tirsdag 6. april 2010

Forført av vårsola;)



 

2. påskedag hadde vi sååå godt vær, og Plantasjen var åpen…..da er det lett å la seg rive med;) ser at mitt første bilde “skjelver”…mangler noe kunnskap om å ta et “dratt” bilde fra blogger inn i Windows Live Writer;)

DSC04664

Fikk sådd mine puslingmargeritter, og de kan anbefales; ifjor blomstret de til snøen kom.

DSC04685

Klart man kan kjøpe billige margueritter, men jeg har aldri funnet maken til de jeg sådde ifjor, så jeg prøver igjen;) Stua har nå blitt til et veksthus…..men den må jo brukes til noe;)

DSC04683Jeg fikk et godt tips ifjor, jeg tror det var Liven eller Tulip, husker ikke hvem av de to koselige bloggerne, så jeg nevner dem begge;)… som sa at når de begynner å spire, sett dem ut noen timer hver dag så lenge det er varmegrader. Da får de dagslyset og lavere temperatur, da herdes de, og du slipper de laaange stenglene. Her er et bilde fra ifjor…

DSC02343

Plantasjen solgte jo stemorsplanter også, så jeg kunne ikke dy meg…….

DSC04669 DSC04658

……….så tidlig har jeg aldri hatt uteplanter, så jeg må nok la de få kjenne stuevarmen om natta en tid framover;) Som dere ser fra de første bildene, så ligger snøen på terrassen ennå.

Nyt alle vårtegn i tida framover!

Klem fra tovepia…………………..som gleder seg over vårsola;)

41 kommentarer:

sylvia sa...

god dag til du.
så koselig et innlegg dette er,
nydelig å så å følge med på,
pysling margerit?heter de så?
så veldig fine ut,vil gjerne prøve selv,må nok se etter dem i dag.
ønsker deg en flott dag.
klem fra sylvia

Moan sa...

Puslingmargeritter?
Det må jeg ha! Her er det bare å finne fram mini-drivhuset, lage-selv-potte-lager, gamle aviser og jord; Åja! handler frø, selvfølgelig!
Denne tiden er så deilig.
Vi gleder oss stort over det gråe, regntunge, men +grade-været vi har her. Da forsvinner smøen raskt, og DET liker vi.
Ha en fortsatt flott uke!

Tonemor sa...

For et kjempe koselig innlegg. Nå kom jeg virkelig i vårstemning.
Klem fra Tone

Solveig sa...

Puslingmargeritter høres spennende ut. Det er alltid morsomt med de hjemmeproduserte blomstene, synes de klarer seg mye bedre enn dem jeg kjøper.

Linda sa...

Herlig å komme i gang med vår-aktivitetene. Ser ut som om det kommer til å spire og gro hos deg utover:-) Etter en lang og kald vinter er det endelig vår!

mays lille verden sa...

Deilig med vår:) Skal prøve å få sådd noen frø selv i dag. Deilig med stemor også, det er vært brye med og bære de inn og ut får de gir så mye gled. Her har det jo blomstret fra før påsken:)

Ha en fin vårdag..
Klem May

Havfruen sa...

Herlig å se:) Skulle gjerne sådd selv også....men kommer liksom ikke i gang:) Må jo være herlig å ha blomster som blomstrer så lenge.
Jeg skal lære deg html på det første bildet så det ikke skjelver:))
Ha en super onsdag, klem fra meg:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Åhhh, så herlig å se. Kommer ikke helt i gang med såinga jeg, kanskje en tur på Plantasjen kunne sette fart i ei gammel heks.

KariL sa...

Oi du er godt i gang. Puslingmargaritter, det var kanskje noe å prøve og takk for alle gode råd. Det var dette med dagslyset da. Er på jobb hele dagen! Mmmm, hvordan kan jeg fikse det mon tro?

Randi sa...

ååå...nå fikk jeg lyst til å gå amokk på gartneriet!!
Men må vente på lønning...da blir det planting...og takk for tipset til disse søte margerittene.....de skal jeg jaggu meg kjøpe noen av og prøve å så jeg også.

Solen glimrer med sitt fravær i dag...men det er varmt og godt...så verandadøren står oppe...herlig!

Ha en fin dag

Anonym sa...

Hei igjen.Ja nå er våren hær.Deilig.Tid for såing av frø.Skal kjøpe meg en del i dag jeg også som skal nå ned i jord.Nydelig Blomster.Håper du hadde en kjempe fin Påske på Nordmøre.Tengte på deg.Ha en riktig fin Onsdag.Klem fra Bodil...

Livi sa...

Ååå så koseligt det såg ut, tror nesten eg må hive meg på bølgen :)

Livi sa...

Ååå så koseligt det såg ut, tror nesten eg må hive meg på bølgen :)

Besta sa...

Så flittig du har vært. Det var sannelig et godt tips, det skal jeg ta med meg.
Ha en fin dag.
klem fra marilyn

Hobbygåsa sa...

Så herlig det ser ut - skikkelig vår! Ja nå tror jeg våren er kommet hit også :-) Vi har varmt i været, solen har vært på besøk, og jeg kan faktisk skimte ørsmå flekker av bart gress i hagen - deilig!

Hobbygåsa sa...

Så herlig det ser ut - skikkelig vår! Ja nå tror jeg våren er kommet hit også :-) Vi har varmt i været, solen har vært på besøk, og jeg kan faktisk skimte ørsmå flekker av bart gress i hagen - deilig!

Heidi sa...

Puslingmargerietter har jeg aldri hørt om. Dessverre sår vi lite. Nesten ingenting får stå i fred for kattene våre, som river ned det meste.

Men ble litt fristet nå... Sikkert lurt tips det med herding.

Josefine sa...

Å for et koselig innlegg! Blir helt våryr av sånt...

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått såd frø, men ikke lenge til nå:))

Margeritter må en jo ha i hagen...helst mange steder!

Klem fra meg ♥

Moan sa...

Jeg vet du har award-fri sone, men jeg vil i allefall gi en award til deg. Som takk for all glede du har gitt meg.
Du kan se den på bloggen min.:-)

ide-puffen sa...

Oi skal si du er i gang. For en herlig tid. Disse mini margaritter så fine ut. Kanskje prøve disse også......jeg sår alt for mye hvert år, men mange blir glad for alle plantene jeg ikke har plass til så jeg skal prøve dem :)
Ha en fin kveld

Hilsen
Randi

ide-puffen sa...

Oi skal si du er i gang. For en herlig tid. Disse mini margaritter så fine ut. Kanskje prøve disse også......jeg sår alt for mye hvert år, men mange blir glad for alle plantene jeg ikke har plass til så jeg skal prøve dem :)
Ha en fin kveld

Hilsen
Randi

HildeP. sa...

Jeg aner grønne fingre, dette blir sikkert kjempelekkert når blomstringen setter i gang! Takk for tipsene! Ha en flott kveld og kos deg med vårtegnene! : )

Klem Hilde

Jannickes Hjemmekos sa...

Herlige bilder, Tovepia. Tenk så flott når du kan plante ut disse herlighetene. Nå er det ikke lenge igjen; tra la la....

Kos deg med plantene og forhåpentligvis sola - klem fra Jannicke

Petrinetrollmor sa...

Å åå, eg ser så opp til dokke som kan så og plante og å få det til å gro og blomstre :))

Lykke til med "vår-onna" gleder meg til å følge med spirene dine :)

Her hos oss er det fortsatt snø, men fuglene kvitrer som bare det og er med å jage vinteren langt bort :)

Ha en fin onsdagskveld:)

huset ved elva-elin sa...

Hei :) Jeg har noe til deg inne hos meg.
Klem fra Elin

Unknown sa...

Der ser du Tovepia, vi blir bare helt gal når våren og blomstene kommer. Kanskje jeg skulle prøve noe frøgreier. :))

lavendel mio sa...

Hei!
Du verden for et herlig vår innlegg, slike får jeg aldri nok av:)
Lykke til med såingen:)
klem Hanne

Janne i Fagerlia sa...

Så godt å se slike bilder. Lykke til med vekstene!

Grethe sa...

Så deilig - nå kom jeg vårfornemelser - tusen takk. Jeg har ikke gjort noe, fordi snøen ligger på jordene og jeg venter på varmere dager, men kanskje jeg også skulle tenke litt på å så litt.
Ha en fin kveld :0)

EllenSand sa...

Jeg er også veldig gald i margeritter. En av mine favortittblomster. men jeg er ikke så flink med sjølsåing så her går det i ferdige planter. Gleder meg til å fylle utekrukkene igjen :)

Snertne sneller og små nøster sa...

Heia :-) Så flittig du har vært da ;-) Alle tegn på at våren nærmer seg er deilig å se - og du virker å være i skikkelig vårstemning :-D Tror kanskje jeg skal prøve meg på margerittene du anbefaler.

Ha en fin kveld og klem fra Siv

Refleksjon på livsvegen sa...

Flotte blomsterbilete...
Fekk lyst å så no..

Herleg med VÅR!!

Anlen sa...

No fekk eg jammen lyst til å så noko her også! Dessverre trur eg ikkje at stova får lov til å bli drivhus... Men det er mykje spennande å så, dersom ein får iveren over seg:)

Randis side sa...

Ser ut for at det e vårstemning hjemme hos deg ja :) Og blomster ute allerede! Hehe, vi må nok vente 2,5 mnd før vi kan plante nokka ut... Takk for tips om å sette blomstene ut par timer for herding! Straks helg igjen! Ha en fin uke av det som e igjen :) Klem

Lone sa...

Ja, man bliver helt forført af vårsolen, Tove :))
Jeg troede først, det var kager, du havde bagt. Men du har været i Plantasjen :)
Tænk, at du har været så heldig med at så små margueritter. Det tror jeg også, jeg vil forsøge mig med.
Jeg har også hørt fornylig, at det er en god idé, at sætte puslingerne udenfor i dagtimerne, så de bliver mere hårdføre.
Det er nogle smarte plantekasser, du bruger. Jeg må se, om jeg kan finde noget lignende her.
Stedmoderplanter kan sagtens tåle at stå ude om natten. De tåler 3-4 minusgrader :)
Ønsker dig en dejlig vårtorsdag :) Klem til dig.

Husmora Torunn Husbyn sa...

Så herlig å begynne å pusle ute nå! Jeg skal ikke rote med for mye med jord inne i år fordi jeg skal ha konfirmant til våren. Jeg må vel skaffe meg drivhus!
Men det er jo mye jeg skal så rett i jorden når det blir litt varmere.
Ha en suuper dag! :-))

Min stil sa...

Deilig med vårplanter, men i hagen vår ligger snøen ennå tykkt.
Ha en fin dag.
:) Susanne

karna sa...

Tusen takk for koselig syhilsen. Det har "stått på mobilen; Husk å kjøpe til å så lenge. Har ennå ikke kommet så langt, men vi er ikke halvveis i april enda heller ,-) Takk for tips, vil jo ha noe som varer evig. Klem

Lev Livet Lett Lokki sa...

For et vårlig innlegg!
Og kjempefine tips!!
Krysser fingrene for at dine Margeritter blir like vakre som i fjor!
DET blir vakkert det ❀❀❀
Ønsker deg en herlig dag!
Klem Lokki

Therese - Pyssel och Design sa...

Åh vad härligt med blommor! Här väntar jag på att all snö ska försvinna så att man känner att det verkligen är vår på riktigt. Önskar att det skulle gå lite fortare men man får väl ge sig till tåls :)

Hanne sa...

Jeg har også sådd i år. Det ble margeritter og fløyelsblomster, så får vi se hvor vellykket det blir. Kanskje jeg skulle åpne vinduet litt til de på dagtid. De står på arbeidsbenken på datarommet, like under vinduet. Jeg har også kjøpt blomkarse, men de tenkte jeg å så rett ut. Og jeg kjøpte blomstereng, og må bare finne ut hvor jeg skal ha den.