torsdag 8. desember 2011

Juletre eller ikke….

Denne overskrifta får meg til å le, for jeg har en mor som alltid hadde det dilemmaet til gagns etter at vi ungene flyttet ut, så det er en intern familievits:O)) …..men Sidsel og Guri, bare slapp av, jeg er ikke der ennå:O))

IMGP4339

For jeg har faktisk bestemt meg; i år blir det ikke juletre inne, for da hadde det allerede vært pyntet……jeg pynter aldri tre like før jul, alltid til 1.desember! ….og når jeg er slik etter skjema som i år, ja da kan det være det samme:)

Ute derimot, der har jeg pyntet trær/greiner, både her og der; dette på terassen bak………

IMGP4337

………….og dette ved inngangsdøra..

IMGP4346

Stemningsfullt når natten senker seg…

IMGP4350

Sypressen er blitt beskåret i år igjen; den egner seg godt til formålet;)….men som dere ser, så har de bortimot snødd ned…ja, ja, ikke enkelt det her med juletre:O))

Nyt at det snart er helg!!!

Klem fra tovepia…………………………i juletremodus…eller kanskje ikke:O)

48 kommentarer:

Shy sa...

Så fint det vart ute! Håpar at veret held seg stabilt no då. Og at ikkje pynten bles til naboen;)

Bente sa...

Så fint dere med snø. Pyntede juletær ute har ikke jeg, bare lys på dem.
Derimot MÅ jeg ha juletre inne. Du har jo forsatt god tid til jul for å pynte juletre.

Bente

Evas hobbyer sa...

Ser jo veldig koselig ut da :)

Fru R. sa...

Herlig julestemning fikk jeg når jeg så på bildene :).
Her spilles julesanger (den nye av Oslo Gospel kor og Marie Haukås).
Ha en fin ettermiddag og kveld
Klem fra Mette

Mormorfarmor Inger sa...

Å nå kom julestemninga :) Så fint det ble!
Vi har faktisk litt snø her også! Tynt fint lag på bakken og minus et par grader.
Juletre MÅ jeg ha inne, men pynter ikke før lille julaften. Da henges også neket opp ;)

Førjulsklem fra meg!

Synøve sa...

Fine utetre du har - her er det bare snøen som lager stemning.....enda - men til helga nå så skal lyshjertet mitt på plass - i en stor busk, så alle som skal til Todalen ser et stort lysende hjerte mens de nærmer seg....:) Vi har alle våre tradisjoner, DET er det viktige, ikke at de skal være like:))Klem

Fjellets datter sa...

Selv om ikke treet kommer inn, er det jo bare å "stikke" nesa ut hos deg, der har du jo trær "al-mas"...åsså i fineste kullskuffa, du, samme som jeg har, dekorativt!!
Her blir det nok "innetre" i tillegg...selv om ungene har flytta ut!
Kos deg med kvelden...og deiligste helgen!
Klem fra Kristin

AnKa sa...

Fine juleutetre du har pynta:) Koselig å ha en slik ved inngangspartiet, noe som ikke funker hos oss -da vi har en hund som står i løpestreng fra trapp til garasje....
Ønsker deg en flott aften:)

Snertne sneller og små nøster sa...

Så koselig du har pynta det ute :-) Tror ikke det hadde blitt godtatt her i heimen at vi hadde droppa juletreet - ja, jeg liker det jeg også :-D

Ha det godt - klem Siv

Sologbolig sa...

Flotte pynta tre du har ute. Tanken om juletre slo meg faktisk her en dag, vi blir nemlig ganske så mange på julaften, både barnebarn, barn og svigerdøtre og foreldrene mine ....kor iall verden ska vi ha julatreet ? Ymta frampå om kanskje vi sku droppe treet inne ....ramaskrik!! " Ee du galen, mormor, kor ska pakkane ve' då !!???" Så vi ska ha julatre !
Ha ein fin dag. Klem

Unknown sa...

Så flotte bilder... :O)
Det blir nok ikke noe vanlig juletre hos oss heller. Vi reiser bort i julen, samt at vi har så liten plass. Men jeg har plukket med meg et lite tre med rot, som nå står i en vase og fungerer som julepynt... :O)

Likte de flotte hjertene på treet ditt... :O)

Juleklem!

Havfruen sa...

Nu Vel...la meg si det sånn: du er på god vei!! Ikke ha juletre liksom....jeg blir lettet av å se at jula er utendørs om ikke annet:)

Jeg MÅ ha den innedørs..utendørs blåser det bort....
God ferd mot helg...jeg skal ha en liten forsmak ikveld....fredag og seinstart på jobb....

Humrer litt her jeg sitter...du er på gli...juletre eller ikke....
Klemmings:)))))

Sidselsidserk sa...

No vart æ skræmt ja:-)))
Her skal det være juletre - ingen tvil om det.

Nyt adventstida med eller uten.

stallnilsen sa...

Lillejulaften er det pynting av juletræ inne, kan ikke tenke mæ noe annet ;O)
Men så flott julestemning du har ute, det var kjempeflott !!!

Ha en flott torsdag, hilsen Lisbeth ;D

EllenSand sa...

Vi MÅ ha juletre. Men det er jo bare veldig koselig. Men det pyntes først lille julaften.
Ellen :)

Asbjørg sa...

Du har nå pynta fint ute ihvertfall,og snøen gjør det enda mer stemningsfyllt!
Blir nok juletre innendørs her som vanlig,og det pyntes ikke før lillejulaften!Spørsmålet her hvert år er om treet skal være kunstig eller ekte!Tipper det blir ekte i år også!Ha en fin kveld!

Unknown sa...

Jammen skal jeg våge å gjøre det en gang jeg også for det er noe å våge når en har unger (selv om de er voksne), Så fint du har pyntet ute. Det ser utrolig koselig ut. :))

Ruths datter sa...

Fint pynta ute hos deg frue. Blir litt rart uten juletre inne da. Hva sier gubben din til det da?
Klem

Vibekes lille ullne sa...

FInt med juletrær ute! Her blir det heller ikke juletre i år, siden vi skal bort på julaften. :)

Wood & rose sa...

He-he, det ser ut som du bare kan bære inn den koksgreia på julaften, så er det juletre også. Jeg var i grunnen ganske fornøyd med kompromisset her i huset, men dessverre, så er jeg bare så innmari hampen allergisk mot jula, he-he. Men nå er ribba til mannfolka i svogers fryseboks, det samme med kakuna til kjerringa (!!!!), og att på til måtte jeg finne på noe annet vedr den flotte furutreet, jeg drog med hjem sist søndag. For bihulene mine likte ikke den busken, gett. Tett som potte, eller noe sånt. Så nå har jeg fått tak i fake furukvister, med lys. Prøvde å få tak i Tuja, men det var det dårlig med på Plantasjen i disse juletider. Så nå har nissen på trammen fått seg et juletre også:DDDD Ha det godt, kjære!!! Klemz Grethe

Refleksjon på livsvegen sa...

Vakkert pynta ute i allefall :-)

Tenk berre 14 dagar igjen...

klem

Anita Tørmoen sa...

Nå går det fort frem til jul. Enig at treet skal pyntes tidlig. Ser skikkelig koselig ut der hos deg:)

Synnøve sa...

Fint pyntet ute iallefall.
Jeg pynter juletreet på kjøkkenet til 1adv.
Men jeg har samme problem som mora di, hihi. Skal vi ha juletre på stua eller ikke... Jaja,tiden får vise, for jeg har ikke bestemt meg ennå.

Her er det snø og 13minus.
Klem

Tins roser sa...

Bedre julestemning får du ikke vet du, ekte norsk, med vintergrønt og litt rødt, sink og lykt, perfekt! Og for ikke å snakke om sneen, som har kommet også her i sør.

Klem fra Unn :)

Anonym sa...

har virkelig fått øynene opp for cypress som "juletre" og til kranser.. det er virkelig flott ! det er det som er så flott med blogging.. at man snapper opp slike ting : ) den gamle askebøtta var var superfin å bruke til dette : )

her blir det sannsynligvis kun noen greiner i en gammel Höganäs krukke.. skal ha både lillesnuppa og Portvakta her julaften.. ser ikke for meg et stort tre da i den lille stua : ))

ha ei fin helg.. og ja, jeg bruker alltid vaskepose.. men ikke i dag, og da skjer det : ))

My home is my Castle sa...

Kjempskoselig utenfor hos deg :)
Her nytter det nesten ikke å sette ut noe med den vinden vi har for tiden..

Klem,Kari

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Så koselig ute hos deg då :) flott pyntet, Tovemor! Ha en fin kveld! Klemmer

Guri sa...

Så fint det ble :)) Like så fint å pynte ute som inne :)
Ha en fin kveld :)
Klæm

Janna sa...

Så fantastisk vakkert og stemningsfullt ute, da, Tove! Jeg ble heeeeelt betatt...

Ha en fin kveld videre mot helg.
klem

Janne i Fagerlia sa...

Om du ikke skal ha juletre inne, så mangler det ihvertfall ikke på julesteming ute.

"Romfortrivsel" sa...

Koselig pyntet ute!
Ja, juletre eller ikke, det er det mange som tenker i disse dager. Hos oss hadde det blitt veldig galt uten....
Men personlig MÅ jeg ikke har det (stort sett masse arbeid....) Kunne ha nøyd meg med noen pyntede greiner....

Åshild sa...

Jeg er helt nødt til å finne ut: Hvorfor pleier du å pynte til jul og juletreet til 1.desember? Har du gjort det alltid? Var det sånn i ditt barndomshjem også? Og din mann; hva var han vant til?

Whitebite sa...

så nydelig juleaktig dette var:)
og snøøø da! vårt har allerede regnet bort..sukk..

Randis side sa...

Så koselig det va hos deg :) Og så mye fin julesne :)) Vi har heller ikke hatt juletre på flere år. Og det går helt fint :)) Ha en fin helg!

Viola sa...

Det er rart du så konvensjonelle vi egentlig blir, når vi bare får det inn fra barnsben.. :)) Men juletre eller ikke.. du har ihvertfall et fint et minitre utenfor, og da er jo alt bare fryd og gammen..! =)

Jeg har ikke forberedt meg til jula.. Min sambo som har pyntet.. Jeg har jo selv vært borte... :)

Klem fra meg! :)

Ingrid Tunheim sa...

Hos oss funker ikke noe utendørs med storm og regn....ja,ja, bortsett fra lysslynger da. Juletre, har fortsatt lyst på plasttre, men det blir nok et ekte ett i år også....

Tussi sa...

Du har skikkelig julestemning ute!
Vi har vært i skogen og pekt ut et tre, regner med det skal felles neste helg. Det blir furu i år, siden vi har en miniputt som sikkert kommer til å plukke veldig - vil ikke ha granbar i hele huset...
Ha en fin helg :)

Tonemor sa...

Så nydelig du har pyntet ute.
I natt har det blåst ille her hos oss, så jeg håper virkelig at trærne dine står der de skal.
Kos deg i førjulstiden
Klem Tone

Randi sa...

Så koselig da, Tove! Skikkelig stemning! Jeg MÅ ha juletre, men ikke før lillejulaften. Rart hvor forskjellige tradisjoner/vaner man har. Jeg ønsker deg ei superfin helg der oppe i åsen;) Klem til deg**

Rosehagen sa...

Å så nydelige du har pyntet ute;)
Her sliter vi litt med juletreet som vi tar inn lille julaften!! Om allergien slår ut så må det ut ganske fort!! I fjor hadde vi nyvasket(plassert i dusjen og vasket!!)edelgran!!
Det gikk veldig bra ;))
Her er det flatbrødbaking i dag.
Deilig nysnø ute og 2 minusgrader.

Ha en flott fredag;)
Adventshilsen fra Ann-M.

Ruth sa...

Så fint du har. Skikkelig julete.
Her har vi orkan, så det får drøye med å bli pyntet ute. Jeg lagde en snelysdame, men hun regnet bort. Jammen meg ikke greit. Jeg fårnyte synet av din julepynt så lenge. He en flott helg.

Petrinetrollmor sa...

Ja, her var det virkelig Jul ! Liker så godt slik god gammeldags julepynt med korger og hjerter. Og så skulle eg ønske eg kunne få tak i små flaggremser, dei er så store dei eg har sett. Det gamle er så slitt og floket at det hadde gått med heile Jula til å greie opp den vasa.

Men eg snakker, det er ikkje sikkert det blir juletre her i år heller slik som Barnum hopper opp. I tilfell vi skal ha, må det enten stå i bingen eller oppå eit bord :)))

Det er i alle fall deilig å ha hund i hus igjen, og det er litt av ein kar dette. Reine prakteksemplaret !! Sjølv om han kan vere litt hyper:)

Det er travelt med kvalp og jul, så det går utover bloggebesøk, men håper eg kan stikke innom på ein kort førjulsvisitt seinare:)

klem frå Petrine som koooooosar seg glugg med Barnum !

Maret sa...

Vakkert i alle fall...
I dei seinare åra har eg praktisert: plasttre når eg har vert ute i havet, og levande tre når eg var heime i julehelga. I år blir det ingenting. Eg skal jobbe i jula, og kjem heim til "hybelen" i romjula. Husets datter har sikkert juletre og tar imot mor i romjula..

Daisys home sa...

Fikk skikkelig Julestemning ved å titte innom deg:)
For dette var kjempekos å så fint pyntet. Her blir det i tradisjon tro, Juletre innendørs men da ikke før et par dager før juleaften.
Ellers pyntes det meste tidlig i Desember.
Ser at nykjøkkenet er i julemodus, så fint :)
Kos deg videre
Klem Sissel

Elisabeth, innerst i veien sa...

Så koselige "trær" du har. Her må vi ha tre inne altså, hører jula til.

Einy sa...

Så koselig med sånn pynting utenfor :). Juletre hører jula til...men dere har vel nok av andre ting å holde fingrene i innendørs for tiden, så da får dere prøve et år uten juletre :).

God helg!
Klem Einy

Lene Megan sa...

Vi skal ikke have juletræ her i det lille hus og vi når ikke at flytte inden jul. Håndværkerne er ikke klar.

Men hos svigerfamilien,jo da. Min mor og jeg skal fejre jul der i år.

Ønsker dig en dejlig weekend. Sne? Her har vi stiv kuling og kulde. Men ingen nedbør af den hvide slags.

Klem.

1001ting sa...

Koselig med juletrær ute. Når det gjelder tidspunkt for pynting er jeg det totalt motsatte. Jeg pynter treet lille julaften om kvelden, og har det til 13. dag jul, som i gamle dager.