onsdag 28. desember 2011

Med lutefisk på menyen

3.juledag hvert år blir vi buden til Oppdal til årets lutefiskmåltid. Vi dro fra byen i vind, haglskurer, lyn og torden, og kom fram til et flott vinterlandskap…..og bordet var pyntet slik det alltid har vært, direkte nydelig!

IMGP4512

Her møter vi gode venner og blir servert et kongelig måltid. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene; her er hjemmebakt flatbrød og lefse og ellers alt det som måltidet krever;) Hytta er pyntet til jul, så har du ikke julestemning på forhånd, så får du den her:)

IMGP4499

Dagen derpå hender det jo at noen er tørste, men denne gangen var det faktisk bare husets katt:O)

IMGP4537

Da går året mot slutten, sola har snudd, så om ikke lenge blogges vel hestehoven i grøftekantene; det gleder jeg meg til!....men først må vi vel gjennom noen vinterstormer til:)

Klem fra tovepia…………………………som skal ferdigstille kjøkken før året er omme;)

34 kommentarer:

Ruths datter sa...

Så nydelig og stemningsfullt. Må ha vært helt herlig å være der. Kjekt når noen virkelig har gjort så mye for at nettopp du skal få en fin opplevelse.
Klem

stallnilsen sa...

Så koselig de hadde gjort det for julegjestene sine, artig bilde av katta :O)))
Ha en fortsatt fin romjul, hilsen Lisbeth :O)

Mormorfarmor Inger sa...

Å for en herlig julestemning! Sånne selskaper er gull verdt for kropp og sjel ♥ Herlig katt!
Ja fortsetter det været her så er det ikke lenge før hestehoven blir forvirra og stikker fram!

Romjulsklem fra meg!

Hanna sa...

Så katten var törstig. Vackra bilder.
Kram
Hanna

Janna sa...

Nyyyydelig julestemning! Må ha vært virkelig hyggelig å komme til et slikt sted, og bare nyte stemningen og maten og hyggelig selskap.

Kos deg videre i romjula.
klem

ide-puffen sa...

Så lekkert og lutefisk er så godt. Og særlig etter alt kjøttet man spiser disse dagene.
Var sikkert en fantastisk fest. Vi skal på skottsk fest med Haggis i kveld. En noe anderledes mat, men spennende.
Kos deg videre
Klem

Berit sa...

Det så mega koselig ut og lutefisk er bare nam, nam.
Ha en fin romjul videre.
Juleklem.

Refleksjon på livsvegen sa...

For eit herleg pynta bord!

Nyt litt romjulskos også då :-)

klem

Snertne sneller og små nøster sa...

Så ut til at det var duket for et skikkelig koselig juleselskap der :-) Lutefisk har jeg vel bare smakt på en gang for mange år siden, så jeg vet egentlig ikke om jeg liker det eller ikke.

Ha det godt - klem Siv

Lene Megan sa...

Utroligt flot og veldækket bord. Ser så hyggeligt ud!

Jeg har fået vældig lyst til at smage lutefisk. Det vil jeg prøve engang!

Fortsat god onsdag. Klem.

Tonemor sa...

Så koselig julestemning på hytta.
Klem Tone

Skjerstad sa...

Dette så veldig trivelig ut Tove :) Jula er trivelig . Men du jeg gleder meg til å blogge med deg når hestehoven spretter opp også ;) !

Juleklem fra Janne

Lindas hobbyhjørne sa...

Det så jo bare så nydelig ut da og deilig med herlig selskap i tillegg!
Kjekt med en pus som dikker av kranen :)
Ha en forsatt fin romjul, klem.

Merethe sa...

Her var det stemning. For en fin tradisjon. Tenk når vi kan begynne å titte etter blomster i vegkanten ja... drømme seg bort... hilsen Merethe

Synøve sa...

DET var julehus det:) Fikk lyst på lutefisk igjen jeg da, sjøl om det er bare 6 dager siden sist jeg åt det...:)Nå skal jeg spise sviskegrøt og drikke kaffe i stedet - fortsatt fin romjul til deg:)

Synøve sa...

DET var julehus det:) Fikk lyst på lutefisk igjen jeg da, sjøl om det er bare 6 dager siden sist jeg åt det...:)Nå skal jeg spise sviskegrøt og drikke kaffe i stedet - fortsatt fin romjul til deg:)

Havfruen sa...

For en velkomst og for en plass.....hadde ikke vært meg imot å være gjest der!! Så direkte vakkert og delikat ut:))
Pus har næringsvett:))
Kos dere i byen klem og atsjo herfra:)

Solveig (Svingenslillehus) sa...

For ei herlig stemning hos deg, Tove! Håper lutefisken smakte!

Ha en fin kveld!
Klemmer

Gitte sa...

Ser koselig ut!

Ler meg ihjel av pus:) Herlig bilde :)

Klem Gitte

Anonym sa...

Her var det stemning Tove! Så koselig!! Jeg og lutefisken er dessverre ikke verdens beste venner, men jeg hadde nok kost meg i disse omgivelsene likevel ;)
Ha en fin romjulskveld!
klem fra Laila

Helle sa...

For et koselig julebord og oppdekning. Håper både mat og selskap svarte til forventninger.

Fortsatt god jul.:)

Viola sa...

Jeg bare elsker lutefisk!! Og så herlig det måtte være å komme rett inn i vinterlandskaet! En riktig koselig hytte! :) Og artig bilde av den tørste katta! På samme måte drikker Pusa her! :))

Klem fra meg! :)

Wood & rose sa...

Det så utrolig koselig ut!! Nesten så jeg blir litt lei meg fordi vi er hjemme i hele jula. men det tar på å feire to bursdager og en julaften i løpet av fem dager, og da syntes vi det er greit å være hjemme sånn ellers. Gubben begynner med brøyte-og saltevakt i morgen, og da er det greit for han å roe seg ned sånn i tilfelle været skulle slå til. Han har litt dårlig erfaring med det etter 35 år i bransjen. Ellers har vi nå fått besøk av Mini-barnebarnet, som skal være her hos Pappa en ukes tid. Så kjedelig blir det ikke. Ønsker deg og familien et godt nytt år !!! Klem grethe

R-15 sa...

Lekkert! Og ja, tviler ikke på at det der skapte skikkelig julestemning!! Og lutefisk da, NAM NAM :))

Tins roser sa...

Litt av et bord! Nydelig. Men dessverre, lutefisk spiser jeg ikke ;), men ellers virker det som dere hadde det fantastisk! Og det er hovedsaken.

Klem fra Unn ;)

Misemor sa...

Ja, nå er det tiden for å gå fra et dekket bord til et annet. Det er en deilig tid. Så godt å se at det er flere puser som drikker vann fra springen, trodde vår var bortskjemt jeg, hehe... Ja, hun er vel kanskje det også!
Lykke til med ferdigstillelse av kjøkken!
Klem fra meg!

Fru Keilegavlen sa...

Så nydeleg!! Utruleg koseleg med slike tradisjonar. Herleg katt. Må nok innrømme at her i huset serverast ikkje lutefisk. Verken mannen min eller eg likar det. Bestemora mi forsøkte, då eg var lita, å få meg til å ete det. Ho påstod at eg kjente ikkje konsistensen og smaken av lutefisken viss eg blanda den godt inn i kålrabistappa, men....det gjorde eg gitt... ;) Lykke til med kjøkkenet!

Elins Strikkeri sa...

Ja her ser det ut til at det var skikkelig stemning!! Fortsatt god romjul og godt Nyttår til deg, nyttårsklem:))

Anonym sa...

Så koselig stemning det var der,lutefisk er snadder. :))
Søt kattepus som drikker av springen.
Romjulsklem.

KariL sa...

Nydelig julepyntet bord og lutefisk er bare herlig. Tradisjoner er godt å ta være på og spesiellt i bli invitert der vertskapet har lagt slik flid i forarbeidet.
Pusen vet å ordne seg. Han har skikkelig teken på dette.

Ha gode romjulsdager!

Klem:)

Greta sa...

Hei vennen. Ja så er eg tilbake og titter på blogger eg og.
Det var eit lekkert bord det er det ingen diskusjon om. Selskapet var vel like vellykket som sist år. Kjekt med slike tradisjoner. Skjønn pusen som er tørst da. Har han skrudd på krana sjølv. Klem

Valmueplassen sa...

Så utrolig flott/ stemningsfullt og delikat det var. Og lutefisk, nydelig:-) For en kjempefin tradisjon dere har! Ha en fin kveld:-)

Smått og Stort sa...

Du verden for et flott langbord! Høres ut som en koselig tradisjon♥ Kult bilde av den tørste katten :))
klem fra Sissel

Daisys home sa...

Skjønne bilder og så nydelig julepyntet :)
Skjønner at julestemningen kom for fullt der ja.
Lutefisk er jo bare såå godt.
Kos deg masse på de siste romjulsdagene:)
Klem Sissel