fredag 11. juni 2010

Grytekluter…

……eller grove grillkluter;) Strikkebesta utfordret meg til å lage grytekluter og lage et innlegg om temaet. Jeg tar normalt ikke utfordringer, og denne følger jeg heller ikke til punkt og prikke, men utfordringen var artig;)

DSC05355

Jeg har problemer med den delen der utfordringen skal sendes videre…og jeg følger ikke alle oppfordringer som fulgte med denne. Det er Ane med bloggen Hagebø som har satt igang for å se hvor mange kluter som blir heklet/strikket, og det kan jo bli spennende;)

DSC05358

Disse er for alle nybegynnere som har lyst å prøve toving. Legg opp 40 m med Cortina soft og strikk riller (rett alle omganger) til du har et kvadrat. Jeg heklet på en hempe før toving. Toves på 40 grader i maskin. Skikkelig tykke og kraftige, ikke så pene og søte, men praktisk til sin bruk.

DSC05356

De henger ute over grillen på hytta, så jeg håper de blir flittig brukt i sommer;) Kikket forresten i skuffa mi før jeg begynte å strikke…det er ikke nøden som gjør at jeg har strikket et par til:O)

DSC05175

Det ble et gryteunderlag også, for her gjelder det å bruke alle rester av garn;) Plantene dere ser er mine selvsådde margueritter som er godt igang;)

DSC05357

Da er sola borte for denne gang……..igjen, men vi fikk to gode dager!!

Kos dokker i helga, ute eller inne foran peisen!!

Klem fra tovepia……………som sitter foran peisen;)

41 kommentarer:

Strikkeheksen sa...

Her står regnen ned i stænger og det har den gjort hele ugen, men ih hvor alting dufter dejligt - så det er også positivt :-)

Jeg synes rigtig godt om den lidt mere grove stil, dine filtede grydelapper har - de er så fine og anvendelige :-) Den slags kan hurtigt blive for pussenusset efter min smag, men det er dine ikke. God weekend :-)

Anonym sa...

Hei.Kjempe fine grytekluter og gryteunderlag.Du er kjempe flink.Ser dårlig ut med været i helga men får kose seg med håndarbeid.Håper du får en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

Bitt@mi sa...

Så flink du er:-) Fikk jammen lyst å strikke slike, men får bare ta fram sjal og sokker før lysten tar overhånd:-) (har jo endel Cortina liggende... )
I dag har jeg fått ny pitteliten pc, og den er såvidt tatt i bruk:-) Skal blogge bilde av den senere!
God helg!

Bodil sa...

Takk for koseleg kommentar. Flotte og praktiske gryteklutar og underlag. Eg har fått den same utfordringa som deg. Så neste innlegg frå meg blir nok gryteklutar. Ei fin helg til deg og :) Klem

Unknown sa...

Hei, hei.... :O)
Flotte og tykke grytekluter..., da slipper man å brenne seg!
Har masse forståelse for at du ikke har mulighet til å være med på bestemorSWAP... ;O) Det skal være gøy, ikke fordi man evnt. føler at man må delta!

Ønsker deg en strålende helg!

Husmora Torunn Husbyn sa...

Flotte grillkluter! :-) Det skal jeg lage til mannen min.
Ønsker deg ei flott helg!
Ps får håpe vi ikke regner bort :-)

Elins Strikkeri sa...

Hei, så tøffe og gode grytekluter og underlag du har laget:)) Ha ei fin helg:))

Elins Strikkeri sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Linda sa...

Fine grillkluter:-) Her pøsregner det og jeg sitter inne og koser meg med garn og strikkepinner. Ønsker deg en fin helg!

Anonym sa...

Fine grytekluter og gryteunderlag.
Her regner deg også, men jorda var så tørr at det trengtes sårt noe regn nå.
Kos deg på hytta, ønsker deg en fin helg.
Klem fra Mio

Anonym sa...

takk for sola :) fikk ho nordover i dag:) men det vare vel ikkje så lenge..

Supre kluter til grillen.. men tåler de varmen ?? blir ikke svidd :)

grytekluta får man aldri nok av.. så snart jeg har hengt opp ett par et de så utgriset at de må rett i vaskekurven igjen.. men jeg har aldri heklet noen.. er vel fordi jeg bare har heklet med hvitt garn i alle år:)) først de siste måneden jeg har heklet med farger:))

ha ei flott helg.. vær glad du har peis :)) tror ikke jeg blir populær i blokka om jeg forsøker å fyre opp her :))

KariL sa...

Gryteklutene/panneunderlagene ble jo kjempefine. Blir ikke for mange av de. Alltid kjekt å lage sin egen vri.

Peisen høres bra ut. Kos deg masse og ha en riktig god helg.

Klem fra meg

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei
Flotte grytekluter, Tovepia. Jeg har sagt det før; imponerende produksjonstempo på deg. Det teppet som jeg har klaget min nød over er endret - blogger sikkert om det når jeg er ferdig. Ha en flotters helg foran peisen. Klem

GundaM sa...

Heia der, ser du har mistet sola du og!!! aj, men tempen og knotten er det ingenting å si på da, ejg sitter her og klør og klør, er jo som en magnet på alt som suuuger blod!

Ha en fortreffelikg helg, måtte den bli solrik !

Barbros lille atelier sa...

Så fine og praktiske. Ikke lett å brenne seg gjennom slike:-)

Ønsker deg en riktig god helg!

Klem

yesheimen sa...

Hei. Disse gryteklutene såg skikkelig gode ut. Sånne som tåler litt varme, og det er jo ganske viktig. Skal prøve meg på litt sånn til høsten, sommer er ikke strikketid for meg.

Og grattis med flott gave under her. Mitt i blinken for strikke-Tove...

Regn, regn......her no, men vi får satse på at sommeren kommer tilbake.

Ønsker deg en fin helg.
Klem Ann<3

Smått og Stort sa...

Så fine de ble da! Veldig praktisk med sånne tova grytekluter. Har noen jeg og. Og så ble jeg helt forelsket i den hylla di ... En sånn en vil jeg og ha :)
Klem fra Sissel

Maret sa...

Solide gryteklutar dette. Og det treng man foran grillen..

Ha ei fin helg.

Janne i Fagerlia sa...

Hei Tove!
Jeg er nok som deg, er heller ikke så glad i utfordringer her i Blogglandia.
For meg er det nok på grunn av at de vanligvis tar for mye tid. Men grillvottene og gryteunderlaget som ble resulatet av dette er jo praktiske og greie ting å ha.

Takk for positiv kommentar på sommerbildet mitt. Det er nok dessverre ikke til salgs. Det skal være en presang til mitt eldste tantebarn, som akkurat har kjøpt seg hus.

Riktig god helg til deg enten den blir tørr eller våt.

Snertne sneller og små nøster sa...

Likte grillklutene dine veldig godt :-) Alle trenger ikke være pene og søte - veldig greit med det som er praktisk også ;-)Alt til sitt bruk, og disse passa veldig godt til grillen på hytta:-D

Ha ei fin helg, den kan være strålende selv om ikke sola skinner vettu ;-)

Klem fra Siv

Asbjørg sa...

Grytekluter blir det aldri for mange av og disse var jo både lettvinte og kjempefine!
Ha ei god helg!

Marit Johanne sa...

Hyggelig at du vil være med på trekningen av grytekluter hos meg også, selv om du har laget så fine selv. Mine er jo nesten mer til pynt, disse er skikkelige bruksgrytekluter. Tror jeg må lage meg noen sånne jeg også. Ha en riktig fin helg, håper sola kommer tilbake.

Synnøve sa...

Kjempesmart med tova grytkluter. Jeg har strikket dobble,men de brenner en seg på.

Det regner her også, satser på sol her i morra igjen
Ha ei fin helg på hytta.
Synnøve

Strikkebesta sa...

Stilig med din eigen vri på gryteklutane:)Med ei slik kreativ løysing forstår eg kvifor eg klarde å lokke deg til å ta utfordringa:O Eg synest dei er flotte - og røffe!
Trur eg må lage eit slikt par til herr Grillmeister (rart med menn og grilling - mannen min som skyr å lage middag har stått for søndagsmiddagen tre veker på rad, fordi eg har lagt opp til grillmat:))Trur eg må pønske ut noko grillbart til denne søndagen også. Ønskjer deg ei fin helg, enten det blir i regn eller sol!

Ruths datter sa...

Wow. Tøffe grytelapper det der.De blir nok grillkokkens favoritt.
Klem

Anonym sa...

Så flink du er Tove - når ikke halvparten av det du gjør..!
Ønsker deg og dine en riktig fin helg også ,
klem, klem:-)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Moro se dine grytekluter som ikke er som alle andres her inne :)

Trøndersommer her også. 11 gr og regn i bøtter og spann:)

ide-puffen sa...

Heia Tovepia.

Enn å vinne så mye fint garn da og herlige farger :))
Og grytelappeoppskriften skal jeg prøve. Godt med tovede lapper.

Ha en deilig dag og nyt helgen.

Klem
Randi

Annelis hantverk sa...

Så härliga grytlappar och Grattis till vinsten av så mycket fint garn!
God Helg!

anneskreative sa...

Hei,,,,,kjekke grytekluter du har laget,,,,,
Vi hadde med en pose med bomullsgarn til Kreta, så på ettermiddagene satt vi i skyggen på terassen og hekla,,,,som gamle greske damer,,,smiler.
Fant noen fine oppskrifter, skal ta bilder og vise dem senere, må bare feste tråder først.
Ha en fin lørdag.
PS, det krydde av trøndere på Kreta, noen ganger lurte jeg på om jeg hadde reist i feil retning,,,,smiler.
Anne

Josefine sa...

Så stilige grytekluter! Har ikke prøvd meg på toving enda, men fikk lyst nå:) Takk for oppskriften...

Ønsker deg en fin lørdagskveld!

Birgitta sa...

Vilka snygga och ovanliga grytlappar du gjort.
Önskar dej en skön söndag.
Kram Birgitta

M sa...

Så enkelt det er å strikke grytekluter da!!
:D!!!!
Hakke tid til å strikke for tiden....!!!
:D!!!
Ha en fin lørdagskveld, klem, M

gisèle sa...

bonjour Tovépia
Tu aimes aussi les idées Ikéa.
Tes maniques sont plus jolies.
Ta virée entre amis semble sympathique à mes yeux. Qu'elle chance tu as.
Ici le soleil est assez timide, un jour avec, un jour sans. J'attends avec impatience, le vrai "été".
Bon week-end.

Sylvia sa...

Så fine grytekluter du har strikket. veldig kjekt å ha og få brukt opp noe restegarn man har liggende (som sikkert de fleste har....kremt)
Og en herlig garnpakke vant du også. Hvor heldig går det an å bli?

Skautrollet sa...

Godt å ha noe tykt og godt til å beskytte fingrene under grillinga. Hvis nå den grillsesongen snart kan begynne da......Smart å bruke samme teknikk til underlag for varme gryter. Synes forresten teppet lenger nede var nydelig. Flotte farger.

Ann Tove sa...

Desse gryteklutane ser tjukke og gode ut.God ide, eg har so mykje restar tjukt garn som kan toves. Kanskje eg skal prøve meg på slike..
Etter nokre dagar med regn, har vi fått sola igjen, men med litt for mykje nordavind.. Ha ein fin søndag vidare :)

Smykkas sa...

Her er det ihvertfall ikke fare for brente fingre. Både gryteklutene og underlaget ble kjempefint.

Godt å kunne bruke restegarnet til så praktiske ting.

Klem

liven sa...

Koselige bilder hos deg Tovepia!!
Masse flotte grytekluter hos eg....så tykke og gode :o)

ha en fin søndagskveld :o)

HildeP. sa...

Tøffe grytekluter! Moro med selvsådde blomster, ser ut til å vokse som bare det! Håper sola er like rundt hjørnet hos dere- ha en fin søndag! : )

Klem Hilde

Siri @ Strikk og tøys sa...

Dette var kule grytekluter! Takk for inspirasjon! Skulle forresten ønske jeg hadde en peis her også. Kaldt, gitt! Også så langt inn i sommeren som vi er!