mandag 10. august 2009

Ripsgele del II

Dette blir mitt bidrag i Stubbetufsas konkurranse om oppskrifter fra markens grøde. Kan vel om litt tid komme med en lettvint eplekake også:)

DSC02280 

I går plukket jeg to bøtter (tilsammen 20 liter bær) med blanding av modne og umodne bær. Stort sett rips, men noen solbær for å få en dypere farge. Viktig med en del umodne bær, for da slipper man å ha i konserveringsmiddel.

DSC02279DSC02286

Jeg bruker saftkoker for å få ut råsafta. Det tar ca 3 timer. Mine 20 l bær ga ca 5 l saft. Koker så opp saft og sukker; 1 kg sukker pr. liter saft. Dette koker jeg kun i 3-5 minutter.

Deretter er det bare å ha det på steriliserte glass. Jeg tar alltid av skummet som legger seg på toppen av glasset før jeg setter lokket på. Ripsgele står seg på årsvis i kjøleskap.

DSC02291

Heklet et magebånd mens safta sto i saftkokeren;) Noe av denne ripsgeleen gir jeg bort, og da er det litt moro å pynte glasset;)

Etterpå kan mottaker bruke båndet som armbånd:D ..

DSC02289 

 

Klem fra tovepia……som ønsker alle ei god uke;)

32 kommentarer:

Monicas sa...

heisann du...ripsgele ja...:) snaddder...koselig armbånd du har heklet...her syns jeg håndarbeidet har lagt på is, men nå blir det tatt frem igjen...helt klart...go mandag

Anonym sa...

Hei.Virkelig fint det som du har heklet for å ha rundt glasset.Så morsomt å få til gave.Her er det blåmandag i dag,slutt med ferie stå tidlig opp igjen.Ha en riktig fin Mandag.Bodil

KATE ♥ sa...

Ja, ripsgele er deilig. Jeg har lagd meg noen glass jeg også, men uten den morsomme pynten som du har.
Jeg lager ikke syltetøy lengre. Bare mange forskjellige geleer:Eple, Rognebær, Solbær og Hyllebær.
Det er en morsom og nyttig hobby.
Maleren elsker å sanke bær, så jeg har god hjelp.
Hva jobber du med Tovepia?
Klem

Bitt@mi sa...

Så flink du er, Tovepia:-) Som både lager gele og pynter glassene - armbåndet var kjempefint.
Jeg er ennå i nord, og det går trått med håndarbeide, men jeg klager ikke:-) I morgen kveld setter jeg kursen hjem - til jobb og samboer og hus, og jeg kjenner det skal bli godt.
Ha ei flott uke!

Unknown sa...

Et innbydende glass. Å få noe slikt i presang måtte ha vært noe av det beste. Virkelig supert.
Ha en fin uke du også. c,")

liven sa...

Så flink du er ...og så bare heklet du et slikt mens du ventet ja.....
I høst skal jeg få lære å hekle:o)

ha en fin dag tovepia...og ny uke:o)

Ingun sa...

Hei
Ripsgele minner om mor mi og barndommen.
Lager ikke selv lenger, da det aldri ble spist. Kanskje jeg må begynne igjen;-))
Det er jo så godt til vaffel..
Ha en fin mandag i regn eller sol.
Her er det regnskog;-))

Anonym sa...

Hei igjen.Det var greit att du la det ut.Jeg er ikke så flik med blogg.Så jeg vet nesten ikke va en link er.Ha en riktig fin Mandag vidre.Bodil

Josefine sa...

Du er jammen produktiv! Heldige dem som får matgave av deg...og magebelte var jo bare så koselig:)
ha en fin mandagskveld!

Bestemor Drillo sa...

Dette så godt ut! også det magebeltet, virkelig flott til presanger. Dette må jeg prøve.
Ha en flott ettermiddag!

Hobbygåsa sa...

Åh det så godt ut du! Og flott armebånd, heldige den som får en så fin presang!

Tino sa...

Så morsomt med det heklede magebåndet rundt glasset, en god ide' som jeg tar med meg videre.
Ha en fin kveld!

Unknown sa...

Hei!
Så flott magebelte/armbånd.. :O)

Jeg har også plukket rips og bringebær i helgen. Hadde ikke så mye rips for fuglene hadde tatt det meste!

Ha en fin kveld!

Elin sa...

Så flink du har vært som har kokt ripsgele! Det er jo bare såååå godt! Nydelig armbånd du har laget. Kjempelurt at det kan brukes til flere ting. Det setter nok mottakeren pris på. Ha en flott uke!

Strikkebesta sa...

Takk for oppskrifta, flott bidrag i utfordringa frå Stubbetufsa. Det er alltid kjekt å få heimelaga produkt i gåve, og dette blir jo ei dobbelgåve, sidan det flotte magebeltet også kan brukast som armband.Lekkert!

Fru Keilegavlen sa...

Kjempedeilig!! Eg har enno ikkje vågd meg ut på å lage ripsgele, men eg får prøve det til neste år. Flott armband!

GundaM sa...

Herligheten får litt dårlig samvittighet her ejg nå, naturen er full av bær mens jeg...leker meg med alt mulig annet... Vel, noe blåbær er det da blitt da.

Stilig armbånd og så smart en ide da!!!

GundaKlem

Janne i Fagerlia sa...

Her var ny kunnskap for meg - visste ikke at man ved å blande inn umodne bær, slipper å bruke konserveringsmiddel. Jeg fikk en liten nedtur da jeg tok fram saftkokeren - har byttet til induksjonsovn og den gamle saftkokeren taklet ikke disse nymotens innretningene. Må sikkert gå til anskaffelse av en enkel kokeplate for å få laget saft.

Du er flink med kameraet.....

Stubbetufsa sa...

Takk for oppskriften på ripsgele!

vi har saftkoker, men ikke så mye rips! Får skaffe oss noen planter
Klem!

Strikkeheksen sa...

Som du kan finde på, det er da bare for sejt med sådan et mavebånd - at det så kan genbruges på armen, er jo bare yderligere et plus ;-)

Solveig sa...

Ripsgele høres aldeles deilig ut! Så flink du er. Jeg har alltid så mange planer rundt dette med å faktisk lage noe av alt det gode som vokser rundt oss. Men det er om våren....Når høsten kommer blir det som regel ikke noe av... Får se å ta meg på ta:-).
Veldig koselig glass med søtt heklet armbånd!

Ha en flott tirsdagskveld og lykke til i konkuransen.:-)

Klem fra Solveig

Havfruen sa...

Jøjje meg som du produserer..både ripseting og innlegg i bloggen din:) Ja selfølgelig heklet du et magebånd mens ripsa årna seg..hehe..
Her er det oppholds nå heldigvis. Har sila ned i hele dag..
Fosenklem:)

Hage og Foto entusiast sa...

Det var ikke dårlig med bær nei. Må jo bli noen glass det:) Så flott å få en oppskrift på ripsgelè. Den skriver jeg opp med en gang, og tar med meg tipsene.:) Ha en god uke.

Sylvia sa...

Hei, og takk for koselig besøk, som vanlig!!
Å, for et koselig magebånd på flaska, sommerlig og flott!
Mannen min safta masse da vi flytta hit vi bor nå. Her er det både markjordbær, kirsebær, rips, solbær og bringebær. Småbarnsforeldre med dårlig råd, så saftet han, og han dro ut for å fiske......Vi hadd skikkelige gourmetmåltider her da.
En gang ville jeg hjelpe ham med saftingen, og rørte i grytene.
Gjett om vi fremdeles gar ripsGELE i flasker med tynne halser i kjelleren.....sukk!!!

rosa:-) sa...

Mmmmmmm ripsgele!
Spiste faktisk nyplukket rips med vaniljesaus i lunsjen i dag;-)
Så koselig, ekstra koselig, du har gjort det med det fine magebelte på glassene!

Anonym sa...

Å, ble helt "förtjust" i magebeltet, jeg! Takk for tipset - kommer jeg nok til å lage! Og så er du så flink, står på med det ene og andre. Og deler med oss, hurra! Fiiin kveld til deg! Klemmer**

Linda sa...

Så dyktig du er!
Minner meg om at jeg snart må plukke inn den siste solbærene mine.
Må le litt....heklet et magebånd mens safta kokte ;O)
Det ble veldig fint da!
Artig å gi og artig å få!
Kreativt...det ble artig som armbånd også!

Ha en fin kveld!..landskamp eller ei...jeg ser det ikke ;O)

Klem Linda

Loppelill sa...

Så flink du er som safter og sylter!

Felisi sa...

Herlig glasspynt, også så smart med gjenbruk ;)

Jeg husker vi laget ripsgele da jeg var liten, det var snadder det...

Hannes hage sa...

Nam! Og for en god ide med magebelte-armbånd. En super gave, som oser av omtanke.

gisèle sa...

la récolte de groseilles est bonne cette année tout comme en France.
bonne idée pour ce bracelet "bi-fonction". Je te copierai peut être, mais quand les températures redescendront.
Bonne journée

Jorun sa...

Mmmm...rips...

Kjempefint armbånd du har heklet!