tirsdag 20. april 2010

Tida går.....



……….og forhåpentligvis mot vår;) Siste nytt fra datter er at hun igår kveld kjørte inn i Sverige, og forhåpentligvis er hun hjemme i løpet av dagen. Flere hadde til slutt slått seg sammen og leid en minibuss, så et kurs i Nottingham utviklet seg til rene “interrailen”.

DSC04851

Denne klokka sto jeg med i hånda klar til å kaste på containeren, da jeg begynte å se litt nærmere på den, den var jo vakker……men kaputt;) Den er sikkert fra 50-60-tallet, og viser både dag og dato.

DSC04773

Her satser jeg alt på handyman, for det er ikke bare å gjøre denne digital hos en urmaker..tror jeg..på grunn av rullene for dato, samt at det sikkert koster skjorta. Den er tydeligvis produsert i Frankrike, og det hadde vært artig å få den “i rute”. 

DSC04766

Men det spørs hva som er utslitt av urverk, og hva som lar seg reparere. Flott er den ihvertfall;)

DSC04849

Denne dingesten lot jeg være å kaste fordi den så interessant ut. Det viser seg å være en mandelkvern. Prøvde den her forleden, og den fungerer utmerket! Lettvint når jeg skal hakke litt nøtter/mandler…og jeg tror også den kan brukes til å rive ost.

Da har jeg satt ut mine spirer til herding, og sannelig får de en hard oppvekst, for her viser gradestokken ca 4 grader…men vi har dagslys;) ingen selvfølgelighet det heller..

P.s. iflg en kommentar, så er det en persillekvern! Herlig, da har jeg det også:O) Takk til Ann!

Klem fra tovepia…………….som tikker og takker;)

40 kommentarer:

Linda sa...

Så fint at datteren din snart er hjemme:-)

For en kul klokke du har! Håper din handyman får den til å tikke igjen:-) Ha en fin dag!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jammen er det mange som har fått sett Europa i disse dager. Fett for bussnæringen. Godt de nærmer seg hjemme. Huff så kjedelig i buss i timesvis.
Klokka var flott, spennende om den kan fikses.

Ha en feiende flott tirsdag.

Ann sa...

Jamen Tovepia dog! Det er jo en persillekværn!
Sådan en har jeg også og har kværnet kilovis af persille med den.
Dejligt at vide, at den også kan bruges til nødder.

Hannes hage sa...

Den mandelkvernen ser skikkelig god ut, og for en kul klokke. Krysser fingrene for at handymannen din klarer å reparere den.

Havfruen sa...

Enda bra L er hjemme snart. Ble litt av en tur det der...
Klokka var stilig, håper du får den i drift.
Harde kår for plantene dine, hehe..jaggu er det kaldt ja. JEg er på nippet til å tenne opp!!
Ha en flott dag, klem fra meg:)

Stubbetufsa sa...

Klokka er fin! Enig med deg der!
Men så mye fint du har rundt omkring. Jeg har aldri sett en persillekvern, må nok hakke med kniv...
Litt nede på sida så jeg en mandelkvern med valse inni en sylinder...
Klem til deg på verandaen. Ikke frys bort småplantene dine, da!

Ruth sa...

Javisst er det en krydderkvern. En sånn har jeg lett etter lenge. Men den er sikkert fin til nøtter også. Og klokka var fin. Det er mye lekker design fra den tiden. Jeg har noe lignende og har greid å oppspore en urmaker som sier han liker å pusle med sånt. Han har nå hatt klokka var i 2 måneder, men den blir vel frisk engang. :)

ha en flott dag.

KariL sa...

Dette er en kjekk kvern som jeg husker mange hadde før. Helt sikkert god å ha. Glad din datter har funnet løsningen. Hun er vel like kreativ som du og da går alt bra til slutt.
Klem fra meg i solen!

Einy sa...

Godt at datteren din har funnet en løsning og kommer seg hjem. En jente i paralellklassen min har vært i Cape town på utveksling i 3 måneder. Hun skulle kommet hjem fredag som var, men kommer seg ikke hjem før 28. april! Nå innser vi hvor avhengige vi er av flytrafikken!

Stilig klokke :) Håper handyman får orden på den igjen.

Ha en fortsatt fin dag!

Barbros lille atelier sa...

Så deilig at din datter snart er hjemme:-) Vår askefaste nordlendingen kom seg akkurat hjem i dag før luftrommet stengte igjen.

Kjempefin klokke:-)

Klem

Frøydis sa...

Heisann :-))

Godt at datteren kommer seg trygt hjem!
Gubben er fremdeles optimist, og mener han blir over there 1 mnd til...jaddaaa..

Stilig den klokka...gjør ikke noe om den ikke virker! Fin å ha til pynt!
Klem, Frøydis

Strikkeheksen sa...

Ja, det er da et charmerende ur, håber I får det til at virke :-)

Persille- og mandelkværn i ét, det er jo herligt :-)

Unknown sa...

Gøy med klokken. Jeg har en klokke som har gått i 30 år. Har byttet batteri, men er sluttet å gå nå. Jeg vil reparere den. Den er en big... lommeur..
Det er litt gøy å ta vare på noe.
:))

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Jeg drar ikke kjensel på denne typern kvern i det hele tatt, men det ser ut som at det er enighet om at det er en krydderkvern. Greit at den kan brukes til flere ting da, også til pynt. Klem fra fru Strøm

huset ved elva-elin sa...

Fin klokke :) Så bra at datteren din kommer seg heim.
Klem fra Elin

sylvia sa...

hei.
herlig at datteren din snart er hjemme,
ble en omvei for mange ja,
jeg har mannen i kina,håper å få han hjem til rett tid,mere viktig om flyplassen i nederland er åpen,shiphol,de lander først der,så jeg håper.
noen dager til ennu.
ha en fin kveld,
herlig klokke.
klem fra sylvia

mays lille verden sa...

Det var en fin klokke, så gøy om du får den til å virke igjen.
Ser ut som du finner mange fine gamle skatter i oppryddingen:)
Du får ikke gjøre som meg og glemme frøene dine ute i natt..

Ha en fin kveld.
Klem May

lavendel mio sa...

Så bra at datteren din har kommet hjem!
Stilig mandelkvern og klokke, du har litt av hvert på lur du forstår jeg:)
Ønsker deg en fin kveld,klem Hanne

Datt sa...

Skjønne TikkTakk, her er det litt vår i dag! :D

Randis side sa...

Så heldig du e som har persille-kvern!! :D En skikkelig skatt! Bra at du får datter hjem snart :) Det e nok mange som e berørt av laaange reiser for tida. Vi har hatt sol og rundt 4 grader i dag. Fint vær det, og deilig trimvær! Plantene våre skal jo ikke ut før tidligst om 1,5 mnd allikevel :)) Ha en fin kveld og kos deg når englandsfareren endelig kommer hjem! Klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Godt at dottera di er snart heime. Ikkje godt å vere på reisefot no om dagen!
Klokka var skikkeleg fin! Du kan ikkje kaste den;) Håper du får den til å fungere igjen:)
Ha ein fin kveld!
Klem:)

Jannickes Hjemmekos sa...

Godt at datteren snart er hjemme igjen. Klokken var lekker, håper du får den til. Har såvidt begynt å spire i den ene plantekassen hos meg. Tror kanskje ikke alt kommer til å spire... Jaja, spennende. Lykke til med småplantene. Klem fra meg som varmer meg foran vedovnen.

Anonym sa...

Hei!
Takk for kommentar:)
Veldig lenge siden jeg har vært innom deg,så her var det mye fint å se på.
Kjempefin klokke!Håper dere får den "i rute" igjen!
Og så fikk du 3 ting utav den "dingsen":)
Kjempefine tuer og sjal du har strikket!
Tirsdagsklem!

Synnøve sa...

Så fint at du får hjem jenta di:))
Klokken var fin. Håper du får den til og gå igjen:)
Kverna så kjekk ut. Smart at den kan brukes til så mye:)
Klem

Ellemeller sa...

Eg vart veldig nysgjerrig på omramminga på kjøkkenovnen din, du har ikkje lagt ut bilete vel?

Hobbygåsa sa...

Ja du er visst litt av en samler du :-) Mandelkvernen syntes jeg var råstilig, den hadde jeg brukt til pynt. Og med den handymannen du har så fikser han nok klokken også :-)

Lykkehjemmet sa...

Heisann!!
Ja det var jammen en gammel kokke!! Men den hadde jo sjarm da!!
Håper spirene dine tåler de lave tempraturene og vokser seg store og sterke...
Klem Mona

Solveig sa...

For en sjarmerende gammel klokke! Har ikke sett akkurat denne sorten før. Artig!
Denne persillekvernen din kan nok brukes til både det ene og det andre ja:o)) Spennende med nye ting og nye bruksområder..
Her har ungene sådd i lange baner:O). Må snart ha varme ute, elles blir det noen laaaange armer på disse småplantene:o)

Ha en flott morgendag.
Klem fra Solveig

EllenSand sa...

Klokka var stilig. Noen urmakere reparerer gamle klokker. Den der ville jeg har prøvd å fått reparert. Morsom kvern, sånn har jeg aldri sett før. :)

Anonym sa...

Oj, så stilig! Og persillekvern, det har jeg aldri hørt om - men du og du, så moro det er med gamle saker og ting. Må få høre om klokka blir fikset, da! Ha en fin onsdag! Klemmer**

Tonemor sa...

For en flott klokke. Håper du får den istand igjen.
Klem Tone

Lone sa...

Jeg siger som Ann, at det er en persillekværn. Et af de bedste køkkenredskaber der fås :)) Godt, at du ikke kasserede den, Tove.

Foruden persille er den, som du nævner, god til at kværne mandler, nødder ost mv. på. Jeg bruger kun den, istedet for en blender, når jeg laver pesto.

Jeg kan godt forstå, at du vil forsøge at få repareret uret. Det er en fin klassisk model :)

God dag til dig. Klem.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Ja, det er nok mange som har fått seg en ufrivillig sightseeing nå, og kanskje var det aldri så galt...!

Så morsom klokke, ja, den er nok fra 1960-tallet! Veldig trendy! Sikkert noen som var villig til å betale litt for den, selv om den ikke går!

Med ønske om en fortsatt fin dag!

Klem Cathrine :-)

Ps. Ja, formen begynner å bli litt bedre - takk for alle hyggelige hilsner med jeg har "ligget nede"!

Unknown sa...

Hei Tovepia
herlig klokke...den blir nok fin når handymannen har sett på den.
Mandelkværn/ osterivjernet ser nyttig ut...kanskje noe å se etter på Fretex.
God uke til deg.
Klem....Ellen

Tulip sa...

Persillekvern ja, hmm...hvor ofte bruker man det. jammen godt du kan bruke den til både mandler og ost! Fin var den uansett, så går jo utmerket an å ha den til pynt også!

Her er det også kjligere nå...men vi skal ikke klage, har hatt en superflott vår hittil!

klem

Bitt@mi sa...

Så koselig klokke da:-) Håper du/dere får sving på den, klart du ikke kan kaste noe slikt:-D
Og jammen så jeg en rosa klut igjen, og den var også fin. Jeg strikker litt kluter jeg også, kjekt å ha når en ikke orker mer genserstrikking. (og jada, jeg har et sjal på gang også...hihi)
Har også 4 par sokker igjen av de 52 som jeg skulle ha ferdig til 1. juni, og nå er det jammen på tide jeg starter med dem. Kanskje det blir babysokker av dem, det går jo raskt:-)
Ha en super dag i morra!
Klem!

GundaM sa...

Stilig da!! en slik har jeg ikke sett nede i butikken min nei ;)

Ha vakre dager videre i den kalde vårlufta ; måtte den varmen og sola komme snart du ;)

Janne i Fagerlia sa...

Bra du ikke kastet klokken, den var jo riktig artig. Bra din datter er på hjemvei. Så akkurat på tv at et ungt par leide buss fra Roma og hjem. De greide å fylle opp bussen med andre nordmenn som ønsket seg hjem, så bussleien på kr. 80000,- kunne forsvares uten problemer.

Snertne sneller og små nøster sa...

God kveld :-) Så fin header du har fått deg (igjen) :-)

Stilig klokke - skikkelig retro :-D

Bra at datteren din kommer seg hjem, selv om det ble en litt kronglete tur - ordner seg alltid til slutt.

Nattaklem fra Siv

gisèle sa...

bonjour Tovepia
Je connais ce moulin, ma mère avait le même. C'est un moulin à herbes fines ; persil, ciboulette, cerfeuil ou autres. C'était pour les ciseler. Je pense qu'il ne se fabrique plus en métal à cause de l'oxydation, moi je l'ai en matière plastique de marque ZYLISS (suisse).C'est bien pratique en cuisine.
Félicitations pour ta nouvelle bannière, j'aime beaucoup.
Profite bien de tes petits-enfants.
Le 1er mai est-il aussi en Norvège la fête du travail ?
Bon week end.