tirsdag 16. februar 2010

Vi går mot lysere tider………….



…….det betyr at også lysere garn kommer på pinnene. Dette var et skikkelig lettvint-arbeid, men litt kjedelig. Det er et såkalt Kariusskjerf som flere her inne har strikket.

DSC04142

Jeg har strikket av garnet Bris fra Gjesdal, 50% ull og 50% soya. Det var greit å strikke av, men faktisk veldig soya-glatt;) Men garnet var mykt og godt til et skjerf som skal være i halsen.

DSC04152

Jeg la opp 6 masker og strikket glattstrikking, men økte en maske på begynnelsen av hver 4. rettpinne til et nøste var strikket opp. Deretter felte jeg en maske i begynnelsen av hver 4. rettpinne og endte opp med  6 masker som jeg felte av. Med andre ord, det går med to nøster;)

DSC04151

Skjerfet har visstnok fått navnet etter hun som har laget det – ei Trondheimsdame som heter Kari. Hennes nick er Karius. Dersom du strikker det samme skjerfet i rillestrikk, kalles det et Baktus – skjerf;) 

Klem fra tovepia……………..som håper ingen har hull i tennene;)

36 kommentarer:

Havfruen sa...

Skulle innom for å finne linken til knekkebrødene:) Så har du jammen meg et ferdig produkt igjen:) Duse deilige farger spør du meg:) Så herlig ut. Skjerf må vi visst bruke en stund til, nå er jo kulda tilbake...og blankisen består!!
Nyt dagen i sola, klem fra meg:)

Barbros lille atelier sa...

Her går det unna! Hjelpe meg for en produktiv dame! Kjempeflott skjerf i herlige duse farger. Helt meg! Liker også veldig godt fasongen på skjerfet:-)

Ha en fin dag!

Klem

Bestemor Drillo sa...

Ja du er i vårmodus ser jeg!
Herlig sarte vårfarger!
Ha en flott dag!!
Klem fra meg;))

Moan sa...

Så fint det ble! Soya-blandingen hørtes interesant ut!

Ha en strålende uke!

Frøydis sa...

Hei på deg :-)
Skal si du er flittig med pinnene :-))
Håper jeg slipper alt det vintertøyet når jeg er i England, det er ihvertfall ikke mer snø der...bank i bordet!

Klem, Frøydis..som har noen små ufarlige hull i tennene ;-)

Smykkas sa...

Det virker nesten som du jobber døgnet rundt så mye som du får laget.

Vi må nok ha vintertøyet på enda en stund, men vi kan jo lage små vårting selv. Jeg holder på med et vårgrønt smykke.

Ha en kjempefin (vår)dag.

Astrid

Synnøve sa...

Her går det unna. Så kreativ du er.
Skjerfet var fint. Trenger skjerf ennå,får her er det blitt kaldt igjen.

Ha en fin tirsdag

sylvia sa...

hei hei.
så kjekt med lette oppskrifter å.nydelig skjerf da.
ønsker deg en herlig dag.
klem fra sylvia

Strikkeheksen sa...

Så fint og forårsagtigt, det ser ud - sojagarn er lækkert og utrolig behageligt at have på :-)

Jeg er i gang med en Lacy Baktus indimellem alle vestene ;-)

Unknown sa...

Vårlig, lett og fint. Det er da mye mildere her nå, men snø og fint vær. Jeg nyter været med ungene ute så lenge vi har det. Barna har fine tirsdager i akebakken.;))

Kort og Søm sa...

Så fint det ble, med soya i garn?? Det har jeg aldri hørt om før... *smiler*...

Ha en ettermiddag,
klem Fredrikke :o)

Josefine sa...

Heisan..

Ja det er deilig at det går mot lysere tider, merker det godt når en kommer hjem fra jobb og det fortsatt er lyst:) Nydelig skjerf du har laget, du er virkelig produktiv!! Klem

Birgitta sa...

Vad mycket fint som kommer fram ur dina händer. Stickar du jämt? Tycker du har nya saker varje gång jag tittar in till dej.
Kramisar Birgitta

Anonym sa...

Hei.Ser virkelig deilig ut.Kjempe fint.Nydelig farge.Ja nå går det mot vår.Deilig.Ikke att jeg vil att tiden skal gå fort så jeg blir gammel.Men deilig lell.Ha en riktig fin Tirsdagskveld.Klem fra Bodil på Frei....

Ruths datter sa...

Kjempefint.jeg har laget et i rillestrikk.Det er veldig godt å ha på seg i denne kalde vinteren,Nydelig farge på ditt. Fikk litt lyst til å herme.Vi får se.
Klem

Lene Megan sa...

Virkelig skøn farve. Jeg synes også at der skal lysere farver til nu - også når jeg finder tøj frem om morgenen. Foråret er derude ... ganske tæt på :0)
God aften til dig!

Tino sa...

Så fint med litt lysere farger. Garnet høres spennende ut, kanskje noe for min datter som synes alt klør.
Nydelige pulsvanter i innlegget under også.
Ønsker deg en fin uke videre
Klem T

GundaM sa...

Hei der flittiglise! Som du produserer blir helt målløs her ejg sitter og deilig så det ut til å være og ;)

Javisst, nå ser vi starten på våren men du det er kaldt enda ja...

Janne i Fagerlia sa...

Dette skjerfet er det mange som strikker - ser ut tul å være populært.

Unknown sa...

jeg er vel en av få som ikke har strikket det da;)
Så kjekt ut vaffal og deilig med litt lysere farger;)

Mye fint nedover her hos deg..
Dere legger så kjapt inn at noen dager vekke fra data så skjer det masse nytt *ler*
Ha en knallkoz kveld.
klem fra Ingrid

HildeP. sa...

deilig med både lysere tider og lysere farger! Kjempefint skjerf, pynter opp! ha en finfin aften! : )

Klem Hilde

Anonym sa...

Ser så deilig og mykt ut:-)
Så koselig å høre fra deg - veldig godt å være " tilbake"!
Sov godt, klem Hege.

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, Tovepia
Flott skjerf du har strikket. Jeg tror jeg har "sagt" det til deg før, men produktiviteten (heter det det???) din er imponerende. Jeg holder på med bestemor-ruter. Ønsker deg en fin dag - klem fra Jannicke (som forresten har en mann som har tannpine...)

Som mine dager er sa...

Skjerf er nok et riktig plagg å strikke for tiden. Det ser ikke ut som kulda viker plass for våren enda. Neste uke er det meldt kaldvær igjen. Fysjom så lei jeg er.

Ja vettu Tove, jeg var så lei "hva skal vi ha til middag" preiket, at jeg bare måtte finne på noe. Nå som jeg har tid og lyst er det utrolig gøy å eksperimentere. Og jeg har faktisk fått den forblåste søstra di til å prøve ut en matrett også. Stikk den!!!

Ha en finfin uke. Klem fra Marit

Ellemeller sa...

Du also... du produserer fortare enn eg rekk å snu meg:)

eg ville eigentleg berre takk for hyggeleg kommentar på avisrepotasjeinnlegget mitt.:)

Elins Strikkeri sa...

Flott sjal, har ikkje prøvd Bris garnet enno eg. Og ja no kan våren snart komme men foreløpig ligg snøen her! Men skal ikkje klage vi har hatt ein utruleg flott vinter! Ha ein fin kveld:))

Anonym sa...

Har ikke hørt om Karius-skjerf før, men det var kjempesøtt. Ser virkelig deilig og mykt ut, også. Alle tipsene og inspirasjon vi får i bloggeland - det er helt herlig! Ha en fin onsdagskveld, jeg sitter her og tror på gull (igjen!) Klemmer**

Eirin Bjørnstad sa...

Flott skjerf! Jeg strikker også et Kariusskjerf, men har holdt på med det i mange uker nå. Men det er slik det er med meg og strikking. Tror jeg har et litt for tykt garn og skal velge et annet neste gang.
Fin tv-strikking for slike som meg. ;-)

Den knekkebrødoppskriften skal jeg prøve, men husker ikke hvor jeg fant den... ;-)

Kan jeg bestille lange pulsvarmere i burgunder farge hos deg? Helt til albuene?

Selv leser jeg mer enn jeg skriver for tiden, tre bøker samtidig i kjent Eirinstil, men kommer tilbake med skriving snart.

Alt godt fra Eirin

Eirin Bjørnstad sa...

Flott skjerf! Jeg strikker også et Kariusskjerf, men har holdt på med det i mange uker nå. Men det er slik det er med meg og strikking. Tror jeg har et litt for tykt garn og skal velge et annet neste gang.
Fin tv-strikking for slike som meg. ;-)

Den knekkebrødoppskriften skal jeg prøve, men husker ikke hvor jeg fant den... ;-)

Kan jeg bestille lange pulsvarmere i burgunder farge hos deg? Helt til albuene?

Selv leser jeg mer enn jeg skriver for tiden, tre bøker samtidig i kjent Eirinstil, men kommer tilbake med skriving snart.

Alt godt fra Eirin

yesheimen sa...

Hei. Skjønt Kariusskjerf, og det ser mykt å deilig ut. Ja dette er nok kjedelig for deg som er en reser på strikking, du trenger vel litt mere utfordring.
Jeg skal tilbake til sofaen nå, å strikke litt mere, kanskje det går på noen uker ...ha-ha!!!!
Ha en fin kveld.

Klem Ann<3

Randi sa...

Det skjerfet er bare så herlig...jeg lagde meg ett i turkis i alpakka...pynter litt opp samt at det varmer godt:-)
Helt utslitt etter sprinten jeg:-)

Kos deg
klem

Bluggi buggi blogg sa...

Så fint det sjerfet var. Likte at det ikke var så stort. Fint med lys farge :)
Ha det fint.
Trude :)

Bluggi buggi blogg sa...

Så fint det sjerfet var. Likte at det ikke var så stort. Fint med lys farge :)
Ha det fint.
Trude :)

Bluggi buggi blogg sa...

Så fint det sjerfet var. Likte at det ikke var så stort. Fint med lys farge :)
Ha det fint.
Trude :)

Lev Livet Lett Lokki sa...

Så lekkert da!
Og historien bak navnet var herlig!
Og så likte jeg uttrykket soya-glatt, forsto med en gang hva du mente, det uttrykket må jeg legge meg på minnet :)
Nydelig med lysere farger, og bildene er like smakfulle ❥❥❥ Ønsker deg en strålende dag!
Klem Lokki

Tiril sa...

Hei Tove,,
Så koselig du fant tilbake til meg igjen Tove...
Du er i gang med lyse trivelige farger , ja det trengs nå etter denne laaange vinteren og jammen ser det ut som den vil vare en stund til.
God helg til deg,,
Klem Tiril...