tirsdag 13. april 2010

Bomullsgarn og kopptuer




Jeg har det siste året strikket en del kopptuer eller kluter og har gjort meg noen få erfaringer med bomullsgarn som jeg tenkte å dele med dere. Jeg begynte med Mor Aase fra Rema, og det er et helt greit garn, men kopptuene blir litt tynne og slaskete. 

DSC02047
Jeg hadde også noen nøster Paris liggende, et tykt og godt bomullsgarn. Det ga flotte og tykke kopptuer også, og har nok blitt min favoritt!

DSC04630

Forleden dag var jeg på Stoff og Stil, og der kjøpte jeg deres “Heavy Cotton” (det tykkeste bomullsgarnet de har). This is it, tenkte jeg………

DSC04769
………og det var faktisk et av de bedre. Garnet er mykt, så kopptuene blir også her litt slaskete, men dette er virkelig et godt kopptuegarn;)
Et godt, men tynnere alternativ er garnet Tuva fra Europris. Et stødig bomullsgarn som gir passe tykke kopptuer. Stødigheten skyldes sikkert at det ikke er et rent bomullsgarn og tåler bare 40 graders vask. Men jeg har vasket på 60 grader og  det går greit.

DSC04465

For nybegynnere: legg opp 55 m på p 3.5, strikk 1.omg 1 rett og 1 vrang, 2.omg bare rett. Gjenta disse to omgangene og du får en klassisk kopptue.  (Når jeg bruker garnet Paris, legger jeg opp 45 m, da får tua en fin størrelse)
Ikke bruk bomullsgarn som er mercerisert, det trekker vann dårlig.
Er det flere der ute som har gjort noen erfaringer med annet bomullsgarn, så vil jeg gjerne høre;)
Da burde jeg være klar for vår-rengjøring, men er jeg det?……Neida;)

Nyt alle vårtegn, her sludder det innimellom!!!

Klem fra tovepia……….som strikker mer enn hun vasker;)

60 kommentarer:

Strikkeheksen sa...

Tak for gennemgangen :-) Fine klude, du har fået lavet - det skønne ved bomuldsgarn er alle de smukke, klare farver :-)

sylvia sa...

hei på deg.
så flott at du la ut oppskrift på disse,da iler jeg til europris en dag å prøver meg på disse ,er jo så skjønne.
klem fra sylvia

Birgitta sa...

Roligt att läsa om dina kopptue och nu undrar jag vad det är.
Kram Birgitta

Laila -Karin sa...

Så greit at du la ut dine erfaringer.
Har prøvd meg fram men ikke funnet det riktige.
Jeg kjøpte Tuva for en stund tilbake
men det fikk Trixie -Bell tak i .
Hun hadde mye moro med det.
Er ikke begnt å nøste opp i flokkene enda..
Klem

Mormorstrik og Farmorsysler ❤️ sa...

Dejlige farver på dine karklude og fin fin gennemgang af de forskellige bomuldsgarner.
Måske skulle man se at få strikket nogle stykker i en god bomuld - den lille luksus i hverdagen :-).
Jeg giver dig helt ret i, at det merceriserede garn ikke er godt til klude og vand. Har prøvet Aldi bomuldsgarn, som jeg synes er for hård og ikke velegnet til karklude.

Elins Strikkeri sa...

Supert at du deler dine erfaringer med diverse garn!! Eg har og strikka i Tuva og synest det er godt, har og strikka i Petunia (pt sitt garn) som virker godt men eg har ikkje brukt dei for dei er gitt vekk og eit minus ved det er at det er mykje dyrare enn Tuva. Uansett så er klutane dine flotte, ha ein fin kveld:))

strikkedilla sa...

Kjempefine kluter. Det finnes jo ikke noe bedre enn slike. Fint at du har gjort noen erfaringer. Jeg liker selv Tuva godt selv om det er blitt brukt til andre ting enn kluter.

Ingun sa...

Hei

Fine kopptuer.Det er da hyggeligere å strikke enn å vaske..

beate sa...

hei du søte som strikker mer enn du vasker...
sikker på at du koser deg myyye mer med strikking enn vasking!

men klutene dine er super-fine i allefall!!!

nyt kvelden

klem beate

Snertne sneller og små nøster sa...

Hei Tovepia :-) Så kjekt å få noen refleksjoner over forskjellige typer bomullsgarn. Jeg har brukt Mor Åse, og vært fornøyd med det - men nå skal jeg sannelig ta meg en tur på Europris å sjekke ut det du anbefaler derfra.

Ha en trivelig tirsdag og klem fra Siv :-D

Havfruen sa...

Kan jeg bruke ullgarnet jeg har liggende? neida.hehe:))
Flotte farger på tuene dine:) Jeg fikk jo 3 slike av Kirsten, henger til pynt de:)
Sludder? Surt her å men det sludder ikke nei.
Ha en flott kveld, tanken om vårrengjøring var jo god:)
Klemmer:)

Besta sa...

Så lite som jeg strikker kan jeg ikke anbefale noe. Men fikk sannelig lyst å prøve å strikke disse. Har notert meg navn på garn og oppskrift og skal ser om jeg får det til:)
Ha en fin kveld.
klem fra marilyn

Tonemor sa...

Så flotte tuer du har laget. Har flere slike selv og synes de er kjempe gode. Takk for at du fortalte om de forskjellige garntypene, og hvordan du strikker de. Kjekt. Nå skal jeg finne strikketøyet og sofaen snart også.
Ha en fin kveld.
Klem Tone

liven sa...

Som du strikker tovepia!!!
kjekt at du sjekker ut kvaliteten for oss da :o)

ha en fin tirsdagskveld

Unknown sa...

Så lurt å skrive om erfaringene med tråden. Her har de ikke bomullstråd ppå europris. :))

Kort og Søm sa...

Jeg har strikket i Petunia, og fått tilbake melding på at de var gode!
Så mange fine kluter du har strikket :O)
Hmm..må vaske litt jeg også...*ler*...
Klem Fredrikke :o)

Anonym sa...

Helt skjønne-og nydelige farver Tove:-)
Jeg strikker også i bomull - snaart ferdig;-)
Ha en fin kveld,
klem Hege.

Lappeline ♥ sa...

Så fine de ble.
Setter pris på at du deler din erfaring
med oss.Takker for det.

Ha en fin kveld

klem

Barbros lille atelier sa...

Kjempefine kluter! Har lenge tenkt jeg skulle strikke sånne kluter, men så langt har det bare blitt med tanken. Godt å få litt tips angående garnvalg, i tilfelle jeg omsider skulle få surret meg til å begynne:-)

Ha en fin kveld!

Klem

Randis side sa...

Flotte farger må klutene :) Det e nesten så man får lyst å begynne å vaske :)) Takk for tips ang garn. Skal ta et dykk blant garnrester, fins sikkert noe der uansett.. Ha en fin kveld videre. Vi venter på sne, men foreløpig har vi gått fri fra det været :) Klem

Janne i Fagerlia sa...

Takk for nyttig informasjon. Ferdigkjøpte tuer kan overhodet ikke sammenlignes med de som er hjemmestrikka, så jeg er glad for alle tips.

Tussi sa...

Her var det supre tips - takk for det!
Har ikke strikket kopptuer enda, men har nettopp gjort ferdig et handkle i Mor Aase. Gjorde samme erfaringen som deg: det ble fryktelig tynt og slaskete..

Kludemutter sa...

Jeg får da helt lyst til at strikke nogle karklude ;)

Yt

Anonym sa...

Så mange flotte kluter og så fint at du deler erfaringene dine :) Eg har sjølv strikka klut etter same oppskriftt, men i garnet Mandarin Petit frå Sandnes garn (kan vaskes på 60). Strikka med dobbel tråd på pinne nr. 4. Eg liker utrolig godt klutene i denne garntypen.

Asbjørg sa...

Som du frister med dine strikkerier!!Men når skuldrene ikke vil lenger så.....

huset ved elva-elin sa...

Skal si du har strikket :) Nå har vi fått stoff og stil her på sørlandet, jeg skal prøve meg på det garnet :)
Klem fra Elin

Jannickes Hjemmekos sa...

Så flink du er; imponerende. Jeg får se om jeg gidder å strikke en kopp-tue. "Kopp-tue" er egentlig et søtt navn på en "oppvaskeduk".

Lykke til med spirene dine - dette blir spennende.

Ha en flott kveld - klem fra meg

Linda sa...

Takk for tips om ulike garn til kuter:-) Jeg hekler jo disse klutene, men regner med at det går for det samme mtp garnet. Tror jammen jeg skal teste ut de du anbefaler.

Josefine sa...

Neimen så gøy at garn fra europris var vinneren da...! Så fine duker du har laget, fargerikt å ha disse til koppeduker:) Klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Strikking veit eg dessverre fint lite om. Anna enn at du strikka fint;)
Krakken under her derimot, den rosa, var berre nydeleg! Absolutt ein skatt!:)
Takk for råd ang. tallerkenhylle. Etter mykje om og men, så trur eg den skal få vere som den er ;)
Ha ein fin kveld!
Klem :)

Unknown sa...

Skikkelig flotte kluter du har strikka. Jeg har ikke så stor erfaring med ulike bomullsgarn til kluter, men jeg har brukt tuva og bomull sport fra spar kjøp. Det holder i hvertfall til en klut.

Monai sa...

Så fint at du deler dine erfaringer med oss.Jeg bruker bl.a. mye petunia til mine kopptuer og det er jeg veldig fornøyd med.

mays lille verden sa...

Det var mange fine kopptuer.
Takk for alle tipsene. Strikker fortiden noen kopptuer med mor Åse garn og synes også at det er litt tynt, men skal kjøpe Tuva garn til neste runde.
Her strikkes det også mer en det vaskes, men skal ta meg sammen i morgen og vaske litt.

Ha en fortsat fin tirsdagskveld..
Klem fra May

Elkat sa...

Flotte tips om tuer,ikke noe er bedre enn hjemmelaga!Må prøve dette jeg og,men er veldig glad i den svigermor har strikka til meg.
Ha ei fin uke!

Loppelill sa...

Så mange flotte kluter! Jeg bruker også Tuva, vasker på 60 grader. Ellers bruker jeg Bomull Sport fra Spar Kjøp :)

Siri @ Strikk og tøys sa...

Så flott at du deler erfaringer, klutene er nydelige!
Jeg har selv oppdaget Drops Paris og falt umiddelbart for det fantastiske fargekartet. Men synes som du, at garnet er ganske udrøyt.
På Bogerud har jeg kjøpt noen nøster av "Soft cotton. 8/8 cotton" som jeg strikker på pinne 4,5. Dette synes jeg akkurat nå gir det aller beste resultatet og det kan vaskes på 60grader. Synes fargeutvalget er noe begrenset, så jeg er spent på om det finnes flere farger enn de jeg har sett til nå.

Ha en flott dag!

Bestemor Drillo sa...

Hei! Og takk for bommulsgarnopplysning!( hehe nesten Rolf Hansen ord i dagbladkrysset) Jeg har brukt noen av de bommulsgarnene du nevner, men jeg har til dags dato ikke strikket kluter, men det blir kanskje en torpesyssel i sommer;))
Nyt vårdagen! Klem fra bestemor;))

Line Kristine sa...

Jeg har ikke prøvd ut så mange sorter bomullsgarn til tuestrikking, men er veldig begeistret for Tuva, ja. Det gir passe gode, tykke og stødige tuer. Dessuten tåler de å vaskes på 60 grader selv om magebåndet på nøstene sier 40 grader. Enda et pluss er at fargen holder seg godt selv etter mange vask. Det er jo heller ikke noe minus at Tuva er et forholdsvis billig garn ;)

Bodil sa...

Ja, Tuvagarnet er veldig bra, og det tåler godt vask på 60 grader.

Smykkas sa...

Du er både tålmodig og kreativ. Pøver ut garntyper, og gir ikke opp før du har et perfekt resultat.

Lekre farger har du også valgt, og tusen takk for at du deler oppskriften med oss.

Jeg har noe bomullsgarn liggende, og dette kan være et koselig utearbeid.

Klem

anneskreative sa...

Hei,,,her var det mange fine tips,,,,
Jeg har også veldig god erfaring med Tuva garnet,,,,,har strikket små håndhåndklær av det som jeg har på kjøkkenet og på gjestedoen,,,,og de er vasket på 60 grader mange ganger,,,,,og holder seg fint.
Ha en fin onsdagskveld,,,,,
Anne

salige lavendel sa...

De er så fine de klutene der!! Hvor lang tid bruker du på å lage en??

GundaM sa...

Rundens mest fargerike post! Herlig ;)

Votter, shit er det mld snø nå da...? ve, vi tåler alt vi nordboere!

Frøydis sa...

Heisann :-))

De hubelkaninene fosvinner ikke av seg selv, så de kan bare ligge en stund til :-)
Du får lov av meg, hehe..

Overskya her nå, lurer på om det er slutt på godværet vi har hatt siden lørdag?? Synd..men det kommer nok tilbake!

Ha en topp dag
Klem, Frøydis

Bluggi buggi blogg sa...

Hei hei :)
Jeg har nettopp begynt å utforske på det området;). Ritkig nok i hekling av kluter.
Har til nå brukt Tuva fra Europris og Cotton fra Stoff og Stil. Liker best det siste som er 100 % bommull, rimelig og passe tykt.

Ha en fin dag.
Trude :)

Annelis hantverk sa...

Ååh så läckra vår färger!! Så mycket vackert du lagar!
Ha en fin dag!

Missfryd sa...

Hei der:-)
Strikket mye før, men av en eller annen grunn så gjør jeg det ikke lenger.....hm...
Flotte farger til å blir glad av:-)
Ha en fortsatt herlig torsdag.
Klem Ingrid

Solveig sa...

He he, du er god du! Kjenner meg så godt igjen - det morsomste er å lage ting ikke nødvendigvis bruke det:o))
Nydelige farger - veldig kjekt å høre din erfaring med garn og slike kjøkkenfiller. Skal lage meg noen jeg også:o)
Ha en flott helg min venn og takk for alle gode råd du gir her i bloggen. Alltid noe flott, nyttig og lærerikt å finne:o)
Klem fra Solveig

Unknown sa...

Beste kluter og koppetuer som finnes! Og disse var jo SÅ herlige i fargene også...

Ønsker deg fin torsdagskveld!

Sylvia sa...

Jeg strikket for flere år siden KLUTER, som jeg kaller dem, i bomullsgarn fra Europris, og de har jeg enda!!! Lurer på om det var TUVA, ja. Jeg vasker på 60 grader, og det går helt fint, det.

Jeg selger mye av PETUNIA (Pt) på jobben, som kundene strikker kluter av, og de kjøper masse, så det må også være et bra garn til det bruket.
Kluter er jo flotte julepresanger, så kanskje må på`n igjen i år...?

HildeP. sa...

Masse flote kluter! Takk for garntips! : ) Ha en flotters kveld!

Klem Hilde

Som mine dager er sa...

Artig med alle de fargerike klutene. Jeg skulle så gjerne strikket meg noen, men jeg bare nedprioriterer det. Jeg har jo så mange andre jern i ilden. Bare jeg kommer igang ;-) He he he...

Ha en fin fredag, selv om det regner og sludder.

Klem Marit

Solveig sa...

Takk for gode tips. Jammen mange herlige og fargerike kluter du har strikket. Ønsker deg en riktig god helg!

Anonym sa...

Jeg lurer meg på om det var Tuva jeg brukte sist jeg strikket tuer - ialelfall er de veldig gode. Bruker aldri annet enn hjemmelagede jeg nå, for de er mye bedre. Dine er så vakre, alle sammen. Og takk for all infoen, Tove, jeg skal huske på det. Ha ei flott helg! Klemmer**

Mette sa...

Sa fin blogg du har. Forste gang her, men kommer nok igjen! ;-)

Fikk veldig lyst til a strikke ei kopptue na... sa takk for gjennomgangen!

Ha en fin helg!
Hilsen Mette

Bitt@mi sa...

Jeg er faktisk helt enig med deg når det gjelder kopptuegarn:-) Tuva er helt genialt til det. Men har i det siste begynt å kjøpe forskjellig bomullsgarn på ebay.com. Har fått 3 forskjellige merker i hus nå, og prøver litt. Alle virker til å være litt for tykke, og klutene blir litt stive... Men får vel brukt dem også. Skal forske videre på dette...hihi:-) Jeg har klora tuvagarn og det holdt faktisk fargen også, og det er jo et pluss.
Det været ja - ikke helt til å stole på nå på våren. Her har det vært sol i mange dager nå, men det er en kald vind her. Ikke for det; jeg skal ikke klage, har sittet ute innimellom, og har fått litt farge:-)
Ønsker deg en flotters søndag!
Ps...glemte å si at klutene var fine, uansett:-)
Klem!

Konstant Strikkekøe`s Hobbyblogg sa...

Hei Tovepia! Takk for oppskrift og tips ang garn. Det var et artig innlegg du hadde her. Jeg har prøvd mange forskjellige bumullsgarntyper, men det fra Europris har jeg ikke tenkt på. Tenker jeg får stikke innom der i morgen og kjøpe et par nøster. Selv liker jeg veldig godt å strikke kluter Petunia. Også en tråd Paris og en tråd Petunia når jeg strikker i to farger.

Bestemors hage sa...

Her var det mye bra! Har lett etter bomullsgarn i friske farger. Jeg har kjøpt Viking Milk&Honey på Coop. Det egner seg godt til grytekluter som jeg hekler. Se www.bestemorshage.blogspot.com og dagens innlegg. Jeg har også brukt Limone. Det er et fastere garn og jeg må hekle med stor nål for å få gryteklutene så myke jeg ønsker. Jeg har også brukt et tredje garn som jeg mener heter Milk med 100% melkefiber. Det blir veldig mykt. Nå skal jeg på Stoff og Stil.

Anonym sa...

Her var akkurat det jeg trengte!! Oppskrift på en enkel men fin kopptue c",)
- Elisabeth Kristin

Anonym sa...

Har akkurat vært på europris og kjøpt meg 4 nøster Tuva-garn og skal gjøre ett forsøk på å strikke kluter mens jeg er på nattevakt i natt. Jeg kan ikke å strikke, sp dette blir spennende! Har bestemt meg for at dette skal jeg klare, da jeg vil gi bort hjemmelagde julegaver i år! Takk for gjennomgang - og oppskrift :) -Marit