tirsdag 1. mai 2012

Mai - dikt

Da er du her MAI, med ditt skjønne vesen…..jeg har ventet så lenge, for jeg er kresen.

Jeg vil ha det grønne, det milde og det skjønne, og der er du den som får meg til å drømme

om varme dager, om sommer og sol, og jeg glemmer snøen som falt i fjor.

Du kommer med dine farger så flott, du lyser i mot meg i rødt, hvitt og blått.

DSC01903

Jeg roper: HURRA!!!… for det er ditt ord, et rungende håp om fred på vår jord.

Du fryder meg sååå, du er forspillet på gode dager jeg venter på.

IMGP5596

Takk for at du virkelig er i gang, jeg skal nyte deg godt, jeg skal synge din sang! – skrevet av tovepia

Kom, mai, du skjønne, milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå!- D. Jæger-


DSC05697


Klem fra tovepia…………………….som synes mai er topp;)

38 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

For eit herleg dikt!

Nyt mai :-)

ps: har ete frukost i sola der snøen låg tung på laurdag, herleg!

BrittB sa...

Det må jeg si var en flott hyllest til mai! Så flink du er til å dikte! Jeg har, som du, også ventet på mai- det er en deilig måned som varsler at sommeren er i anmarsj! (så får det nå bare være at mai i nord er full av både snø og slaps!)Ha en fin 1.mai! :-)

Sidselsidserk sa...

Sier bare wow!! Ikke rart jeg sitter å venter på neste trekk på WF:-)) Nyt dagen - her er det bare helt supert!

STEINKJERRINGA sa...

Ja, du får sagt det - på rim!
I dag tidlig snødde det her, så det blir innedag med nybakt, firkantet sjokoladekake! Ha fine maidager!

Einy sa...

Veldig bra dikt som sier akkurat det jeg føler!! :)
Mai er min yndlingsmåned!! Kanskje fordi jeg har bursdag da?? :) Men også fordi alt våkner til liv denne måneden...både folk og natur!!

Nyt 1.mai :).
Klem Einy

Mormorfarmor Inger sa...

Hurra for mai ja! Og hurra for flott dikt - jeg er så enig med deg!
Takk takk!

Klem fra Inger

Janna sa...

Herlig dikt: beskrivende for gleden og ikke minst håpet denne måneden bringer.

Ha en flott 1. mai, den siste fridagen denne langhelgen. Håper du har kost deg.

Klem

Berit sa...

Nydelig og dikt og bilder.
En verdig hylling av årets beste mnd.
Ha en fin 1.mai.
Klem fra ei som koser seg i solen :)

loftkroken sa...

Oj, har du skrevet det ?
Så flott dikt,nydelig :))
Flott 1.mai dikt :)

Nytt innlegg igår på bloggen min ;)

Klem Bente

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Mai er herlig. Jeg burde blitt i Trøndelag litt til for her er bjørekpollenet plagsomt, men SOLA skinner!!!

Elins Strikkeri sa...

Nydelig dikt, så flink du er! Nyt dagen i dag og kos deg masse:)

Mette sa...

Flott dikt! Og send gjerne litt mai-varme denne veien...

stallnilsen sa...

Kor flink du e til og dikte, æ elsker og Mai du skjønne milde ;) ha en fin 1. mai hilsen Lisbeth.

Anonym sa...

Så nydelig innlegg Tove. :))
Ha en fin dag du og.
Klem Mette.

Janne i Fagerlia sa...

Nydelige ord :)

Ha en fin 1. mai i solskinnet!

Mitt lille roterom sa...

Herlige du som skriver så fint, og herlig mai mnd som endelig er her!

Ønsker deg en fin dag videre.

Klem fra Roterommet :)

Greta sa...

Så flott dikt du ha laga. du kan det der altså. Mai har i alle fall starta flott her hos oss, og da håper vi det varer og varer. ha ein fin Mai, i alle fall håp for dei første dagene

Strikkebesta sa...

Herleg å lese at du går inn i mai månad med så stor entusiasme!og nydelege bilete følgjer hyllestdiktet ditt! Ein fin månad, det er sant:) Ønskjer deg ei mild og god veke.

Anonym sa...

Ja!! Det er mai og det er bare herlig å tenke på den tiden vi går i mot nå!! Den skal nytes!
Flott dikt du har laget Tove!
klem Laila

Hobbybruket sa...

Nydelig dikt om en nydelig måned.

Her har Mai startet på best mulig måte, med sol fra strålende blå himmel og varme som gjør at en får lyst til å trekke i lettere klær.

Dagen har blitt tilbrakt ute i hagen, en perfekt dag med andre ord.

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Snuppesnella sa...

Vakkert innlegg hos deg !

Takker for besøk hos meg. Ordrebekreftelse... æsj er absolutt ikkje meninga. Ha kje peling på korleis eg skal komme meg vekk frå det..... :(

Bodil sa...

Så vakkert dikt :) Ja, mai er ein fin månad. Ser ut som du allerde nyt den. Ha ei flott veke.

Lene Megan sa...

Maj er den smukkeste måned! :)

Klem.

Fjellets datter sa...

Enda et vakkert dikt fra deg...nyydelig. Mai skulle man tro var både mild og skjønn, men her kan vi ikke skryte av det...sludd og snøbyger preger landsdelen vår i dag.
Er det epleblomst el. plommeblomst på øverste bilde? De er fine uansett.
Fortsatt god 1. mai til deg.
Klem fra Kristin

Tonemor sa...

Så nydelig et dikt.
Enig med deg: Hurra for mai!!!
Super dag vi har hatt i dag
Klem Tone

Snuppesnella sa...

Takk for info i bloggen min.

Prøvde å endre i innstillinger... men veit ikkje om det er ok no.
Er ikkje verdens tålmodigaste sjel..

rett og vrang sa...

Du verden!Fint dikt!Du kan sette ord på ting,du!Her har vi plutselig fått knallvær i dag-etter uker med både ditt og datt.Jeg skal en tur til Tyskland på fredag tom søndag.Fått fri-har jo noen vikartimer om en vil eller ei :-).Skal skrive om det på bloggen når det passer seg slik.
Ha det godt!
Synnøveklem

Snuppesnella sa...

Stor takk til deg for blogghjelp !

Åååå der er så vakkert hos deg ! Blir i godt
humør av alle de fine bildene dine og fine ord !

anneskreative sa...

Så flott, du er flink til å få satt ord på tankene. Og mai er den beste med, så full av forventning og håp. Her har mindre startet m bikinivær og en herlig fridag. Bare å nyte. Kos deg klem Anne

Livet i Nord sa...

Jada, jada, mange fine ord og nydelige bilder.
Men har du sett innlegget på bloggen min i dag så skjønner du at jeg IKKE lar meg rive med av vårfornemmelsen din.
-Trur æ fløtte sørover snart!!!

gult hus i svingen sa...

Ja, vi fortjener virkelig en nydelig mai, Tove:) Så fine dikt du skriver, jeg liker Trine:)

Ann Tove sa...

Flink å skrive dikt er du òg. Fine ord til ein flott vårmånad.

Anonym sa...

herlige ord !! men her nord kan vi ikkje se antydning hverken t midlhet eller sol for øyeblikket : ))

takk for bildene.. de får meg iallefall til å huske hvordan det KAN se ut : ))

ønske d fine daga.. sorry at æ e sløv her inne !!
skjer mye rundt mæ no.... klæm

KariL sa...

Gode ord du har til å dele med oss. Jeg elsker også mai. Da livner jeg til og tenk første dagen ble helt super med sol og deilig uteliv på uteplassen.

Ha gode mai-dager!

KariLklem:)

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Virkelig flotte bilder, Tove! NYDELIG!!
Deilig at vi er inne i Mai!

Ha en fin ettermiddag!
Klemmer til deg!

H. sa...

Flott dikt du deler med oss, ja du 1 mai var nydelig i år !

Det var også bildene dine - fortsatt god uke, håper solen skinner ennå :)

RandiA sa...

Du verden, det var da fin prising av Mai - (det er faktisk favoritt-måneden min, men i år er den litt for travel)

Unknown sa...

Hei.
Tok meg den frihet å kopiere deler av Maidikt på min facebookside. Håper det er ok, om ikke gi lyd så fjernes den.
Affa