onsdag 4. desember 2013

Tova nåleputer

Som alltid, jeg lager selvfølgelig flere når jeg først er i gang:))…men jeg har ennå ikke funnet det garnet jeg trives best med til dette formålet…kanskje jeg må prøve med Fritidsgarn her også…

IMG_6534

Uansett, den lyse er heklet med Mor Aase (lilla bånd), og den tovet penest. Den andre er heklet med Safir, og der er jeg ikke like fornøyd. Denne gangen ble de pyntet med en perle..og en knapp på undersida.

IMG_6536

Framgangsmåten er enkel; hekle to like rundinger og hekle de sammen med en kant. La en ca 10 cm stå åpent, der hekler du bare i ene rundingen…tov dem, fyll dem med vatt og sy sammen åpningen.

IMG_6537

Kanten min består av 3 dbl-staver i annenhver fm-maske. Hver sirkel har ca 10 omg. Hvordan lage sirkel? Legg opp 2 lm og hekle 6 fm i den første. Deretter øker du med 6 fm pr omgang..til 60 m rundt…godt å kunne gangetabellen når man holder på:))…de så litt ut som pupper..?

Klem fra tovepia……………….som ser desember fare fort:)

12 kommentarer:

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Hehe, bør jo gjøres i mattetimen på alle skoler dette. De sier jo nå at ungdommene er så dårlig i matematikk. Praktiske og fine :D

Adventshilsen fra Toten i vind og blest.

Anonym sa...

Så søte. :)
Ønsker deg en fin adventstid.

H. sa...

Så søte :)

Har en gammel nål pute, som min bestemor viste meg hvordan lagdes....en sydd en, som betyr mye for meg :)rart det med fine minner...

god førjulstid

Hanna sa...

söta

Lisbeth sa...

Det var lurt! Kanskje jeg kan få brukt opp litt av ullgarnet mitt til noe fornuftig. Synes de var fine :)

Berit sa...

De var nydelige, den perlen gjorde seg godt :)
Ha en fin kveld.
Klem

lirosa sa...

Superflott hekletips, Tusen takk.
Har du prøvd med Vamsegarn?
eller Pt2???

Tenker til og med at Kauni kunne blitt flott.
Ja ja -må jo reklamere litt vettu-he he..
Ha en super adventstid:-)

bentetove sa...

Veldig søte nåleputer! Det er vel ofte litt vanskelig å finne den rette tovingen, alt etter garnkvaliteten kanskje?

Janne i Fagerlia sa...

Delikate nåleputer. Den lille perlen i midten ble prikken over i´en.

Maret sa...

Flotte nåleputer... Eg har brukt samme oppskrift, men med bomullstråd. Enkle og greie, fin måte å bruke opp restegarn på..

Synøve sa...

Å så søte:) Etter jul skal pinner og nåler få fart på seg her i huset også - nå er jeg utlært så det holder og da kan jeg gjøre masse andre fine ting:))) Fin førjulsstri te dæ:)

Snertne sneller og små nøster sa...

artige de der :-) Gjorde seg med perla - lekkert :-D

Ha det godt - klem Siv