torsdag 16. april 2009

Hortensia på gang og påskekaktus

Først, takk for gode råd angående mine spirende sommerblomster. Nå settes de ut en stund hver dag, så får vi se hva som skjer;) Spennende prosjekt;)

Denne Hortensiaen kjøpte jeg i fjor sommer og satte den kaldt i vinter.

DSC01592

Jeg tror den fikk vann bare én gang i løpet av vinteren. Tok den opp på stua like før påske og ga den mengder med vann, og bladverket kommer ihvertfall. Skal bli spennende å se om den vil blomstre.

DSC01593

Men jeg har en jule/påskekaktus som er i full gang med blomstring.…

DSC01596

……..den blomstrer to ganger i året, litt før jul og litt etter påske.

Her har vi ennå snøflekker på plena, men regner med at det er like før de forsvinner.  Da setter våronna igang….

……da er vi halvveis i april, her går det unna, så nyt hver dag!

14 kommentarer:

Ingun sa...

Du er flink til å ta bilder. Blomstene ser så naturlige ut. Fint når noe kommer igjen.....

Lavendel sa...

Mon ikke hortensiaen blomstrer, bare du ikke klipper i den?

Monicas sa...

kaktusen blomstra hos oss også. flotte bilda du ha tatt av blomstene....gleda oss te sommer, men idag snødde det..og sola skinner nu...så det e håp....go fredag

Anonym sa...

Og i dag snør det litt igjen - tenk, SNØ. Ikke mye, men snø er det like fullt. Dwet hadde iallefall ikke jeg bestilt!! Får tro det er forbigående! Hortensiaen tror jeg blir kjempefin - må få se hvordan den arter seg etterhvert:o) Fin fredag til deg! Klem fra Randi**

Bitt@mi sa...

Ja, tiden går fort,du:-) Det er bare å nyte våren, synes den er den flotteste tiden i hele året. Og vi er jo så fulle av forventning til sol og godt vær, og til planter som spirer og gror:-) Påskekaktusen din var flott - og hortensian kommer nok sikkert med fine blomster etterhvert. Du er flink med planter ser jeg:-) I år har jeg ikke gjort noen forberedelser i hagen, men skal nå snart ut å ruske litt i bedene. Må bare få ånden over meg først:-) I mellomtiden gjør jeg håndarbeid som du ser, begynner på det ene etter det andre. Og lurer litt innimellom på om noe blir ferdig...
Ha en fin dag videre, og god helg om vi ikke blogges før den tid. Men det gjør vi jo sikkert:-)
Klem!

Heidi sa...

Det er deilig med vår! Men jeg er ikke noe særlig flink til å få planter til å komme igjen. Savner en god kjeller til det...
Her er det nydelig vårvær, så gleder meg til helga :)

Havfruen sa...

Hm...hortensian min er ikke så fin som din nei. Bare noen få spirer.
Snør det i byen? Her er det bortovervær fra vest men med regn. Fyrer godt i dag.
Nyt helga med våronn...

Ingun sa...

Takker for hyggelige kommentarer. Ja, det går unna i svinga her. Men blir jeg lei er det slutt au;-))

Må være ferdig med hus og oppussing før skolen slutter. Da flytter jeg til setera på fjellet, og blir der.Da har jeg nesten ferie til julestria starter;-))

Er egentlig litt smårar;-)) hehe!!

Unknown sa...

Du har så fine klare bilder. Kaktusen er så fin og du er flink med den siden den blomstrer to ganger. Jeg har da noen, men er heldig når jeg får blomster på de av og til. Hortensiaen din vil nok komme med blomster, den har jo allerede fått store blader. Jeg overvintret hortensiaen min ifjor og fikk den til å blomstre igjen. I år har en hortensia stått ute i krukke og til og med den har kommet med blader nå. Vi har kjempefint vær på vestlandet nå. Varmt og fint. :-)

Anonym sa...

Så nydelig blomst.. Sikkelig lekker farge.. Lyser virkelig opp!
Ha en flott helt =)
Klem Ine

Anonym sa...

Så nydelig blomst.. Sikkelig lekker farge.. Lyser virkelig opp!
Ha en flott helt =)
Klem Ine

Sylvia sa...

Hallo! jammen har du sådd mye i påska, og nå kommer spirene frem. Skulle vel kanskje gjort det, jeg også. Har noen stokkrosefrø jeg plukket i DK i sommer.......får se hva jeg får tid til.....er litt lat ang det, altså.
Ellers må du ha en strålende helg!

irina sa...

Heisann min søte venn !!

ha en trålende helg.
Godklem fra mæ :)

Inger-55 sa...

Fine bilder! Og det ser ut som hortensian din har fått ett nytt liv!
Og gjett om vi gleder oss til varme her i Trøndelag. Lei av ulljakken jeg nå!
KLÆMMA