeg bruker mye tøfler, blir fort kald på føttene! Klem til deg, Tovepia!

Stubbetufsa sa...

Hei, Tovepia, Stubbetufsa her!
Veska mi ble påbegynt i bunnen, strikket en sirkel og strikket uten økninger opp siden. Den ble stor som en genser!
Håndtakene: Ta opp 6 masker. Strikk 6 m rett, skyv maskene til høyre side av pinnen, ta tråden bak strikketøyet og begynn på den første masken igjen, strikket ut pinnen igjen, fortsatte slik i 52 omganger. Du har sikkert strikket slike snorer før med 3 - 4 masker. Så festet jeg enden til veska i passende avstand.

Finn Schatvet-Riisager sa...

ÅH! kan jeg få en tydeligere forklaring på denne vesken??? Jeg har strikket en veske fra håndtakene og ned, helt rund i bunnen, håndtakene er en del av kanten øverst. Vesken ble KJEMPEFIN...svært mange ville - og vil - gjerne ha oppskrift, men - jeg HAR klart å miste den. Etterlysning på strikkesiden gir ikke resultat...kanskje jeg skulle kunne klare å finne opp lignende oppskrift, men når man ØNSKER å få seg en ganske stor strikket og tovet veske, litt høy i tillegg...hm...KAN du hjelpe??Beste hilsen fra Tove(S
Schatvet-Riisager)

Unknown sa...

jg får ikke til >:( ikke tak for opp skrift

Unknown sa...

Strikka med Cortina Soft etter din oppskrift. Tova med 40g 1200 omdreining. Sammens med klær. Det som kom ut var en liten klomp str. 5 år 😠 Hva er feil ??

Sølvi sa...

Strikker du 70 omganger totalt da?