lørdag 27. august 2011

Høst eller sensommer..

Ikke greit å velge hva man skal kalle den tida vi er inne i, men enn så lenge går jeg for sensommer;) Helga så langt har minnet om litt sommer, med over 20 grader og vindstille, og da får man ikke helt høststemningen, til tross for røde rognebær…og de er det lite av i år; kanskje blir det lite snø også?? Ifjor var det nemlig mye rognbær og mye snø!!

IMGP3481

De fleste hytteblomster har overlevd uten min omsorg, men det var med et nødskrik. Jeg var ikke her forrige helg, og Handy som var her, hadde ikke blomstene på timeplanen, merkelig nok:O)

IMGP3486

Idag har vi hatt regn og oppholdsvær om hverandre, og jeg har flyttet noen planter og tømt noen krukker, men sagt til andre at her må du bare stå på!!… så du skal se de holder ut til høsten kommer for fullt:) Denne stemorplanten har holdt ut siden april!!

IMGP3480

I går kveld; himmel rød gir morgen glød….det stemte ikke helt….;)

Klem fra tovepia……………………………som nyter litt sensommer;)

57 kommentarer:

Whitebite sa...

det er sommer ennå!
selv om jeg la merke til rognebærene som hang og slang på trærne i dag..
hva fader liksom??

det er for tidlig med rognebær.
og ikke minst LYNG!!!!

Anonym sa...

Jeg gir ikke slipp på sommeren før det blir frost !
Neida , men her er det i alle fall sommer og august blir regnet som en av sommermånedene, så da så ;)
Bildet ditt var heller aften rød gir morgen blød ?
Nydelig var det med sine sterke farger.
Klem :)

Lappeline ♥ sa...

Flotte bilder....her er også god tempratur .....men det er mye rognebær og kanskje vi får mye snø?
Ønsker deg forsatt en fin helg

Klem til deg

Shy sa...

Eg tviheld på sommaren, veit du ;) Laangt ut i september kan vi kalle seinsommer, ikkje før, ikkje før!
Her gjev vi ikkje opp håpet om sommarlege dagar. For 12 år sidan den 7.september vart jenta mi fødd, då var det 24 varmegrader. I vekene etter at eg kom heim frå sjukehuset var det mange fine og varme dager! :)
Ja, ja, vi får ta det som kjem. Stearinlysa er iallefall tende om kvelden, så det betyr no at det går mot, ja, må vel seie det då, mørkare tider ;)
God helg!

liven sa...

Temperaturen idag er sommerlig....men regnværet minner om høst!
Håper du har rett ang. rognebærene da....synest vi har hatt to knallharde vintre nå!
Jeg stemmer egentlig for sommer hele året...men da må jeg vel flytte på meg :o)

ha en fin helg Tovepia

STEINKJERRINGA sa...

Det er deilige temperaturer også i Nord-Norge, heldigvis, og vi kan få mange fine dager i september. Vi venter bare på at tyttebæra blir ordentlig moden. Jeg har forresten en sånn kaffekjele som du har på hylla. Den har vært med min onkel Johannes i 2. verdenskrig da tyskerne ble drevet tilbake av nordmennene 9. april 1940. God helg!

sylvia sa...

hei,
her er det nok høst, torden å vind og løv alle veier,
rognebær her å, kunne vi bare få sol nå så er det nydelig, men det er vått overalt,
skjønne bilder fra deg,
ønsker deg en nydelig helg,
klem fra sylvia

stallnilsen sa...

Æ vil ikke ha høst ennu, selv om vi nu nermer oss den ;) så æ holder med dæ at vi kaller tia vi er inne i nu for sen sommer, det er så utrulig mye fint som blomstrer ennu i hagene, ha en fin Lørdag, hilsen Lisbeth :O)

Anonym sa...

Ikke rognebær her heller. Syrinbuskene har heller ikke blomstret særlig. I fjor bugnet begge sorter. Håper det betyr lite snø!

Har også stemors som har holdt ut,, nesten så jeg blir lei mine, men bare nesten :)

Flytter også litt rundt i dag. Får noen inn under tak så de ikke piskes ned når regnet starter. Fikk forsmak allerede i går kveld, men nå er det for såvidt ok.
Ha det fint på hytta. Klem :)

Fjellets datter sa...

Det er ikke annet enn sensommer her iallefall. Håper at både vi og dere får en fin høst, det lover jo godt med oppi 20 gr. både her og der.
Gamle værtegn er verd å stole på!
En god lørdagskveld ønskes deg.
Klem fra Kristin

Misemor sa...

Sensommer går vi for ja! ;-)
Så nydelig et bilde. Forsøkte å ta et bilde av lyset over Trondheimsfjorden i går kveld med mobilen, men det ble ikke like flott nei. =)
Nyt tiden mens den er så flott, klem!

Snuppesnella sa...

Mye rognebær betyr hos oss lite snø, da den bærer ikke børen 2 ganger.
Fine naturbilder !

Sidselsidserk sa...

Det er helt klart sensommer her i allefall. Her er det lang over 20 gr, men regn og grått. Måtte ut å kjøpe meg Isabella i dag;) når man har kjendiser i familien må jeg jo følge med- morsomt.
Nyt sensommer kvelden og hils;)

Åshild sa...

Tviholder på sommeren, men det er veldig vanskelig med dette været.

Anonym sa...

Hei.Virkelig nydelig siste bilde.Det er jo riktig varmt til årstiden.For meg kan det bli kaldere koke i kroppen av forskjølse med håper på at det skylles overgangsalderen nu koket lenge nokk.Høsten kan jo være virkelig vakker.Jeg elsker fargene om høsten.Ønsker deg en riktig fin helg videre.Klem fra Bodil.

Snertne sneller og små nøster sa...

Jeg går også for sensommer ;-) jeg tviholder så lenge jeg kan jeg :-))

Ha en fin lørdag - klem Siv

Anonym sa...

sen sommer.. i to ord.. med vilje ; )

har heller ikke sett så mye rognebær.. det skal bety mild vinter.. vet ikke om det er en fordel..

utrolig hva planter egentlig tåler : ))

en slik solnedgang skulle jeg gjerne sett.. vi ser ikke sola der den går i havet..

ha en trivelig kveld : ) klæm

KariL sa...

Jeg holder på sensommer ennå. Her er det om å holdepå alt som minner om det posetive, derfor tror jeg på lite snø også. Ikke å misforstå, høsten kan være herlig den også. Det er jo utrolog hva planter tåler, bare de har fått godt stelle på forhånd.

Du klarer det meste :)

Ønsker deg en riktiggod helg!

Klem:)

Vores have sa...

Hej Tovepia.
Tror vi her i Danmark kalder det sensommer - men på torsdag 01.09.begynder efteråret iflg. kalenderen.
Ha´en god lørdag aften.

Elisabeth sa...

Du verden! Stemorsblomster i slutten av august! Min kreperer like etter St Hans, overgrodde og strenglete. Hva gjør du med dine?

Unknown sa...

Mamma sier til meg det er ikke høst ennå ,jammen jeg har fått meg strikketøy og jeg tenner lys sier jeg ,for noe tull sier mamma og ser litt morsk ut hehe ,så da er det ikke høst for det sier mamma.
Ha en fin kveld ,klem Marit.
(bilde av solnedgang er helt nydelig)

Malin - mine gleder - sa...

Høst er den perfekte tiden for håndarbeid < 3 All håndarbeidglød kommer frem igjen for min del, sammens med tente lys.. Herlig <3

Flotte bilder du viser.

Ha en flott lørdagskveld :)
Klem fra Malin

Tins roser sa...

Ikke enkelt å vite hva det er, men det er vel sensommer, og det kan ennå komme en virkelig sommer, og august er ennå ikke over ;) Det har vært en fantastisk temperatur i dag, til tross for øs pøs regn...

Greta sa...

Her er det definitvit høst. regner og skodda ligg laangt ned. Men dagen har fløge alikevel. Tempen er ikkje noe å si på da. Skal blogge i morra, snakkes klem

lavendel mio sa...

I dag er det høst her.....men i morgen kan det være sommer:))
Ja, ja, dagene kommer og går uansett, og høsten kan bli flott den:)
Ha en fin kveld, klem Hanne

"Romfortrivsel" sa...

Sensommer, helt klart! Sommeren er ut august, og noen ganger varer sensommeren ennå noen dager.
Her har vi svært vekslende vær. Relativt varmt og fuktig, så svetten har rent når jeg har servert i konfirmasjon i dag...
Fortsatt god helg!

Anonym sa...

: )) må bare svare på din kommentar..

hun fikk ligge sammen med meg siden vi ikke har noe gjesterom.. alt er nytt.. bestefar og Rocky er vekk.. første natt borte fra mamma.. det ble sikkert litt for mye for henne..
slitsomt ja.. men også så godt at jeg klarer å ha henne alene.. men jeg har kun henne.. du har tre du stiller opp for.. tøffa !! vet ikke om jeg hadde klart det.. ikke nå : )

kos dæ !

1001ting sa...

Vi kan vel kalle tiden nå for sensommer, men rent kalendermessig regnes tradisjonellt september for begynnelsen på høsten. Vi har mye rognebær, et aldeles nydelig tre rett utenfor kjøkkenvinduet. Så gjenstår det bare å se hvor mye snø det blir i vinter.

LovisaTendensen sa...

WOW, her snakker vi "blåtimen", kjempeflott ;))

Tonemor sa...

Jeg har nok kommet til at vi har en varm høst.
Gule åkere, tyttebær i hus og lyngen er super fin.
Likte virkelig blåtimen din.
Klem Tone

Anne sa...

Tåke og litt regn her hos oss, men en går jammen med t-sjorte du. Det får bare nytes og benyttes når det ikke kommer regndråper fra himmelen :-)

Nyt søndagen Tove! Klem

Thelma Louise sa...

haha handymenn har vel sjelden blomster på tapeten.:-) min er i sveige i helgen, tror neppe han har blomster på tapeten heller.:-)morro med prosjekter.:-) og litt spennede..kjøkken er jo en stor sak å pusse opp...eller bytte, og da må man være sikker på at man tar rett valg.:-) det blir du nok innen du gjør det.:-) ja lite rognebær..gir lite snø...håper vi.:-) god søndag

Tussi sa...

Tenker jeg holder en knapp på sensommer. I år har sommeren i nord vært som vi vil en sommer skal være!
Ønsker deg en finfin søndag :)

Frk.Virrum sa...

Ennå litt sommer. Mest sommer, litt høst.
Fine bilder!

Klem

Tino sa...

Hei
Takk for hyggelig hilsen, det føles godt å være tilbake.
Her er det litt sommer og høst om hverandre. Det er masse rognebær her i år, så håper ikke det betyr mye snø i år også ;)
Ønsker deg en herlig søndag!
Klem T

fruentimmeret sa...

Været har vært veldig vekslende i sommer. Nesten annenhverdag med sol og regn, ihvertfall her på østlandet.

Siste bildet ditt var nydelig.

Nyt søndagen, håper dråpene uteblir


So long...

Fru R. sa...

Hallo Tove, herlige bilder du har her. Høsten er og en fin tid, men jeg må alltid venne meg litt til tanken at de gode varme kveldene/sitte på terrassen forsvinner..., men så begynner en å tenne masse stearinlys og lampene som ikke har vært på om kveldene på ei stund tennes og da blir det en egen kos. Ha en fin søndag.
Klem

Havfruen sa...

Hva? Stelte han ikke blomstene? hehe:)
Nydelig blåtimebilde........og ja, det er lite rogn, så det er håp om en snøfattig vinter!
Her bøtter det ned...akkurat kommet hjem fra hytta.
KLemmings:)

Tulip sa...

Sto å så på rognebærene selv idag, og tenkte det samme; hvorda var det nå igjen,,,mye rognebær lite snø, eller motsatt?
Lite rognebær her iallefall...
Husker ikke vhordan det var ifjor..

Klem

Emidoras verden sa...

Har så langt holdt på sensommer, men i dag er det vel mer høst her..
Tåka henger langt ned i fjellet,og trærne begynner så smått å skifte farge..
Ha en fortsatt fin søndag!
Klem..

Janne i Fagerlia sa...

Det er litt rart at sommerblomstene har overlevd en slik laber sommer, men faktum er at jeg også har stemor som har blomstrer siden slutten av april, og ennå er de flotte og kraftige.

Mormorfarmor Inger sa...

Sensommer er riktig!!! Masse rognebær her! Kanskje det har skjedd noe med ordtakene? Aften rød gir morgen søt sier vi her, og det stemmer ALLTID! Merkelig...

Fortsatt go' hælj og klem fra meg!

Mormorfarmor Inger sa...

Sensommer er riktig!!! Masse rognebær her! Kanskje det har skjedd noe med ordtakene? Aften rød gir morgen søt sier vi her, og det stemmer ALLTID! Merkelig...

Fortsatt go' hælj og klem fra meg!

cille sa...

Nydelige bilder fra sensommeren! Rognebær er det her også, men disse ordtakene er ikke jeg så veldig inni. Så gøy at du har fått flaskeskjulerne dine på trykk! De er jo bare kjempeflotte!

Klem Cille

Anita Tørmoen sa...

Får håpe du har rett med at det blir lite snø denne vinteren:) Jammen ikke dårlig at din stemor holder koken ennå. Så artig at dine flotte zalo-trekk var avbildet i bladet:)

Heidi sa...

August er sommermåned, så nå er det sensommer. Høsten starter først i september, så vi får tviholde på sommeren noen dager til :)

Sissel sa...

Vi har masse rognebær, det bugner på trærne, så tenkte jeg skulle plukke litt snart og fryse eller vente til første frostnatt. Håper du får en fin uke :)

Ruths datter sa...

Jeg holder på sensommer også. I dag var det supert vær i Bergen. Neste helg blir jeg på nordmøre og vil ha finvær der også. Hi hi.
Klem

Vårt lille hjem sa...

Jepp..sensommer. Høsten kommer fortere enn vi aner..september er høst..

Klem Hege

HildeP. sa...

Jeg stemmer for lite snø! Sukk, tenk om man kunne stemme på været! Her er det regn og MYE vind. Høsten er i anmarsj, bare å holde seg fast. Nydelig himmel! God uke til deg, klem : )

Smykkas sa...

Hva vi kaller det betyr ikke så mye. Har vi egentlig hatt sommer i år?

Fantastisk solnedgang du viser bilde av.

Klem

Morten Pedersen sa...

Det føles som høst her med 13 grader og styrtregn.

Helle sa...

Nei nei eni, jeg vil ikke ha mørk og kald høst ennå. Var det ikke indian summer vi pratet om?

Anonym sa...

Ja var ikke tøflene fine hihi de blir mye brukt nå utover høsten,varme og gode som de er. :)
Har egentlig ikke lyst til å selge sommerhuset,er så glade i det. Flakker frem og tilbake uff det er ikke enkelt. Har samtidig veldig lyst på leil.h. i Spania,gruble,gruble. Herlig innlegg med flotte bilder som vanlig fra deg. :))
Klem.

Synnøve sa...

Jeg vil gjerne ha sommer lenge ennå. I går når det regnet så mye, hadde jeg høst følelse, men i dag når solen skinte og jeg gikk tur i marka uten jakke. Ja da var det sommer igjen:-)

Håper du har rett at det blir lite snø. Er ikke glad i vinteren.
Tror blogglysten går opp og ned til oss alle innimellom.

Klem Synnøve

Synnøve sa...

Jeg vil gjerne ha sommer lenge ennå. I går når det regnet så mye, hadde jeg høst følelse, men i dag når solen skinte og jeg gikk tur i marka uten jakke. Ja da var det sommer igjen:-)

Håper du har rett at det blir lite snø. Er ikke glad i vinteren.
Tror blogglysten går opp og ned til oss alle innimellom.

Klem Synnøve

Hanne sa...

Det er sensommer har jeg bestemt. Men siden 71 gr Nord startet i går, så er jeg litt usikker. For det er liksom høstens store høydepunkt. Her i huset har vi vært på ferietur i Narvik, og hatt det kjempefint. Blir blogget etterhvert. Men jeg har blogget om et helt unikt hotell i Saltdalen.

Klem fra dalstrøka