søndag 21. november 2010

Norske vottar og vantar….bok i posten;)

Jeg har vært så heldig å få denne boka og har kost meg med innholdet. Den er skrevet av Annemor Sundbø og utgitt på Samlaget.

IMGP0962

I forordet gir forfatteren blant annet interessante opplysninger om ulike mønstre og deres opprinnelse, og hun gir også en kjempeflott innføring i grunnteknikker i vottestrikking samt mange gode tips om hvordan du kan lage dine helt personlige votter;)

IMGP0959

I tillegg er boka full av flotte oppskrifter på votter og fingervanter! Jeg har vel aldri prøvd meg på tradisjonelle votter, men boka inspirerte virkelig, og garnet har jeg sannelig liggende;)

IMGP0961 IMGP0953

Jeg liker godt at boka passer både for den proffe vottestrikkeren og for nybegynneren….også liker jeg at forfatteren forklarer hvordan du kan bruke mønsterbordene til andre ting enn votter også.

IMGP0956

Anbefaler virkelig boka for de som vil prøve seg på votter og vanter eller som bare trenger mer inspirasjon og flere mønstre.

Idag har det vært skikkelig kjelkeføre, og prinsen har vært i føringa:D

IMGP0935

Snart ny uke, nye muligheter, nyt den!!

Klem fra tovepia………………som har hatt dronningstatus dette døgnet;)

56 kommentarer:

Havfruen sa...

Der er Mossan og Prinsen i akefart ja:)) Bra han holder dere i aktivitet:) Men så mye snø?? Finnes ikke sorten her.
Boka er sikkert knall for den som strikker, hehe:))
Ha en fin søndag, klem fra meg:)

Shy sa...

Votteinnlegg er visst i vinden i dag! Har eit eg også ;) Og den boka kan det vere at eg faktisk vurderer å kjøpe. Det er litt arbeid med slike votter, og eg har ikkje alltid tolmodighet til å få det perfekt:)Men eg greier dersom eg vil!

Frøydis sa...

Heisann :-))
Ja, godt å være tilbake :-)

Gubben er ønsket over halve landet ser det ut som, hehe..han får litt ekstra reisedøgn i år, hehe..Jo, jeg er heldig som har en mann som overtar drittjobben med husarbeid..og sier ikke ett ord hvis ting ikke blir gjort HELT etter boka (mi)..

Nå skal vi straks på middag, skal bli godt, er skrubbsulten ;-)

Ha en flott søndag og klem fra meg

KariL sa...

Rosevotter er inn i tiden. Lykke til med strikkingen. Kjempegodt å ha i alle fall. Kan ikke være mine foruten. Så nettopp en annonse for denne boken i en avis og så inn for å besøke bloggen din og der har du kjøpt den. Tilfeldigheter!!!
Ha en fortsatt god helg!

Vilma sa...

Velkommen hjem igen :-)
Vist må du i gang med votter , og du kan sikkert finde inspiration i den bog du har modtaget , heldig gris er du :-))))))

Klem Vilma

Anonym sa...

Spørs om jeg kanskje skal anskaffe meg denne boken jeg også, ja - den så kjempefin ut :-)

Ha en fortsatt fin søndag!

Vilma sa...

Hov , glemte lige a sige : Jeg er forelsket i de støvler du har på , på billedet , jeg har ledt høj og lav efter sådan et par , de er nemlig smukke :-))

Lindas hobbyhjørne sa...

Den boken var fin, for du kjøpt den i butikken???
Her snør det litt i dag, men jeg har blitt forkjølet... så det blir innedag for meg.
Ha en fin dag, klem.

Veronica sa...

Så flott bok! Jeg er ikke noe sprek på slike mønstre, men skulle virkelig ønske jeg kunne bli det!:)

Fruens sa...

Hei Tove

Herlig ake bilde av dere...johooooo
kjempe fin bok,selv har jeg 10 tommeltotter så jeg er inponert av hva dere klarer å trylle frem..ha en fortsatt god søndag

Klem fra Fruen

Lappeline ♥ sa...

Så spennende ut denne boken ..jeg har en som heter selbuvotten og den er ganske fin men denne virker enda mer spennende ...votter er egentilig litt spennende å strikke for syntes det går ganske så fort...verre med sokker syntes jeg
Ha en kreativ søndag kjære du
Klem til deg

Greta sa...

Hei. det såg ut som ei spennde bok. Eg jobba i Det Norske Samlaget mens min kjære studerte i Oslo. dermed kaster eg meg over alt som står om dem. Det var noen veldig fine år. Trivdes utrulig godt i den jobben.
Kanskje ein kan bruke vm garn til det og :0). Ha ein fin dag

Unknown sa...

Heldige du, den boka ser spennende ut. Kanskje et julegavte tips!

Ha ei flott uke, klem ¤

Kort og Søm sa...

Den boken så veldig fin ut!
Kos deg med akingen :O)

God søndag,
klem Fredrikke :O)

Guri sa...

Boka ser skikkelig fin ut! Og du tar bare SÅ flotte bilder :) Klem fra meg :)

Kludemutter sa...

Den ser spændene ud den bog ;)
Måske man snart skulle prøve at strikke et par ;))

Yt

Kludemutter sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Vigleik sa...

Ønsker meg den boken. Prøvde meg på å tove et par tøfler, men det gikk heller dårlig. Så jeg må visst kanskje bli flinkere å følge en oppskrift.

Håper du har hatt en fin helg.

Lene Megan sa...

Flotte vanter! Jeg synes vældig godt om norske mønstre - også på sweatre! Næste gang jeg er i Norge, må jeg absolut købe en rigtig lækker norsk sweater! ;)

Her er sneen forsvundet igen. Men de lover KOLDT vejr i næste uge, så både vanter og en varm sweater bliver et must.

Ha' en dejlig søndag eftermiddag og aften. Klem.

beate sa...

herlige votter!!

nyt kvelden

klem beate

Magdalena sa...

så flott bok, nydlelige de vottene med fuglemotiv... synest votter er særs vsankelig å få til, men sokker derimot,- går som en drømmmmm..
fine bilder, kose derevidere i snøen...

Snertne sneller og små nøster sa...

Det er så godt med bøker til inspirasjon :-) Jeg falt for de rosa (snart helt rosafrelst jeg).

Her baker tøttene mine pepperkaker, vi spiller julemusikk og drikker gløgg. Deilig å ha eldstetøtta hjemme i helga :-D

Ha en fin søndag og klem fra Siv

Randis side sa...

Ser ut for at dokker har hatt en fin søndagstur i akebakken i dag :) Skal litt mot til for å ta en slik fatrstur ;) Blir spennende å følge med ka som kommer på bloggen din av votteproduksjon ;)) Ha en fortsatt fin søndag, klem

Sologbolig sa...

Åååå, den boka var flott. Nydelege vottar. Eg har nettopp strikka eit par "rosevottar" til eit lite barnebarn. Litt pitlete med de små tomlane, men til voksne går det greitt.
Koser deg i snøen, ser eg. Her er det mørkt og bart (men så lenge vestlandsregnet holder seg unna, så klage ikkje eg i det heile tatt !!)Ha ein fortsatt flott søndag. Klem

Tonemor sa...

Det så ut til å være en bok som passer for meg. Tror jeg må ta en titt rundt å se på de forskjellige votte bøkene. Er ganske mange å velge i tror jeg.
Herlig akebilde.
God søndagskveld
Klem Tone

Elins Strikkeri sa...

Ser ut til å vere ei kjekk bok! Så koselig akebilde, god kveld til deg:))

Marion sa...

Den boken så veldig interessang ut, kanskje noe jeg må ha? ;)
Ønskere deg en riktig god uke!
Søndagsklem

Strikkeheksen sa...

Herligt med en kælketur :-)

Den bog ser virkelig spændende ud - de norske mønstre er så fine, så fine. Jeg vil rigtig gerne lave nogle på et tidspunkt, så jeg vil kikke lidt nærmere på den bog - tak for en god anmeldelse :-)

PS: Ser ud til at I må have haft en fantastisk lækker og afslappende ferie :-)

Anita Tørmoen sa...

Sannelig - en bok å ønske seg igjen:) Det er fint med slike bøker. Så koselig akebilde - gleder meg til det blir så mye snø her.

karna sa...

Det er så manege fine bøker med så mye fint å lage + tips til enda mer. Votter har jeg hatt på "skal"-lista lenge, men har jeg kommet i gang. Klem, ha en fortsatt fin kveld

Daisys home sa...

Flott Akebilde! Her har det ikke kommet så mye snø,men et hvitt teppe dekker jo det meste.Og koselig er jo det! Så flink med håndarbeide ,misunner det da! For meg er det ikke noe strikking ...ikke noe flink med sånt.Derfor ekstra morro å se på alt du får laget.Ha ei fin uke,klem sissel

Tussi sa...

Det ser ut som dere har hatt det riktig så hyggelig på kjelkeføre!
Fint føre her også, men ingen bakker..
Heldige du som fikk ei sånn fin bok,- flotte votter!
Ønsker deg ei fin, ny uke :)

GURO sa...

så herlig bok.. og så gøy det så ut å ake...

"Romfortrivsel" sa...

Det var jo en bok midt i blinken for deg! (Og kanskje for meg også, når jeg er ferdig med alle juleprosjektene mine, votter er gøy å strikke).
Gleder meg til mitt barnebarn blir stor nok til kjelketur. Det så veldig gøy ut!
God søndagskveld til deg.

Mona sa...

Härliga vantar! Önskar någon kunde sticka sådana åt mig. Jag har så mycket annat att sticka, så jag tycker jag inte har tid (och tålamod att sticka invecklade mönster. Jag vill att det ska gå fort när jag stickar...
Ha en fin vecka! Kram, Mona

Gry sa...

Så mye fint en kan lage, jeg er imponert over alle som får til så mye! Sånn som deg ;)

Herlig med snø og akeglede ;))

Ønsker deg en fin ny uke ♥
Klem fra meg

Bestemor Drillo sa...

Spennende bok det der!
Herlig med aketur når man slipper å styre! Tenker Prinsen greide det bra!
Ha en nydelig uke! Klem!

ide-puffen sa...

Hei Dronning Tove.
Herlig bok. Jeg så nettopp i en annen blog en bok med gamle kofter. Bla Namdalskofta og mange andre tradisjons mønstre vi har "glemt". Mariusgenseren har jo fått sin rennesanse. Bra det.
Ha en toppers uke.
klem klem

gult hus i svingen sa...

tror vel ikke vottestrikking er noe for meg, det ser sååå vanskelig ut:)

Fin bok da:) Koselig med barnebarn på besøk ja:)))
Mandagsklem fra Trine:)

Solveig sa...

Så spennende boka ser ut. Vottestrikking er egentlig ganske morsomt, for det går så fort. og så er det veldig inspirerende å strikke med mønster. Annemor Sundbø skal delta på en strikkekafe her i nærheten i denne uka - så jeg får se om jeg får med meg det.

AnKa sa...

Gøy å kose seg i vinterlandskapet:) Jeg heiv meg rundt å laga en snømann ute.... hihi.
Skjønner godt at du kosa deg i syden. Kunne godt tenkt meg en tur til, NÅ:)
ØNsker deg ei flott uke.

Franske drømmer sa...

Så deilig ferie dere har hatt, da! Det ser jo helt fantastisk ut!!! Trenger kanskje ikke å spørre om dere har kost dere...? ;)Hihi!

Vi bodde på et all inclusive hotell i Egypt for to år siden, og synes også det var fantastisk. Helge hadde nettopp operert øynene, og hadde fått en blødning på det øyet han så på, så da hadde ikke vi mulighet for å dra på oppdagelsesferd som vi vanligvis pleier :) All inclusive passet oss midt i blinken- så lettvint og greit!! God mat og drikke, hotellet var ypperlig (med unntak av slitsomme arabre) og nyyydelig vann og varme! Sukk, jeg vil på tur!! Hihi!!

Ønsker deg en fin uke!

Klemmer

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, Tovepia
Så fin den boken så ut - kjekt med slike gamle mønster, det blir så fine ting. Jeg har strikket pulsvarmere med Selbumønster om utgangspunkt og de ble veldig fine. Fine ting du har kjøpt av Marit også. Perfect Home har mye fint, ingen tvil om det.

Det går smått om senn litt bedre nå, men gamlemor har satt dype poteavtrykk i hjertet mitt. Holder på med siste finpuss på englene, så nå har jeg snart et englekor i huset. Ha en fin-fin uke i kulden, her er det bar bakke, men kaldt. Klem fra meg

Bitt@mi sa...

Jammen, der er du jo kommet hjem igjen:-) Har ikke sett det før nå, er visst litt utafor for tiden. Sikkert for at jeg har hatt det travelt...
Nydelige syden-bilder, og jeg misunner dere virkelig turesn. Håper jeg får en tur en gang, i hvert fall etter å ha sendt datteren til USA for neste skoleår. Koster flesk... Men jeg koser meg foreløpig hjemme med krok, pinner og garn, så det går greit:-)
FLott med aketur sammen med prinsen, kan jeg tenke meg. Kanskje litt kaldt å komme hjem?
Ønsker deg ei fin uke, med begynnende juleforberedelser? Snart advent nå, og alt lilla har kommet fram her allerede...
Klemmer!

Viola sa...

Den boka ser jammen fin ut, og så artig med de forskjellige mønstrene, spesielt kråka! Ja de forskjellige andre også! Du, kanskje er dette noe for meg, som en nybegynner! Men jeg får litt ondt i hånda av strikking, trives bedre med hekling.. men dette var absolutt noe å tenke på.. votter er jo ikke store plaggene å strikke heller.. akkurat nå holder jeg på å hekle sokker..
Gleder meg til å se noen ferdigstrikka eksempler, når du kommer ut med det..! :)
Klem fra meg og ha en flott uke! :)

Refleksjon på livsvegen sa...

Flott bok!
Spennande å sjå kva du vil trylle fram :-)

liven sa...

Så du har snø du altså tovepia!!
Her er det kaldt men ikke noe snø!
Nydelige vanter....det blir vel noen eksemplarer hos deg tenker jeg :o)

ha en fin kveld :o)

Ruths datter sa...

Flott bok du har fått. Litt av en overgang fra sydens varme til aking med prinsen i snø. Ønsker deg en fin ny uke.
Klem

Unknown sa...

Du sku absolutt ha vært med ja, for det var kjempekos :o)

Eg sku nå visst hatt den votteboka og, for eg kan IKKJE strikka votter ;o)

Håpe du får ei fiiiiine veka :o)

Evami sa...

Den boka er den perfekte julegaven til min svigermor! Hun strikker og strikker votter til gutta,og minsten vil bare ha på farmors votter,og eldstemann proklamerte i dag: Farmor e bra flink te å strikk! Kan knapt bli bedre raklame enn det:)

Ser ut som du og barnebarnet har storkosa dere på aketur også! Kanskje litt lengre bakke enn vår,men gleden er den samme uansett:)

Sov godt:) Klem Eva

Ingun sa...

Den boka så spennende ut. Takker for tips. På tur med prinsen...Det må være hyggelig, det! ;-))

Ingun sa...

Den boka så spennende ut. Takker for tips. På tur med prinsen...Det må være hyggelig, det! ;-))

yesheimen sa...

Velkommen hjem! Har ikke vært inne på blogger på noen dager, så koselig å se bilder fra turen deres. Ja Amadores-stranden er nydelig. Jeg har vært i Puerto Rico, og da gikk vi dit.

Flott vottebok, den er nok full av inspirasjon, selv for en erfaren strikkedame som du er.
Nyt dagene.

Klemmer fra Ann<3

Anonym sa...

Hei.Håper du koste deg i syden.Tengte på deg hær i kulden.Koselig å renne på kjelke.Elske å renne på akebrett.Stor koste meg når jeg fikk være med i barnehagen når jeg jobba dær å få bli med å renne akebrett.Kjempe fin bok.Elsker gammle Norske mønster.Kjekt at det ikke går i glemmeboka.Lykke til med strikkingen.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

Inna sa...

Hei!
Noen som har oppskrift på Namdalskofte eller vet hvillken bok den er i?

Inna sa...

Hei!
Noen som har oppskrift på Namdalskofte eller vet hvillken bok den er i?