onsdag 22. august 2012

Ripsgele

Da er årets ripsgele i glass, og jeg takker værgudene for varmt og regnfritt vær på mandag;) Det er viktig at det er en god blanding av litt moden og umoden bær, for surhetsgraden i bæra er med på å gjøre geleen stiv, og da trenger man ikke ty til gelatin. 


I år laget jeg gele av to bøtter rips ispedd litt solbær for å få en dypere farge på geleen. Jeg bruker saftkoker, og rips med stilk godgjør seg der i ca 2-3 timer. Råsafta kokes opp med 1 kg sukker pr liter saft, så dette er ikke slankekost, men nydelig til viltmat....og en sjelden gang på brødskive eller til vafler;) 


Jeg tar av skummet som legger seg på toppen og sterileser glassene i kokende vann eller i komfyren, og heller geleen på. Jeg lar den avkjøle seg på benken før jeg setter lokkene på. 

  
Ripsgeleen må oppbevares i kjøleskap (eller i en kald kjeller...det har ikke jeg), og da holder den seg i flere år. Jeg er heldig å ha et ekstra kjøleskap så det går bra:) Nille hadde noen trivelige glass, så da er det artig å gi det bort som gave også:)

Klem fra tovepia…………………………………som safter og suser;)

41 kommentarer:

ide-puffen sa...

Herlig denne høst geskjeften altså selv om kjøkkengulvet er som handballklister he he. Var små uheldig med et par tappinger.
Når jeg heller kokende saft på flaskene og stenger holder de lenge i kjelleren. De står mørkt og holder 9-12 grader. Vel de mugner aldri for ungene er nater på å stjele saft. Enn om vi kunne føle det slik for saft. Jeg fikk ikke annet søtt å drikke enn mammas hjemmelaget saft da jeg vokste opp. Nå dropper ungnene brus for luksusdrikken min.
Jeg fant ut at jeg har en Junisøt Mispel i hagen i går. Smaker som herlig blåbær. Toppers altså. Må finne på noe å lage av dem.

Kos deg videre jeg baker nå kirsebærmuffins :)

Klem klem

Tino sa...

Så flink du er, ripsgele er kjempegodt!
Har litt dårlig samvittighet for at både rips og solbærbusken er fulle av bær uten at jeg har noen planer for de. Men det er jo enda ikke for sent..
Fin kveld til deg!
Klem T

Elins Strikkeri sa...

Ripsgele er kjempegodt!! Har laga gele eg og , og den får" bein å gå på:"

BrittB sa...

Så godt med ripsgelé! Dette så veldig fristende ut!!
Jeg lager ikke ripsgelé, av den enkle grunn at jeg ikke har ripsbærbusker....Men, min mamma lager veldig god ripsgelé som hun generøst har delt ut! Herlig!
Enig med deg det er godt som tilbehør til vilt! Synes ellers det er godt til f.eks oksesmåsteik og annet kjøtt i brunsaus.
Ha en fortsatt fin mandag! :-)

BrittB sa...

He, he, ser at jeg har ønska deg en fortsatt fin mandag! Ja, det er det jeg sier; uka går så fort at man henger ikke med!! Ha en fortsatt fin ONSDAG! :-)

Berit sa...

Å så deilig. Må alltid ha et glass stående. Nam :) Så flink du er som lager selv! Klem

Bitt@mi sa...

Du er imponerende flink! Jeg driver ikke med sånn bærplukking og sånt, jeg hater egentlig å plukke bær. Har ikke tålmodighet til å fylle bøtter og spann :P Derfor beundrer jeg dem som gjør det! Og så innbydende de så ut!
Flinke Tovepia:)

Beundrende klem:)

Unknown sa...

Å så godt ,nå vet jeg hvorfor ikke jeg fikk min til(bæra var nok for moden).
Men da prøver jeg til neste år med friskt mot.

Ha en super kveld , Maritklem.

Asbjørg sa...

Så flink du er!Hos meg blir ripsa til ripsdessert med vaniljesaus og solbæra råtner på buskene!Husmor sa du!?
Ha en fin kveld!

Anonym sa...

Mmmmmmm...ripsgele er så godt,det beste syltetøyet spør du meg. :)) Skal i gang jeg også,må bare plukke inn bæra først kremt.
Klem fra Mette.

Dronninghuset sa...

HEI,
KJEMPEMESSIG .-)
JEG OG HAR LAGET SAFT, LITT SYLTETØY OG GELE AV BÅDE RIPS OG SOLBÆR I ÅR... HERLIG.
MYE JOBB MEN DU SÅ GODT NÅR FERDIG.
FLOTTE GLASS DU HAR ;-))

HILSEN TOVE

rett og vrang sa...

Her forsvant ripsbuskene for noen år siden, gitt! "Plenklipperen" ville ikke ha dem, så da så. Men, gele fra rips er bare herlig! Har laga av eple, men i år er det tomt på det ene treet og så er det bare noen få på det andre, så da så. Den samme sier: "Norgesglass er noe herk!" De er jo fine å ha på hytta! Lagrer mye rart der når jeg kan. Ha en fin arbeidsuke! Klemz S

Greta sa...

Den såg veldig god ut og så flott den ble med egne merkelapper på da. Ikkje akkurat lavkarbo. Men ein smak ein sjelden gang er fult ut lovlig for den som vil. Flink er du

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Tove!
Dette skal jeg skrive meg bak øret til neste år, for da regner jeg med at vi får enda mere rips enn i år, så da skal jeg lage gele! Men nå ligger bæra godt i fryseren og skal brukes til dessert eller i en og annen kake! Feirer bursdager her til helga, og det spørs om det ikke blir noe med rips! Du er flink, og fortjener en smak sjøl, synes jeg!

Klem Cathrine :-)

Shy sa...

Ååå! Det ser så godt ut. Og eg kan bare forestille meg den gode lukta....hmmm!

Tristan sa...

Det ser bare så godt ut! sender du over et glass? :-)

Bente sa...

Her ligger bærene i fryseren. Blir syting og safting senere i høst. Takk for tips om glassene på Nille. Synes alltid jeg har for få glass. Kan du skjønne det. Jeg gir jo bort noen glass hvert år, så det er vel saken.
Jeg lager også rognebærgele, har du prøvd? Veldig godt til vilt.

liven sa...

Åh...det er jo så godt med rips!
Før var jeg driftig til å lage saft, men er ikke flink til det nå lenger.....

ha en fin onsdagskveld

Livet i Nord sa...

Å dette smaker sikkert helt hærlig!
Takk for tipset med miksen av moden og umoden bær, det visste jeg ikke.
I år skal jeg gjenta suksessen fra for 2 år sida med å lage rognebærgele. Det ser ut til å blir rikelig av det i år nemlig.

Mormorfarmor Inger sa...

Saft suse! Du er god! Takk for Nilletips til glass! Og her går ripsgelésyltetøyet til både vafler og brødskive (en liten dæsj oppe på osteskiva.. mmmm)
Klem fra meg!

Ingrid Tunheim sa...

Heldige deg som får til det der.....vi må kjøpe hos Hervik.

Fjellets datter sa...

Det er så godt å se at det enda er noen som sylter på "gammelmåten".
Den ripsgeleen din så både smakfull ut, og hadde en delikat kulør.

God fortsettelse på uken...heldigvis helg snart.
Klem fra Kristin

Refleksjon på livsvegen sa...

Å så herleg!!

Nam-nam :-)

Ingun sa...

Så godt med ripsgele. Har ikke rips lenger, men håper noen gir meg litt. Da blir det mors gele med vanilje;-))

Viola sa...

Namme nam! Jeg har ikke så god peiling på det der, så det var greit å få vite det med moden og umoden rips, at man ikke trenger stivelse..
Jeg spiste rips med vaniljesaus her forleden, gjett om det var godt! :) Har spist både solbær og rips, men ikke plukket selv (kjøpt i butikk)..

Det var jammen flotte syltetøyglass! Og for en flott gave det blir! :)

Får du lastet opp med WLW nå?

Klem fra meg! :)

Ruths datter sa...

I år har jeg ikke laget ripsgele. Har masse fra i fjor. Jeg bruker det til kjøttkaker og kjøttretter også. Deilig. Jeg lot småfuglene ta ripsen i år. Rekker ikke alt.Flotte glass med etikett du har laget.
Klem

Tonemor sa...

Det så og hørtes veldig godt ut.
Litt lite rips her til gele i år, men kanskje jeg kan få prøvd det til neste år.
Ønsker deg en fin torsdag
Klem Tone

Janne i Fagerlia sa...

Ja, ja da er vinteren berget for din del :) Etter at vi kjøpte induksjonsovn, har jeg dessverre ikke kunnet bruke saftkokeren min. Ikke bare, bare med alle de nye innretningene som kommer på markedet.

KariL sa...

Så flink du er. Jeg har bare plukket rips og gitt de bort, men kanskje jeg skal lage noen glass. Har buskene på nordsiden, og det er fremdeles noen lyse bær, så da skulle det gå greit. Ellers så unner jeg småfuglene litt i år:)
Ser du har samme oppskriften som jeg bruker.

KariLklem:)

Anne sa...

Flinke Tove :-)

Hobbybruket sa...

Ripsgele på nybakt brød er bare så godt. Mmmmmm :0)Fin torsdag og snart helg til deg. Klem :o)

MissMette sa...

Å, så herlig ღ dette er sommer... Bær og hjemmelaget saft ღ Ingen ting som er bedre :) Ripsgele har jeg ikke smakt på mange år, og rips spiste jeg sist gang i fjor... Huff, må se til å skaffe meg noen bærbusker jeg også snart :) - en gang litt opp og frem så skal jeg ordne meg det ღ Ønsker deg en fin, fin kveld videre og snart helg :) Klem fra Mette

Hanna sa...

ser gott ut.
kram
Hanna

HildeP. sa...

Ser herlig ut! Søte glass! : ) Ha ei flott uke! Klem Hilde

Viola sa...

Så de har tenkt å slutte med det, Microsoft.. hm.. har hørt de har tenkt å slutte med hotmail også..
Ja da er det vel best å venne seg til tanken da.. eller..? Kan nok sikkert være andre programmer det går an å laste opp bilder med også, selv bruker jeg blogger sin nå..

Ha en god kveld! (eller natt kanskje)
:) Klem!

G-Anette sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar hos meg :)
Og tuuusen takk for at du vil bruke mine bilder på Facebook-siden din! Det får du selvfølgelig lov til, nå ble jeg glad ♥

Og så fin siden var, jeg har 'likt' den så nå får jeg oppdateringer :)

Fortsatt fin uke til deg

Klem

Unknown sa...

Du verden, så flink du er! Det er mange år siden jeg saftet og syltet. I forbindelse med flyttingen i fjor ga jeg bort saftkokeren, så nå er det andre som får glede av hjemmelaget saft. Jeg holder meg til Fun Light når jeg en sjelden gang drikker saft.

Ønsker deg en riktig fin helg!

Misemor sa...

Ripsgele er fantastisk godt. Har masse igjen fra i fjor, så i år ble det solbærgele og nå skal jeg igang med ripssaft. Passe moden til det nå.
Klem =)

mimmi-leone sa...

Herlig med hjemmelaget syltetøy, så flink du er!

Vokste opp med hjemmelaget saft og syltetøy og kjenner enda smaken.

Ønsker deg en nydelig helg!

Klem

Kristines sa...

Så flott det så ut! Tenkte å prøve å lage i år.. Men, er bæra for moden nå? Hvor mye solbær bruker du? Andre tips til ripsbærgele jomfrua? :)

Tovepia sa...

Må svare deg her inne, Kristine. Jeg bare tar med noen kopper med solbær..hovedsaken min er å fylle bøtta, for ei bøtte passer akkurat til saftkokeren.
Vet jo ikke hvor du bor, men har du en del hvite rips ennå på trærne, så går det bra, hvis ikke må du ty til gelatin,men det har jeg aldri prøvd. Lykke til!