mandag 29. november 2010

Tida for smågaver

Da ungene vokste opp, hadde jeg alltid adventsgaver i desember, og jeg syntes nok det var like spennende som jentene;)
IMGP1037
Jeg hadde aldri den flotte julekalenderen; ingen sydde poser, ingen flotte kroker og sløyfer, det hadde jeg verken tid eller overskudd til å lage den gangen, men hver dag før barnehage-og skoletid ble det delt ut en liten gave som jeg bare tok opp fra kjøkkenskuffa:D
IMGP1035
Det trivelige med dette for meg, var å forberede og kjøpe inn disse gavene. Noen av gavene var superfornuftige, noen var sukkersøte og noen var bare til fryd og gammen;)
IMGP1034
I år bestemte jeg meg for å lage/kjøpe noen av adventsgavene til de små kongelige. Disse klokkene fikk jeg kjøpt hos Tomines hjem. De kostet 100 kr stk, og inntekten går til kreftforeningen.
IMGP1033
Handyman er satt i duskeproduksjon:) ….dette kan han virkelig!….og en dusk sammen med en sjokolade må jo bare bli en toppers adventsgave:)
IMGP1032 IMGP1039
Hvem andre enn mine små kongelige får meg til å strikke sokker!!…..og sannelig var det litt artig, også;)
IMGP1040
Da ønsker jeg alle ei herlig uke med travle og trivelige dager:)
Klem fra tovepia…………..som har nok å henge fingrene i;)

60 kommentarer:

Unknown sa...

Hei... :O))
Jeg har vært avsted å kjøpt de siste adventsgavene til Bertine nå i kveld... :O)

Kjempkoselig, men sannelig blir det penger av disse små(?)gavene også. Nå mangler det bare å få pakket de inn etter hun har lagt seg og få opp kalenderen i morgen kveld!

klem

Lavendel sa...

De fortjener også det bedste!!!!

Besta sa...

Det er så koselig å lage adventskalender til små prinsesser og en prins:) Vi har også en men har ikke gave for hver dag. Det blir vel 4-5 på hver i år og er nesten ferdig. Mangler bare et par til minstemann.
klem fra marilyn

Lene Megan sa...

En dejlig kærlig ide med adventsgaver. Nu bliver de små da henrykte! :) Og ja, man glæder sig altid, når man køber og laver den slags. Der er en helt speciel glæde ved at give!

Ha' en dejlig varm aften indendørs!

Klem.

Havfruen sa...

Så flink du er:)) Men så er det koslig å gjøre dette også da. Tenker de kongelig fryder seg over pakker fra Mossan:)
Tobias hadde fortalt ALLE han så i barnehagen i dag at Mommom har klipt meg;)) Dæm er herlig:)
Har startet litt pynting....
Ha en kos kveld, klem fra meg:)

Unknown sa...

Koselig med slike smågaver og det er lurt å begynne i god tid da er det mye kos med det. Kjekt for de unge å få litt hjelp med det. Husker godt da jeg for rundt som en galning og lette etter gaver, dyrt synes jeg også det ble. Vi lot de åpne hver sin dag, men det var den gangen.....:))

liven sa...

Så koselig å lage kalender til barnebarna da :o)
Her blir det mine to yngste som får.....16 og 19 år...er enda ikke blitt for stor til dette:o)

ha en fin uke Tovepia :o)

Asbjørg sa...

Adventskalendere,ja det var litt av et styr til 3 stykker.Trodde aldri de skulle vokse fra det.
Men i år er alt faktisk snudd på hodet,i år var det jeg som fikk kalender.24 sirlig innpakkede gaver hengende på en kleshenger!Gleder meg til å åpne!

Kort og Søm sa...

Kjempe koslig med advents kalender...*smiler*..
Jeg lager til mine tre barn, søsteren min, og er med på en til farmor!

Ha en fin kveld,
klem Fredrikke :O)

Anonym sa...

Så fine kalendergaver dem får :) Stas å ordne små overraskelser å glede dem med. Heldig den som får de gode lestene og ikke minst klokkene. Dem var nå ekstra fin, både til de kongelige, men også at inntekt av salg går til godt formål :).

Ønsker deg en fin kveld :)

Shy sa...

Fine gåver! Likte godt dei rosa vottane. Eg driv og prøver meg fram med toving av votter. Vanskeleg å den størrelsen eg vil....men eg gjev no ikkje opp så lett :)

Lindas hobbyhjørne sa...

Så koslig for barnebarna :)
Jeg syde 3 kalender da barna var små og det var litt av en jobb å pakke inn alle de små pakkene, men gleden var stor når de pakket de opp :)
Ønsker deg en forsatt fin kveld, klem.

Synnøve sa...

Så masse fint de små får i kalenderen sin.
Jeg lager fortsatt kalender til jenta mi. Jeg synes det er så trivelig og kjøpe inn og pakke inn små gaver. Å hun setter pris på det også.
Klem

Ann-Cathrin sa...

Så koselig at du lager til de:) Ser ut som mange veldig fine gaver der:) Kos deg i førjulstiden!

Randis side sa...

Det enkle e som oftest det beste ;) Fine pakker med fint innhoød. Regner med at prinsen og prinsessa blir fornøyd! Flink mann du har som tør å ta i garn og nål ;) Ha en fin tirsdag! Klem

Mette sa...

Jeg sitter her og pakker inn de siste kalendergavene samtidig som jeg leser meg rundt i Blogglandia... Tenaringen er 14, men mener fortsatt han har krav pa kalender ;-)

Det er jo kos, da a holde pa!

ha en fin uke.
klem Mette

Datt sa...

SÅ heldige de små da, så mye flott! :D

HegeT sa...

Klart en må ha adventspakker til de "kongelige"..
Ingen ornt`li jul uten.
Her er kalendervegge ganske tom etter at alle ungene har flyttet hjemmefra. Syntes det ble så stusselig, så forhåpentligvis i morgen, kommer pakkene jeg bestilte til meg selv fra Cathrines Quiltestue......

Ha en koselig advent
Klem
HegeT

Anonym sa...

Så koselig,dette likte jeg
virkelig,heldige små. :))
Klem.

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jammen er du snill mormor. Masse flotte gaver.

Ja, bøndene har tatt sine valg og denne gangen burde jeg ha satt penger på det, for nå gjettet jeg riktig på alle:) Så får vi se om fortsettelsen blir like rosenrød da ;)

Marion sa...

Så smart du er! Kanskje jeg skal gjøre det sånn neste år ;)

Skjerstad sa...

Så koselig :) Artig å gjøre stas på de små .Flotte gaver , fornuftige og ;) Husker hvor artig det var selv når vi var små ;) Handlet de siste pakkene i dag jeg ( men det er ikke så enkelt lengre , når gutten er 13 og vil ha kalendergaver ;) Har i alle fall kommet i mål :)

Kos deg i kveld :)
Klæmma fra Janne

Barbros lille verden sa...

Så koselig at du lager kalender til barnebarna! Det er en utfordring hvert år det der, men like artig hver gang!! Jeg har hengt opp kalenderen i gangen, så nå venter snuppa spent - da er spørsmålet hver morgen da...har nissen vært her i natt og fylt opp?! Artig å bygge opp litt spenning syns jeg ;)
klem fra meg

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, hei
Så koselig å lage adventsgaver til barnebarna - disse gjør nok stor lykke. Jeg har kjøpt inn til Solfrid sin kalender i dag og skal henge den opp i morgen ettermiddag. Ønsker deg fine dager. Klem fra meg

"Romfortrivsel" sa...

Veldig koselig. Har hatt dette som tradisjon i mange, mange år (faktisk 18, når jeg teller opp). Vi hadde som regel at gavene ikke skulle koste mer enn 20.- (ellers ble gavene til jul mindre - var argumentet). Etterhvert var det bare minstemann igjen. For to år siden(da han var nesten 13) glemte han å åpne flere av gavene, så SÅ stas var det.... Vi ble enige om en litt større adventsgave i løpet av adventstiden i stedet.
Men jeg savner litt det å finne på alle småtingene.
Kan lage til barnebarnet om et par år kanskje (han er bare 5 måneder:)

Som mine dager er sa...

Du har vært flink du Tove. Ungene her i huset fikk ikke mye innpakkede gaver da de var små. Det ble mest sjokoladekalender og ting-og-tang-kalender. Synes du har vært flink jeg, og gavene du viser er jo kjempefine og i tillegg støtter de en god sak.

Og at du her handywoman er det ingen tvil om - men at din handyman kan lage dusker er bare imponerende. Neste nå er vel at DU står og snekkerer gjerdet rundt hagen fordi gubben ga deg en hammer og ba deg om hjelp ;-)

Uansett - det er bra at man kan være til hjelp for hverandre.

Du får gjøre det beste ut av den kommende frost uka. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg og vinter-astmaen min jeg ... host host!

Klem Marit

Snertne sneller og små nøster sa...

Så heldige dine kongelige er som får så flott kalender :-) Og jeg er imponert over at du (kan du i denne sammenhengen kalles Dronningmoren, eller blir det for frekt?) til og med har strikket sokker :-D

Jeg har brukt kvelden på å rive meg i håret og forbanne alt som har med data å gjøre. Problemet du gjorde meg oppmerksom på lot seg ikke fjerne sånn helt uten videre :-/ Litjtupp har vært til god hjelp :-) Nå finner jeg ikke engang ut hvordan jeg endrer skrift :-(

Ha ei fin uke og klem fra Siv

Snertne sneller og små nøster sa...

Tusen takk, Tovepia - du er en knupp :-)

Snertne sneller og små nøster sa...

Tusen takk, Tovepia - du er en knupp :-)

Gry sa...

Ja, nå er det tid for smågaver ;) En koselig tradisjon som jeg også har holdt på med i mange år. Gutta mine begynner å bli større (13 og 16) og i fjor ville de ha en vanlig kjøpekalender. Greit for mor, men det var nok ikke fullt så stas som pakkekalender, så i år må jeg til igjen ;)

Det blir litt praktiske småting og litt snop. Ikke noe fancy eller dyre greier, blir fort mye penger ut av det når en skal ha 48 pakker... Mangler nok ennå noen og har ikke begynt å pakke inn, så i morgen må jeg til pers. Merkelig, men jeg mener å huske at jeg har stått siste kvelden hvert år gitt.. hi hi... Ja ja, koselig så lenge ungene gleder seg over det. Og du har funnet mange fine ting ser jeg ♥♥♥

Koselige og stemningsfulle bilder i innlegget under her!

God uke videre ;) klem fra meg

Greta sa...

Det var ein gang det og ja. Lagde noen år 62 gaqver, men vi gav oss med det på slutten. Det vart for dyrt. Var så vanskelig å finne på til guttene.
Men når eg tenker tilbake på det no var det berre gøy.
Ha ei fin uke fortsatt min venn

KariL sa...

Så flink du er. Dette vil glede et barnehjerte!
Kos deg med adventstiden!
Klem!

Trollmora sa...

så koselig at du lager kalender til dine barnebarn! Og med forskjellig hjemmelagd også! Helt fantastisk spør du meg! Blir ei arti tid framover nå! Klem fra meg!

LBH coach Ellen Bjørling sa...

Jammen er de heldige som får så fine gaver:) Mina barn får ferdige kalendere, som lego og polly, sliter med at døgnet har for få timer, og det blir mye penger til 4stk;) Jeg legger heller litt mer jobb i julestrømpa.
Kos deg i adventstida, hilsen Ellen:)

Anita Tørmoen sa...

De små kongelige har jammen noe å glede seg til:)

Tonemor sa...

Så snill du er som lager slike flotte kalendere til de kongelige.
Flotte gaver.
Klem Tone

Ingun sa...

Så fine kalendergaver. Blir morro å pakke opp. God ny uke til deg...

yesheimen sa...

Så koselig da, tenker det er noen som er begeistret ja. Koselig med denne ventetiden.

Er litt fraværende selv, ja sikkert mye mere enn du, men gir meg ikke.

Og så må jeg bare si at innlegget under i all sin lilla prakt, var helt nydelig.

Nyt adventstiden Tove.

Klemmer fra Ann<3

Viola sa...

Jeg kjenner spenningen selv jeg, den er til å ta og føle på, når jeg ser de adventsgavene! Flink mannen din også.. :) Tiden går fort nå, så alt for fort egentlig..!

Du, jeg har sittet og studert de rutene på kluten og vintrekket, men ikke om jeg skjønner hvilke masker du har strikket..?

Ha en fin uke og klem fra meg :)

gult hus i svingen sa...

jeg lager adventskalendergaver til ungdommene i huset:) Eller rettere sagt, jeg pakker inn:) Vi har fremdeles den svære vi laga da de var 3 og 6 år gamle med strie, filt og hønseringer:) Den er aldeles ikke noe smykke i rommet, men bringer frem mange gode minner:) Må ha den framme hvert år:) Søte barnebarn, Tove:) det er herlig å bli besteforeldre:) Vi får besøk av dem i jula, skal være hos oss ei uke:) De bor i Bergen:)

Tirsdagsklem fra Trine:)

Martilie sa...

Sååå kjempekoselig!!
Jeg er oppvokst med pakkekalender og mamma lagde til jeg var drøyt 30 :) Mot slutten var det ukentlige gaver, men akk så koselig..

Nå lager jeg til mine barn (med hjelp av mamma som strikker sokker og votter :) Blir litt av hvert her også, små praktiske ting, litt godt, en litt større ting i uka..
Stoppet litt opp her med en sengeliggende Tove med feber og hoste, men har de første dagene klare så jeg er reddet.

Tenker dine kongelige blir fornøyde!

Ha en skjønn førjulstid!

Klem fra Tove

Sylvia sa...

Så koselige kalendergaver. Tipper de gleder seg hjemme hos deg, ja!
Her er sjokoladekalenderen kjøpt inn, og ungene er like glad for den, heldigvis. Ikke mye juleting jeg klarer å få til i år.....
Ha en fin uke

karna sa...

Selvsagt må små prinsesser og prinser ha pakker, de store her ser nok litt her på helheten i de siste årene. Da har selve adventsgaven vært en kulturell opplevelse, helst teater eller show. Men selvagt, vi har en liten skokladekalender. Ha en fin dag, kaldr her.

Elise sa...

Det er så koselig med adventskalender med møkje forskjellige ting i, eg har i mange år hengt opp 72 pakker på kalenderen:) Men nå er de blitt voksne så nå blir det ikkje kalender lenger:) Kos deg i adventstia:)

Vigleik sa...

Så pen en kalender. Skal prøve meg på å tove et par votter. Må vel klare det en gang:)

Guri sa...

Det er bare SÅ kos med adventskalender, og det er som du sier at å samle gavene er en fryd!! Og det beste er at man aldri blir for gammel til det :) Bildene dine under av den "lilla perioden" var flotte du! Du er så flink!!! Klem :)

Maratonjenta sa...

Dette står det respekt av Tovepia!
Jeg har (skjemmes nesten over å si det) kjøpt 2 Lego-adventskalendere til guttene mine:-)

Dette blir nyttårsforsettet til 2011!

Adventsklem fra Maratonjenta!

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Eg GLEDER meg til neste år! Då blir det kalender til Ariel, iår er ho for lita syns eg..
Koslege ting i din kalender!
Klem:)

anneskreative sa...

Her var det mange koselige gaver,,,,er jo fint å kombinere noen fornuftige og noen bare til lyst.
Her er det inegn som venter på kalender for tiden,,,,mine "små" er 28 og 31 år gamle,,,,så jeg får vel også vente på neste generasjon,,,,,
Kos deg med dine.
Klem

Bestemor Drillo sa...

Så mange fine gaver fra deg!
Det er noe av sjarmen med adventstiden dette med smågaver til barna. Kort kommentar fra en magesjauliggende bestemor! Klem uten basiller!!

Tino sa...

Så koselige adventsgaver, jeg prøver forsiktig å kutte ut adventspakkene her. Men det kommer protester imot det, mine er 13 og 17, jeg må visst fortsette med gavekalender til de flytter hjemmefra ;)
Ha en fin kveld!
Klem T

Missfryd sa...

Så koselig av deg! Skjønner du har nok å henge fingrene i ja:-)
Klem Ingrid

Hege sa...

Så flink du er - og veldig omtenksomt gjort:-)
Håper du har en fin førjulstid Tove,
klem Hege.

Bitt@mi sa...

Kjempekoselig adventskalender til de kongelige:-) Her i huset har jeg pakket 72 små gaver, eller de er i alle fall lagt i juleposer:-) Ikke så avansert, kun godis til alle tre som bor sammen med meg. Blir jo en formue dersom jeg skal kjøpe dyre ting... Men håper de setter pris på det allikevel. Det skal henges opp i kveld:-)
Ha ei koselig advent - det skal i alle fall jeg!
Klemmings fra Meisebo!

Tulip sa...

Koselig å få adventsgave, ja.
Her har vi diskutert om gutta er blitt for store,men de syntes tydeligvis ikke det selv!

På landet sa...

Herlige gaver, blir nok blide fjes i morgen :)

Gratulerer du er vinneren av min give away :)

Klem

Anonym sa...

Hei.Så koselig med advensgaver.Gleder meg til jeg kansje blir bestemor en gang da skal jeg lage mye fint til dem.Mine bryr seg ikke lenger om kalenderne sine.Så dem får ligge til det kansje kommer barnebarn.Men det var mye arbeid å pakke inn 48 gaver.Nydelig sokker å så mye fint til gaver.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil...Ser ut som om kulden forsetter så vi får gjøre det beste ut av det.

Anonym sa...

Koselige sysler, og helt sikkert veldig populært for mottakerne! Avkommet her i huset har også kalendre, for det blir man aldri for gammel til, har jeg fått beskjed om;)
Er det artig å strikke sokker? Har aldri prøvd, jeg, men har tenkt på det mange ganger. Får se om jeg ikke må hive meg på et sokkeprosjekt snart. Ha en fin tirsdag, Tove. Klem**

Randi sa...

Så mye fint du har laget. Tenker dette blir populære gaver:-)
Her går det i mye opplevelser i kalenderen. Og en av venninnene av Julie, sa at hun var så heldig som fikk så store gaver i kalendere....og med det mente hun bålfest og turer osv:-) det syntes jeg var koselig å høre...:-))Så bålfest med jentene i klassen blir det i år også :-)

Håper dere har en fiiin 1.desember

Heidi sa...

Så koselige kalendergaver du har laget i stand!