søndag 18. desember 2011

3 i boks!!

Denne helga har jeg hatt en datter og 2 barnebarn i hus, og da ble det sannelig baking….og samtidig innvielse av steinplata….kjempe!

IMGP4429 

Første sort ut ble pepperkaker, her var det “gutta boys” som sto for jobben. Prins I syntes ikke det var nødvendig med all den pynten, så her ble det rettferdig fordelt mellom bakermunn og pepperkakemenn:)

IMGP4437

Datteren laget ristede mandler med kanel etter denne oppskrifta

IMGP4444

…og jeg laget brente mandler etter Marit sin oppskrift…….da har jeg bare krumkaker igjen, for det må jeg ha til multekremen;)

IMGP4442

3 sorter i boks, sannelig ikke verst;)…..kanskje ikke alle som godkjennes som sorter, meen….Kurva til pepperkakene er laget av Bodil.

IMGP4447

Klem fra tovepia……………………………som ønsker alle gode førjulsdager;)

43 kommentarer:

STEINKJERRINGA sa...

Jeg har akkurat maken kakeboks (den røde). Arv etter mamma. Den står på utstilling i en reol i gangen.

Unknown sa...

Så morsomt å ha barnebarna på besøk da og bake pepperkaker og kose seg.
Du den der oppskriften på brente mandler skal sannelig jeg prøve meg på, jeg ble jo ikke akkurat helt forønyd siste gang jeg prøvde. Men ser at denne oppskriften er helt uten smør og.. :-) Ha en fin fjerde søndag i advent :-)

Fjellets datter sa...

Alle er på boks/glass og bøør godkjennes!! Så flinke dere har vært...alltid godt å få litt hjelp fra "minimalister"!
Fortsatt god bakst!
Klem fra Kristin

Guri sa...

Tror jeg skal bake to sorter til jul i år jeg...... (Resten kommer fra mamma ;))
Men herlig med kjøkkenhjelp :)
Klæm

AnKa sa...

Koselig med litt hjelp til julebaksten. Det er ikke antall sorter som forteller oss hvor vellykket jula blir:) La oss heller kose oss med fridager og hverandre.
Ha en flott aften og fine førjulsdager:)
Klæm fra AnKa

Fru R. sa...

Det er jo en god følelse når litt av sortene er i boks :-)
Apropos boks, den røde var en fin nostalgisk utgave av kakebokser:)
Koser deg på det nye kjøkkenet:-)
Klemz til deg

Tins roser sa...

Herlig med små hjelpere...du er ei god bestemor du, Tove, og det er akkurat sånn det skal være - barna skal være med!

Klem fra Unn :)

Asbjørg sa...

Mmm...brente mandler,det har jeg også laget en stoor dose av,og krumkaker og tebrød...det ble 3 sorter her også!!

Randi sa...

Så koselig, da - tradisjoner vel verdt å ta vare på. Og så nydelig vakker kakeboks, den må være gammel? Ha en søt aften, Tove!

Einy sa...

Så koselig å gjøre sånt sammen :).
I mine øyne er disse tre sortene godkjent :).

Nå begynner ting å bli klart her i huset. Idag kjøpte jeg den siste julegaven. Så nå kan vi senke skuldrene og nyte denne koselige tiden :).

Klem Einy

Shy sa...

Eg har laga brente mandler, og det holdt hardt for rørehanda og tolmodigheten min. Men eg kom i mål ;)

Anonym sa...

Så koselig da,masse godt. Har fått bakt litt i helga jeg og. :))
Ha en koselig kveld.
Klem Mette.

Snertne sneller og små nøster sa...

Sannelig har du vært flittig :-) Veldig greit med en liten bakeprins i hus :-D

Ha det godt - klem Siv

Unknown sa...

Så flinke dere har vært ,godt for alt som er gjort.
Nå har jeg rigget meg til i sofan foran tv og venter på håndballfinale , HEIA NORGE,,,,
Juleklem fra Marit.

Bente`s Hobbyrom sa...

Godt med litt hjelp til baking og enig at det er best med mest pynt i munnen . Ønsker deg en riktig God Jul og kos deg masse , klem fra Bente :O)

Lappeline ♥ sa...

kjekt å ha hjelp til bakingen......
Deilige pepperkaker....flinke gutter

Ha en fin førjuls kveld du også

Klem til deg

stallnilsen sa...

Så koselig og bake ilamme barn og barnebarn , dere fikk da gjort unna mye godt :)

Ha en fin advent søndag, hilsen Lisbeth ;D

Synøve sa...

Ser ut som om den nye kjøkkenbenken virker:)) Ser du har hatt ei kosehelg og at du nyt å ha barnebarn-hjelp før jul:) Klem fra mæ

Helle sa...

Har faktisk klart å få slag nr 2 i boks i løpet av dagen i dag. Her i huset går det i kromkaker, et must til multekrem og is..., berlinerkranser, (deigen er syndig god og bakes sammen med datteren) og mandelbiscotti med Cognac(mest for de voksne). Om noen savner noe flere sorter får de beskkjed om at det kan kjøpes på ICA. Det fungerer aldeles utmerket. :)

hjertemynthe sa...

Mmmmm, man blir jo skrubbsulten når man titter innom hos deg! Men litt sent for baking i kveld.. ;)

Åshild sa...

Jeg har ventet på testen av bakebenken. Den besto ser jeg.

Petrinetrollmor sa...

Så koselig !

Stas å få bake på nytt kjøkken !

Ha ei fortsatt fin førjulstid:)

1001ting sa...

Så koselig, jeg kjennera nesten den gode lukten, Jeg har laget krumkaker, jippi! Idag skulle jeg ha laget pepperkakemenn og kransekake, men omdisponerte oppgaver, så det MÅ bl i morgen.

Solveig sa...

Hos deg har det gått unna! Rart hvordan det blir med litt hjelpsomme hender;o))) Deilig å kunne gjøre noe sammen før jul, ikke sant?
Her har vi bakt kransekakestenger med sjokolane i endene - nam,nam;o)
Fin uke til deg.
Klem fra Solveig

H. sa...

For ett koselig "bakelag" du har fått hjelp av her ! Kan bare tenke meg det var herlig å invie nye benkeplaten din.

Utrolig søte kakebokser, særlig den gamle røde ;)

God Jul !

Skjerstad sa...

Så herlig det må være å bake på den steinplata ;) Å artig å se at barnebarn er med ;)

Klem klem :)

Sidselsidserk sa...

Ja, sånn skal det være!! Flott pepperkakepose.

Koselige bilder Tove:-)

Greta sa...

Så flott den benkplata di var. da og så herlig å innvie den saman med prisner og datter. Ei herlig helg med andre ord. Det vert nok ei flott jul skal du sjå klem

KariL sa...

Så flinke dere har vært. De pepperkakene så virkelig nydelige ut og så flott pynta at man ikke kan si neitakk her.
Krumkaker må til for meg også. Har laga og fått i boks i kveld.

Klem:)

Wood & rose sa...

Mulig jeg kommer opp i syv sorter, dersom jeg legger godvilja til!!!! Ihvertfall syv ulike konfektbiter, he-he. Ser ikke ut som om det blir bakt noe i år. Det nå smør, fløte eller hvetemel i alt. Heldig du, som fikk hjelp med bakinga. Satser på det til neste år!!!! Klem Grethe

Tonemor sa...

Så koselig med bakehjelp.
De brente mandlene tror jeg virkelig jeg må prøve.
Ønsker deg en super dag
Klem Tone

Vilma sa...

Multe kremen...det lyder hyggeligt , og smager sikkert godt!!

God Mandag

Siddis back home sa...

HMMM, det ser deilig ut! Det ble bakemandag på meg også idag etter at jeg tittet i så mange blogger imorges med masse gode kaker! Ha en flott juleuke hos deg!

Smått og Stort sa...

Så bra! Da er du jo i rute til jul da! I dag har jeg kjøpt mandler for de brente mandlene så virkelig gode ut! Takk for tipset♥
klem fra Sissel

Anonym sa...

nå blei æ imponert !! jaggu står du på : ) godt du snakket om krumkaker.. kan ikke bake så her blir det kjøpkaker men krumkaker med multekrem hører jula til åkke som : )

ha en fin kveld.. jeg håper på en rolig en : )

Anonym sa...

det står ingenting om aldersgrense på de tubene.. gjør det !! det skal jeg ; )

Elisabeth, innerst i veien sa...

Klart det telles som tre sorter! Og den steinplata så herlig ut, vår benkeplate er forferdelig å kjevle deig på - ja for det er jo ikke noe med bakemesteren!!??

Janne i Fagerlia sa...

Men da er du jo i rute :) Sikkert kjekt å få gjort julebaksten i nytt kjøkken.

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Herlig å være i rute da! Koselig med bakedag da, med barnebarna!

Ha en fin førjulstid!! :)
Klemmer til deg!

Ingrid Tunheim sa...

Da kan vel julen bare komme hos deg nå når kakene er i boks....deilig når en begynner å nærme seg og de siste førjulsdagene kan benyttes til fred og ro. Jeg skal jobbe til og med torsdag og så er det fire dager fri med rolig julefeiring.....

Mormorfarmor Inger sa...

Flotteste kaker, og flotteste kakebakerer! Og jo det regnes som kaker alt sammen syns jeg!
Og fineste boks, som er i slekt med min høye ;)
Krumkaker skal bli her også. Tror jeg ;)
Klem og klem

Bestemor Drillo sa...

Hei!
Nå går det helt tulliball på bloggen min ! Jeg la inn en kommentar hos deg i ditt forrige innlegg om at du var en av vinnerne i mitt julelotteri, men den forsvant sammen med bloggen min som jeg fikk beskjed om var slettet! Så måtte sønnen kontaktes for å få det hele i gang igjen! Jeg har sendt gevinsten i posten i dag, jeg hadde jo navnet og da var det lett å finne adressen!
Gratulerer med nytt kjøkken som er tatt i bruk av små bakere! Herlig aktivitet det der!
Klem fra meg!

Tino sa...

Så koselig med besøk og hjelp til bakingen. Krumkaker er et must her også, og noen slag til blir det vel alltids også.
Ønsker deg fine førjulsdager!
Klem T