fredag 31. oktober 2014

Pannebånd med fletter

Dette pannebåndet har gått som en farsott på nettet i det siste, og jeg måtte selvfølgelig prøve det selv, for det så virkelig flott ut. Jeg brukte dobbel tråd av Gjesdal sitt babyull på p 4.5…men neste gang velger jeg kanskje et litt tykkere garn og enkel tråd..som passer p 4.5..

IMG_9791

Det er flere utgaver på framgangsmåte og masketall, men jeg ble godt fornøyd med følgende: La opp 31 m som ble strikket slik: 8m rillestrikk, 15 m glattstrikk …og 8 m rillestrikk. Strikket 4 omg glattstrikk før jeg felte de 15 maskene (la opp 15 m på neste omg) , så 4 omg glattstrikk igjen…fortsett slik til du synes det blir langt nok.

IMG_9805

Glattstrikk på disse maskene gjør at det som skal flettes ruller seg pent sammen.

IMG_5283

Jeg vridde den første fletta, men fra da av, trakk jeg bare "båndet" igjennom…forstå det den som kan :D Jeg var veldig i tvil underveis om det ble fint, men ble faktisk fornøyd..så du skal se jeg strikker flere;) Endte med å sette en knapp på siste løkke, men sydde det sammen bak.

 

Klem fra tovepia……………………som lett faller for småstrikk;)

17 kommentarer:

Berit sa...

De er morsomme disse pannebåndene.
Ditt ble kjempe lekkert, likte knappen. Det var smart :)
Klem

Mormorfarmor Inger sa...

Kjempefint! Må nok prøve meg på det! Takk for tips! Klem og go' hælj fra meg :)

Ann Tove sa...

Har sett desse på nettet ei stund, dei er både dekorative og nyttige. Freistar å prøve sjølv ein dag. Nydeleg farge på pannebandet ditt.

Hanna sa...

fint
Ha en fin helg
Kram
Hanna

Refleksjon på livsvegen sa...

Absolutt flott!
Takk for inspirasjon :-)

God ferd inn i november!

klem

Birgitte sa...

For en morsom fletteteknikk!! Veldig fint pannebånd!

Strikkeheksen sa...

Så smart du er :-) Sikken et fint pandebånd og sikke en lækker trøje du har på på billedet :-)

Jeg kan se, du også er gået i gang med de filtede vanter - jeg skal være heldig, hvis det lykkes mig at få lavet et par pulsvarmere ;-)

Janne i Fagerlia sa...

Dette så komplisert ut for meg, men resultatet ble kjempebra !

Lisbeth sa...

Så fint :) Har sett flere har lagt ut bilder av dem, kanskje den bør stå på lista mi etter hvert også ;) Nyt søndagen!

BrittB sa...

For et artig pannebånd! Har ikke sett det før. Fikk lyst til å prøve, fin gaveidé! Fortsatt god søndag!

1001ting sa...

Den var kjempesmark og kjekk!

Synøve sa...

Heisann - så fin du ble:) Artig pannebånd, du er så flink til å prøve ut nye ting, her safes det stort sett....;) Klem i måneskinnet

Barwitzki sa...

Er det hyggelig. En fin teknikk.
Takk for ideen. Så deilig er bildet med super fine fanakofte og din vakre pannebånd. God kveld.
Klem fra Viola

KariL sa...

Så stiligt. Dette bare må prøves :-) takk for oppskriften!

Kort og Søm sa...

Så fint :)

Mitt lille roterom sa...

Ja, det er med meg som med deg - dette måtte prøves :)
Har 3. på pinnen nå og da prøver jeg meg med tynnere garn og 2 stk fletter - selvfølgellig i rosa ... haha....
Du kledde ditt nye pannebånd helt supert!

Ønsker deg ei flott uke videre <3

Klem fra Ann Elisabet - som takker deg for hyggelig kommentar!

H. sa...

Så morsom denne var da....ikke sett dette før nå, jeg :)

Virkelig flott kofte du har på deg også, Tovepia, fanakofte hvis ikke jeg husker helt feil...?