onsdag 3. juni 2009

Heklet brikke

For mange år siden abonnerte jeg på “Mitt Håndarbeide”; det kom ark i posten som ble satt inn i permene……i alt 4 permer.

 DSC01858

Permene innholder kurs og oppskrifter i strikking/hekling, brodering, søm og veving. Mange praktiske tips både for en nybegynner og for den som har holdt på ei stund…

DSC01859

Fant forleden kveld noe tynt bomullsgarnet fra Solberg som ble kjøpt for ca 30 år siden, og da kom permen for hekling/strikking fram. Fant en brikke som så grei ut, men måtte hekle med dobbel tråd. Heklekrok nr. 2.

DSC01861

Mønsteret er enkelt og greit, og det inneholder alle heklemåter fra luftmasker til dobbelstaver og picoter, skikkelig pedagogisk opplegg;)

DSC01860

Brikken måler ca 40 cm i diameter og er rask å hekle. Er kjempefin som dekkebrikke under tallerken.

Fortsetter været som nå, så blir det vel flere brikker i løpet av sommeren;) Men…..

…..vi vil ha sola tilbake!!!

 

25 kommentarer:

Heidi sa...

Så fin heklet brikke! Kan være mye fint som gjemmer seg i gamle oppskrifter. Nå som jeg er i startfasen av min "heklekarriere" er jeg litt på jakt etter slike overkommelige brikker.

Håper du snart får sol og varme! Her har vi litt siste rest, ikke noe strålende vær. Men helt ok.

Hobbygåsa sa...

Så nydelig brikke! Det hørtes ut som fine permer, gøy å kikke i så lenge etterpå. Jeg startet på en liten duk på slutten av fjoråret, nesten frdig er den - og så er oppskriften forsvunnet :-) Spørs om jeg klarer å fikse til en kant rundt uten oppskrift, men det er litt irriterende å ikke få den ferdig. Kos deg videre med onsdagen - her blåser det nærmest storm :-)

Havfruen sa...

Jøss...hva du får til og rekker å gjøre? Slike brikker går aldri av mote til meg, kjempefin!!

Været er et kapittel for seg selv, jeg fyrer og ute bøtter det ned. Var jeg en dame med håndarbeide, ja da hadde det vært storproduksjon her:)

Elins Strikkeri sa...

Så flott hekleduk/brikke du har laga! Var medlem i den klubben ein gang i tida eg og men trur ikkje eg har oppskriftene, etter ein del flyttinger har dei nok forsvunne. Ha ein fortsatt god dag:)

Unknown sa...

Det var en fin brikke. Det er herlig å få unna garn som har lagt så lenge. :-)

Unknown sa...

Enig; vi vil ha SOLE tilbake!!! I dag fryser jeg. Nysnø i fjella her.

Men det var jo ikke det jeg skulle kommentere. Nydelig håndarbeid du har. Var bortskjemt med en mor som heklet alt til meg, så jeg gadd ikke engang lære... Heldigvis har jeg mye fint hun har laget.

Brikkene dine var lekre!

Bodil sa...

Kjekt å ta fram slike gamle handarbeidspermar :) Eg har nokon som heiter Alt om håndarbeide, som eg abonnerte på for leeenge sidan! Flott heklebrikke som passar til mykje :)

Anonym sa...

Dette er sånn som jeg kan finne på å hekle, det. Lært det av min kjære farmor:) Flott ble brikken din, Tove - tenk å bruke et 30 år gammelt garn, da - stilig! Du er en utrolig kreativ sjel, artig å se alt du lager! Fin uke videre**

Elin sa...

Kjempefin brikke! Slike permer er utrolig kjekke å ha! Skulle gjerne hatt noen slike. Det er nok sånt man må høre med mamma om hun kan ha liggende et sted....
Ha en fortsatt fin uke:-)

Linda sa...

Ja vi vil ha sol!!! ;O)
Så fin brikke du har heklet!
Jeg hekler en del, men det går mest på oldemorsruter, sjal ol.
Greit med slike oppslagsverk, for aldri nok ideer!

Ha en fin kveld!
Klem Linda

Monicas sa...

åh, ka fin denne brikken var du:)....tenk å hatt den under tallerkner når man bad til middag....go aften unge dame:)

GundaM sa...

Javisst, dette er vel raskt å hekle om en kan hekle ja...Hadde vel holdt på noen år ejg tenker jeg;)

Maret sa...

Dette verka kjent, både boka og brikka.. har nok hekla den fleire gonger...
Har lagt deg til lista mi, håpar du synes deter greit...

Bitt@mi sa...

Så søt den ble - det er jammen lenge siden jeg har hekla brikker og duker:-) Ble nesten litt frista til å finne fram gamle permer og blader jeg også! Tror jeg skal gjøre det i morgen, da har jeg fri. Har mange årganger med bladet Alt om Håndarbeide liggende - sikker mange skatter i det!
Ha en flott dag, med eller uten sol! Du finner nok noe å henge fingrene i uansett:-D
Klem!

Solveig sa...

Moro å finne fram gamle mønstre. Det var ei søt brikke. Den så morsom ut å lage også.

Anonym sa...

Hei Jeg har ikke vært inn på bloggen din før nå Fin hekleduk du har laget Kjekt og se at det er så mange kreative folk i Norge Ha en fin dag Bodil

Elin Osa Søreng sa...

Så flott brikke :o) Alltid spennende å se i gamle håndarbeidshefter, endel er jo like aktuelt i dag (som brikka du hekla!) Blir det finere vær, kan du jo ta med deg heklinga ut i solskinnet også da- så brikkene kan formere seg åkke som, hehe.

Inger-55 sa...

Nydelig brikke! Jeg abonerte også på denne serien. Men mine permer gikk til ett lokalt loppemarked for noen år siden. Angre angre... Jaja.... håper noen har glede av dem da!!!!
Og du må vel kanskje kaste deg på dukkeklærbølgen du også. Og plaggene er ikke såååå små. Nesten som nyfødt prematurbarn.
Ønsker deg en flott ettermiddag..... og jeg ser (nesten) sola!

Randi sa...

Så flott brikke!! så flink du er...også heklekrok nr 2...smått ja:-)

Ja vi lengter etter sol og VARME!! hadde det nå enda kunne blitt varmt! Men vi trøndere lærer aldri...sånn er det jo hver år.

Ha no en flott dag

Anonym sa...

Hallo igjen! Photoshop er ikke akkurat gratis, nei - den siste versjonen jeg fikk på jobb, kostet ca. 10.000!!!!! Har ikke så dyr utgave hjemme, jeg spleisa med søstersen. Tusenvis av muligheter og veldig gøy! Men akk så dyrt. Jeg lurer på om det går an å laste ned prøveversjoner fra nettet - det kan du jo prøve. Fin kveld!

Jannickes Hjemmekos sa...

Det var en nydelig brikke - veldig søt. Det blir dessverre ikke så mye hekling på meg for tiden, her er det bare hus for tiden.

Nå skal jeg bake en kake, for det er siste dagen på "gamle skolen" for datteren min. På mandag starter hun på den nye skolen. Ønsker deg en strålende helg. Klem fra Jannicke

Loppelill sa...

Så fin den var!

Jorun sa...

En nyyydelig heklebrikke!

Karianne sa...

Så flott brikke. Jeg skal hekle brikker og er på jakt etter oppskrift. Du vet ikke hvor jeg kan få tak i oppskriften??

Karianne sa...

Så flott brikke. Jeg skal hekle brikker og er på jakt etter oppskrift. Du vet ikke hvor jeg kan få tak i oppskriften??