torsdag 22. april 2010

Et tove – tips….

Jeg håper alle ser at jeg har fått ny heading;) Den er laget av Maria med bloggen  marias skriblerier. Hun er et oppkomme av kreative og flotte ideer, og jeg er såå glad for min nye heading;) Takk til deg, Maria!!

Så til tove-tipset. Vanligvis når jeg skjøter garn, strikker jeg to tråder sammen noen masker og fester trådene etterpå. Hvis du skal tove et produkt, kan du like gjerne tove endene fra det gamle og det nye nøstet sammen slik: Rufs opp begge endene…

DSC04752

….ha litt vann på dem…….

DSC04753

….legg dem sammen og rull dem mellom fingrene først…deretter ruller du i hånda, hardt og godt…

DSC04754 DSC04756

……..og vips, så er de to trådene blitt til en;)  fyy, så tørre hender jeg har her:O)

DSC04758

På denne måten sparer man seg masse festing av tråder. Metoden kan brukes på ullgarn som tover godt. Her er en video fra Youtube for den som vil se levende bilder.

Da har jeg tatt fri fra jobb og skal være barnepike for prinsessa ei uke, håper våren og været er på min side;) Jeg skal kose meg;)

Klem fra tovepia………………som faktisk har sol idag;)

46 kommentarer:

Havfruen sa...

Grattis med flott header:) Ja, dette kan Maria.

God tur til Prinsessen og kos dæ:)
Klemmer:)

Strikkeheksen sa...

Det er nemlig en god metode - en af de metoder Christel Seyfarth også bruger til sjalerne, lærte jeg lige i min sidste workshop :-)

Det lyder skønt, at skulle være barnepige - du er så heldig :-) Ha´ en rigtig god uge :-)

Strikkeheksen sa...

Ups - jeg glemte jo helt - sikken en fin ny header :-)

Annelis hantverk sa...

Grattis till en mycket fin header! Tack för tipset till att tova ihop garnet!
Ha det bra!

Anonym sa...

Gratulerer med ny header.. ja, Maria er noe med det mest kreative jeg har kommet over her inne:))

smart med det garnet.. jeg fordrar ikke å feste ender så jeg har begynt med fabrikkmetoden.. knyt og klipp.. ingen ser det like vel :))

nyt dagene med prinsessa:)

Tonemor sa...

Flott header du har fått.
Tusen takk for tipset det var jo supert.
Kos deg sammen prinsessa.
Klem Tone

Snertne sneller og små nøster sa...

Kjempefin header :-) Det der var smart, utrolig greit å slippe alle de der trådene som skal festes - bare så synd det er kun når man skal tove...;-)

Blir sikkert koselig å være prinsessevakt ei uke <3

Nyt vårdagen (som det faktisk ble etterhvert i dag) og klem fra Siv

Linda sa...

Kjempe fin header! Og takk for tips. Har ennå ikke prøvd å tove, men det står på to-do listen min - som for øvrig begynner å bli veldig lang:-)

Unknown sa...

Jeg synes headeren er vårfin og lekker. Fin måte og feste på. :))

Tussi sa...

Så fin header du har fått!
Og takk for tips, det kommer godt med :)

Randis side sa...

Lekker heading! Så flotte bokstaver som passer for ei som har mange garnnøster :)) Takk for tips ang skjøting av garn :) Ha en finfin kveld og kos deg i sola og med prinsessa :D Klem

Asbjørg sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Asbjørg sa...

Din nye header er kjempefin!Passer utrolig godt til deg som strikker og tover.
Kos deg som barnevakt,håper været holder,blir optimist hver gang jeg ser sola,men man vet jo aldri...

Synnøve sa...

Gratulerer med ny header. Den var fin.
Kos deg som barnepike til prinssesen.
Har vært sol her i dag,men det er kaldt.
Klem

Jannickes Hjemmekos sa...

Heisann
Slitan med ny header - jeg la merke til den med én gang jeg fikk opp bloggen din. Den var veldig deg - riktig flott var den. Flott tips om skjøting av garn. Ønsker deg en fin uke med prinsessa. Klem fra meg

Eirin Bjørnstad sa...

Veldig fin heading! Så det med en gang. ;-)
Og lurt tips om garn. Nå skal jeg i gang med å strikke meg underlag som skal toves. Et nytt garn som skifter farge underveis og tover godt, sa hun på butikken. ;-)
Ny type rundpinne også, tror jeg. Pinner og tråd hver for seg. Skikkelig smart.

Alt godt fra Eirin

mays lille verden sa...

Gratulerer med ny header. Den er kjempefin:)
Og takk for et supersmart tips, må nesten begynne på et tovet prosjekt bare for å prøve det ut..

Kos deg med prinsessa<3
Klem fra meg

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Smart tips!
Ønsker deg en flott kveld.
Klem fra fru Strøm

Fru Strøms Kvardagspussel sa...

Ooops - jeg glemte å si at headeren din ble kjempefin ☺ ☺ ☺

Kort og Søm sa...

det var en god ide med skjøting av garnet!! :o)
Headeren din var blitt veldig fin, og jeg tror jammen jeg har like tørre hender som deg...*ler*..må smøres litt oftere enn det jeg gjør nå om dagen.
Kos deg med barnevaktsitting, jeg skal passe tantebarnet mitt i morgen, og hun er bare 1 1/2 mnd...*smiler*...gleder meg!

Ha en fin kveld,
klem Fredrikke :O)

huset ved elva-elin sa...

Hei hei :) Gratulerer med ny header,
den var kjempe fin.
Takk for skjøte tipset:)
Klem fra Elin

Barbros lille atelier sa...

Grattis med ny header! Den var kjempeflott!

Og takk for supersmart tovetips! Det har jeg aldri tenkt på at går an...

Klem

Siri @ Strikk og tøys sa...

Så bra tips - takk!
Og den nye headeren er veldig flott. Gratulerer!

Berit T sa...

Gratulerer med ny header, den var skikkelig fin!
Kjempetips var det å slippe å feste tråder.
Kos deg med barnepass, så håper jeg finværet kommer for fullt.
Klem

KariL sa...

Gratulerer med ny header og tusen takk for tipset. Så smart du er.

yesheimen sa...

Gratulerer med ny header, jeg la merke til den med en gang jeg kom inn på siden din. Kjempefin, jenta som har laget den er jammen kreativ og flink.
Riktig flott ble det på siden din nå. Jeg skaulle gjerne hatt noe personlig jeg også, men kan ingeting om sånt, så da blir det bare ett bilde her hos meg.
Skal ta med meg det tipset om endene, smart, men jeg har ikke sett det før. Når jeg tover, klipper jeg bare alle ender ettrpå, da rakner jo ikke garnet likevel, hmmm...men det er kanskje ikke så smart.

Ha en fin fredda!!!!!
Klem Ann<3

Missfryd sa...

Klart jeg ser at du har ny header! Og den var kjempestilig!!
Ønsker deg en riktig god helg.
Klem Ingrid

Stubbetufsa sa...

Veldig lur måte å feste tråder på!
(Jeg ser din nye header, og jeg husker godt den du hadde før!)
Klem!

Anonym sa...

Kjempeflott header du har fått deg!:-)
Må visst gjøre noe med min;-)
Tusen takk for tipset - det var lurt!
Kos deg med prinsessen og vårværet:-)
Klem,Hege.

Hobbygåsa sa...

Ah - lekker heading!
Tusen takk for tips, dette skal jeg huske på. Kos deg med prinsessa og ha en fin helg og uke!

Elins Strikkeri sa...

Gratulerer med ny flott heading! Og takk for tipset med å "spleise" garnet, veldig lurt! Så må du kose deg med vesle prinsessa di og håper du har det litt varmare enn oss. her er det 2-3grader og haglebyger.

Elkat sa...

Flott heading!!
Det tipset var kjempelurt.
Kos deg masse med prinsessa,og nyt vår sola!
Ha ei flott helg!

EllenSand sa...

Supert tips. La merke til den nye headeren med en gang. Den var veldig fin. Likte strikkenøste-looken. :)

Lev Livet Lett Lokki sa...

GRATULERER med ny header, den er jo strålende flott!!
Og tovetipset ditt er råsmart - vet du nå lærte jeg noe nytt, nei makan så lurt altså!
Ønsker deg en strålende helg og håper masse fint vær kommer til deg - sabla fort :)))
Klem Lokki

GundaM sa...

Nydelig header og så smart garntips ;)

God helg Tove!

anneskreative sa...

Lur ide,,,,,,,jeg pleier å gjøre som du skrev,,,,å legge trådene litt over hverandre og strikke noen masker med dobbel trå.
kos deg masse i uka som kommer,,,,høres flott ut å være bestemor ei hel uke i strekk....
God helg.
Klem Anne

Katrine sa...

Tusen takk for kjempe smart tips!!! Dette kommer jeg til å benytte meg av :o)

Husmora Torunn Husbyn sa...

Takk for tips! :-)
Ps du skulle nok hatt deg en god håndkrem fra oriflame.. :-)
Kos deg i helgen, -vi får håpe solskinnet fortsetter i trøndelag! :-)

Ruths datter sa...

Supert tips. Dette kunne jeg ikke fra før. Takk.
Klem

Bestemor Drillo sa...

Flott heading og takk for tips!!
Er innom en snarvisitt for å ønske en strålende vårhelg!! Klem fra bestemor som raser rundt på bloggene!!

Tulip sa...

Ny flott heading!

Lurt tips om å snurre fast trådene!

Klem

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei på deg!
Så kjempefin ny header du har fått deg, ja, den var super! Og takk for tips om skjøting av garn, for det er noe jeg alltid sliter litt med å få pent!

God søndag!

Klem Cathrine :-)

Evelyn sa...

Hei :)

For en flott heder du har fått.. den var kjempe fin.

Så lurt et tips.

Kos deg sammen med prinsessa:)

Klem

Sylvia sa...

Grattis med ny Header, så flott den var!!!
Jeg skjøter også garnet på denne måten, og det er skikkelig lurt.
Dessuten har jeg tørre hender, jeg også, så da er vi to om det;)
Ha en herlig søndag!

lavendel mio sa...

Gratulere med nydelig header!!
Smart måte å skjøte tråden på dette...nå har jeg lært noe nytt i dag også:)
Ha en fin søndag,klem Hanne

Loppelill sa...

Så flott heading! Gratulerer :)