tirsdag 3. september 2013

Gammeldagse grytekluter

Da har jeg sannelig fått ferdig noe håndarbeide igjen…sannelig ikke mye å skryte av for tida:) Jeg fant oppskrift på disse gammeldagse gryteklutene, og falt for dem.

4-IMGP7124

De er strikket med bare rettmasker, enkelt og greit, og i og med at de er doble, så fungerer de faktisk også…ikke alle grytekluter som gjør det;) Jeg la opp 45 masker p 4, og brukte Gjesdal Bomullsport som er et stødig garn.

5-IMGP7136 

Jeg er ferdig med et par i lyseblått og hvitt, og har begynt på et i mellomblått og hvitt…..blått er flott:)

3-IMGP7123

Oppskrift finner dere hvis dere besøker Facebooksida "Lun&Lett", der samler jeg alle flotte og enkle oppskrifter jeg kommer over….eller dere kan gå rett HIT.

Når jeg først er her inne, så må jeg komme med en etterlysning; jeg prøver å fullføre et hekleteppe, men garnfargen er utgått. Er det noen som sitter med Falk nr 5764 (marineblått)?? Har forhørt meg både hos fabrikk og butikker, så dette er siste sjansen jeg har.

IMG_5472

Håper alle har gode dager og nyter høsten som er godt i gang.

Klem fra tovepia……………………som er i septembermodus;)

28 kommentarer:

Anonym sa...

Så koselig med innlegg fra Tovepia igjen. Gryteklutene var flotte. Har masse garn liggende men dessverre ikke falk.
Ha en fin dag.
Klem.

Hanna sa...

så fint.
Ha en fortsatt fin dag
kram
Hanna

Hanna sa...

så fint.
Ha en fortsatt fin dag
kram
Hanna

Barwitzki sa...

Hilsen kommer fra Viola til deg.
Din grytekluter er veldig fin.
Jeg håper du kan få hjelp med garn.
Ha en fin uke fortsatt.

Marlyn sa...

Koselig å høre noe fra bloggen din. Du har så mye fint!:)

Håper garnfargen du etterlyser dukker opp!

ha en fin dag videre. :)

Berit sa...

Kjempefine grytekluter, disse har jeg strikket også. De er de beste jeg har :)
God sommer/høst videre.
Klem

BrittB sa...

Fine grytekluter du ha strikket!
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med garn...håper det ordner seg med garn etter hvert! :-)

Lisbeth sa...

Der var du jo, det var hyggelig å høre fra deg igjen :)
Grytekluter får man ikke nok av, disse var veldig fine!
Ha en deilig septemberdag :D

Drøm ditt liv,lev din drøm sa...

Hei!
Titter innom får å ønske deg
ei fin septemberuke.Fine grytekluter.

Mormorfarmor Inger sa...

Herlig at du er i bloggmodus også :) Fine grytekluter som jeg allerede har lagra oppskrift på. Må prøves!
Har masse garn, men ikke Falk... kan spørre for deg her på Garnhuset i Fredrikstad. Man vet aldri :)
Klem klem!

Ruths datter sa...

Fine grytelapper. Artig mønster. Ikke noe nytt at du liker blått. Liker det jeg og.
Klemz

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Sånne grytekluter tror jeg at jeg har laget også, en gang for lenge siden...

Skal spørre min mor om Falk. Der i huset er det ikke garntomt med det første ;)

RandiA sa...

Så fint, instruktivt og flotte bilder -

Havfruen sa...

Slike grytlapper skulle vel jeg også fått til:)) Fin var de.
Lurt å etterlyse garn her, det ordner seg sikkert:)

Shy sa...

No fekk eg lyst å strikke gryteklutar. Passeleg avslappande arbeid medan ein surfar rundt på nettet. Kan jo ikkje gjere berre ein ting av gongen :)
Håper du finn garnet du etterlyser.

Sylvia sa...

Der var. Du jo....så koselig å se deg.
Flotte grytelapper. De har et lite hjerte i hver maske,ser du det?
Siden det er et lappeteppe, så kan du jo jukse litt med et garn i tilsvarende farge og tykkelse. Tror ingen legger så godt merke til det da. Det hadde vært verre om det var bolen til en genser du holdt med. Men kan jo hende du er heldig å finner noe her på nettet. Vi har jo alle litt - kremt- garn liggende her og der. Lykke til.

Synøve sa...

Hei du - så fint å høre fra deg:) Ja sommeren kan være utrolig travel, det vet jeg alt om!!! Men det kan være fint å ha det travelt også om det er verdt innsatsen for å si det sånn;) Ser du er i gang med strikking og hekling, yndlingsfargen er den samme også så du har nå ikke spora av i alle fall:) Nyt høsten du også - vi sees vel før eller siden - Klem

Maret sa...

Søte "gamle" grytekluter...

Håper det ordner seg med garnet, Falk er lite brukt av meg..

STEINKJERRINGA sa...

Jeg har strikket dem i rødt og fant oppskriften hos Asker museum. De er kjempefine. Falk har jeg dessverre ikke.

Bente sa...

Så hyggelig med hilsen fra deg igjen Tove. Ja du jeg nyter dagene (to uker) Italia.
Gryteklutene er virkelig fine. Et fint prosjekt for meg å prøve på utover høsten.

Unknown sa...

Desse er dei beste gryteklutene som finnes. Har laga nokre slike og det er bare slike eg bruker. Holder seg lenge lenge også. Veldig fine i blått og kvitt. Tror eg må lage meg noen nye snart, for det er greit å ha fleire par. Har gitt vekk og solgt mange.
Kjekt å sjå håndarbeide fra deg igjenn også. Nyt den finbe sensommeren/strten på høsten som er no. klem fra sogn

EllenSand sa...

Flotte grytekluter. Jeg lurer på om jeg har et sånt par liggende etter bestemoren min.
Men her i huset er det bare grillvotter som gjelder.
Ellen :)

Kort og Søm sa...

Så fine grytekluter du har laget!
Håper du får tak i mer av garnet du mangler.
God høst til deg :O)

1001ting sa...

De gryteklutene er koselige. Jeg har også strikket dem for ca 1 år siden I mørkeblått og hvitt

Ugla sa...

Flotte grytekluter!
Sjekket lageret mitt med blå Falk, men det var feil kode dessverre.

Ugla sa...

Flotte grytekluter!
Sjekket lageret mitt med blå Falk, men det var feil kode dessverre.

Refleksjon på livsvegen sa...

Herlege gryteklutar!

Har diverre ikkje noko garnlager ..
Vonar du får hjelp!

Septemberklem sendt nordover :-)

Hanna sa...

Ha en fin torsdagskväll.
Kram
Hanna