torsdag 20. september 2012

Sitteunderlag....igjen;)

For de som begynner å bli lei, klikk dere ut av bloggen og gå videre….men jeg er ikke lei av sitteunderlag ennå;) 


De er ypperlige til bilstrikking, så jeg regner med mer produksjon gjennom vinteren. Jeg foretrekker Cortina soft til disse, da det blir både mer tovet og mye stødigere enn med Fritidsgarn. Denne gangen la jeg opp 74 m og strikket rillestrikk tilsammen 48 riller. Deretter felte jeg 20 m midt på, la opp 20 m over "hullet" og strikket ytteligere 5 riller. 


Toving er risikosport, og denne gangen tovet det svært godt, så sitteunderlaget er ypperlig….men jeg ser jeg kunne økt maskeantall og lengde. Jeg brukte ca 5 nøster, men tror jeg gjør det større og kjøper 6 nøster neste gang. Dette måler ca 32 cm x 42 cm....ypperlig barnestørrelse, kanskje? Jeg tover dette garnet på 40 grader (med mye klær i maskina).


Høsten er kommet med skarp og god luft, og i dag skinner til og med sola;)

Nyt helga som er like rundt hjørnet, tenn lys og kos dokker masse!

P.s har funnet ut at 78 m og 60 riller totalt blir flott størrelse på sitteunderlaget;)

Klem fra tovepia…………………som synes bilstrikking er topp aktivitet;)

35 kommentarer:

Tino sa...

Man blir da ikke lei av sitteunderlag, praktisk og fint var det!
Herlig med lyng i kjelen :-)
Ønsker deg en fortsatt fin høstdag :-)
Klem T

Elins Strikkeri sa...

Enig med deg, bilstrikking er topp og sitteunderlag likeså!!!

AnKa sa...

Hvem blir lei sitteunderlag? ikke jeg. Og så er det flotte presanger:)
Ha en flott ettermiddag. Ps tusen takk for at du hadde elastisk felling i bloggen din:)
Klæm

Unknown sa...

Sitteunderlag blir man ikke lei av ,
lette å strikke og godt for stumpen nå fremover.
Ikke for å skryte men det er faktisk blitt laget noen hos meg også he he.

Fine farger og flotte bilder du viser.
Maritklem.

maska sa...

Flott med bilstrikking. Får strikket noe da om man ikke kjører.
Tror det kan være lurt å ta med lette strikketøy når man går en tur.
Ha en flott høst helg. :)
Klem.

Helle sa...

Sitteunderlag er da kjekt, men du har rett i at toving kan være risikosport. har et par mindre heldige eksempler på akkurat der. :)

Eli S sa...

Hei!
Supert med "oppskrift", takk for den:) Hvor mange grader tover du på? Jeg har strikket mest sitteunderlag i Fritidsgarn, og brukte samme oppskrift på Cortina Soft..... Megabommert.... Så igjen, takk for oppskrifta:)
Ha en fin og solrik ettermiddag!

Eli S.

Skjerstad sa...

Blir aldri lei dine bilder :)
Og slike sitteunderlag er geniale !

Kos deg i helga du også
Klem fra Janne

Mormorfarmor Inger sa...

Blir aldri lei innlegga dine - og bilstrikking er genialt :)
Flotte sitteunderlag. Jeg har enda til gode å strikke ett eneste ett, så det blir vel at jeg gjør det etter hvert også :)
Takk skarru ha for tips! Herlig kjele med lyng i, den likte jeg også!

Klem fra meg (som nå er litt bedre, hurra!)

Greta sa...

Flott og godt sitteunderlag. Sånn risikosport er farlig hehe. Sei ho som aldri har prøvd. Da meiner eg tovinga ikkje bilstrikking. Men det ahr eg vel sagt før.
Heldig som har fint ver du da. Her er det snø langt ned i fjella.
Kos deg i helga vennen. klem

BrittB sa...

Flott sitteunderlag! Lei, nei!
Jeg har planlagt veeeldig leeenge at jeg skulle lage sitteunderlag som skal ha med oss på tur...men tror du jeg får det gjort?..."kommer tid kommer råd"...
Ha en fin-fin ettermiddag! :-)

Kort og Søm sa...

Veldig fint sitteunderlag du har laget!
(og litt skummelt med knust glass dusj-dør da..)

Ha en fin uke,
klem Fredrikke :O)

Unknown sa...

Stilig, kanskje dette kunne være årets julepresanger fra meg. Klem ;-)

Lisbeth sa...

Stilig med lyng i gryta :o)
Det likte jeg!
Sitteunderlag er perfekt arbeid i bil, det har jeg og gjort mye.
Familien er forsynt med sitteunderlag for flere år fremover tror jeg ;)
Fin kveld ønskes deg!
Klem

Annelis hantverk sa...

Så varmt och fint sittunderlag!
Grytan med ljungen i var jättevackert!
Ha en skön helg!

Bente`s Hobbyrom sa...

Man må jo ha bilstrikking :O) Og disse sitteunderlagene ser jo så herlige ut . Stilig med gjenbruk av kjelen din Tove ;) Høsten er en herlig tid du :O)Klem fra Bente .

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Kjempe flott sitteunderlag, Tove :-)

Berit sa...

Slike sitteunderlag er bare topp, kan brukes både sommer som vinter! Likte den lyngen i kjelen, topp :)
Klem fra Spania

Marion sa...

Tror sannelig jeg skal prøve det selv! :-D

Livet i Nord sa...

Neida, jeg er ikke lei av sitteunderlag. Så fint det ble!!
Har akkurat i dag skaffet meg mønster og garn til Kvikk Lunsj sitteunderlag som jeg skal strikke og gi bort til jul. Ei finfin helg til deg:)

HildeP. sa...

Flott sitteunderlag, det ser mykt og varmt ut! Enig med deg, bilstrikking er genialt! ; ) Kos deg med helg og strikkepinner! : ) Klem Hilde

Jatte sa...

Sitteunderlag er supert! Strikket to i fjor i fritidsgarn og syns de er kjempegode :) spesielt nå som det er kladt i lufta og vi er sent ute på hundetrening :)

Ha en herlig helg,
Klemmer fra Jatte♥

Ruths datter sa...

Et godt sitteunderlag gjør godt til baken. God helg. Her er det faktisk meldt sol. Tror jeg dåner

Tonemor sa...

Disse sitteunderlagene er rett og slett herlige. Flotte farger!!!
Klem Tone

KariL sa...

Bilstrikking er ypperlig. Tenk å få kose seg slik når en er på tur. Jeg gjør det også :)Sitteunderlag er ypperlig og ha med seg. T.o.m. på fotballbanen :)
Takk for alle opplysningene du gir oss, både med trådvalg, oppskrift og toveerfaring.

Ønsker deg en riktig god helg!

KariLklem:)

Solveig sa...

Blir aldri lei noe av det du foretar deg her, jeg;o) Jeg bare snuser med meg all inspirasjonen og gjemmer den i hjertet i håp om roligere dager og litt hobby-tid;o)))
Ønsker deg en flott helg!
Klem fra Solveig

Hanna sa...

Ha en bra helg.
Kram
Hanna

Janna sa...

En god ting kan aldri strikkes for ofte! Og sitteundelag får vi som trives naturen både sommer og vinter aldri nok av. Ypperlig som gaver er de jo også, så her er det vel ingen grunner til å la være å fortsette produksjonen.

Ha ei flott høsthelg videre.
Klem

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flott da!
Kjekt med slike nå som høsten er kommet, og de er jo ypperlige å gi i gave også.
De varmer både å gi og få:))
Så vakkert med lyngen i kjelen.

Ønsker deg ei fin helg, kos deg masse!

Ingrid Tunheim sa...

Jeg er ikke lei håndarbeid og heller ikke dine sitteunderlag, men kjenner at jeg har begynt å få litt vondt i høyre skulder og arm om jeg hekler og strikket for mye....liker det ikke!!!!!!

God og fredelig helg ønskes deg og dine.

Refleksjon på livsvegen sa...

Lei nei :-)
Flott handarbeid dette!

Stor god helg klem

Einy sa...

Så fint sitteunderlag! Og det er nok godt å sitte på også :).

Stilig med lyng i en gryte!

God helg.
Klem Einy

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Sitteunderlag eller "musematter" blir det aldri for mange av. Det er alltid noen som trenger. Både store og små bakender :)

God strikkehelg.

Synnøve sa...

Sitteunderlag må en jo ha.Så jeg blir ikke lei av og se det du strikker:-)
Har give-away på bloggen nå, hvis du fryser og vil ha noe som varmer i vinter:-)
Klem

Janne i Fagerlia sa...

Nå satte du meg på idé. Jeg har en del Cortina liggende på vent, og da passer det jo bra å gjøre som deg, nemlig strikke sitteunderlag. Tror jeg benytter din oppskrift. Den så enkel og grei ut. Ha en fin søndag i solskinnet :)