torsdag 15. november 2012

Lys i alle kriker, kroker og glass....

..her går det i lystrekk til den store gullmedalje, og jeg synes de er artige å gi bort, og de pynter opp i heimen.

IMG_1994IMG_1990

Har jo så smått begynt å tenke på adventstida..og juletida, og funderer på hvor mye farge jeg skal sette på jula i år, for min "jul" begynner 1.desember:) Alle disse trekkene passer glass med høyde 10 – 11 cm og diameter 8 cm; jeg har her brukt de minste 6-kantede sildeglassene til Delikat. Tenkte jeg kunne gi bort noen med sild i glasset også, for da blir de jo lysglass smått om senn:)

IMG_1995IMG_1996

Jeg bruker denne oppskrifta HER, men til disse glassene stopper jeg øking etter 5.omg (med 2 m i hver 4.m), og hekler fm videre til bunnen har 8 - 9 rilleomganger..av og til øker jeg 4 m på siste omgang. Ideelt med 19 lm buer og 10 omganger + blondekant…..det hender jeg må justere avstanden mellom lm-buene på første omgang for å få 19.

…og så er jeg kjempeglad for at de har begynt å produsere Gjesdal Bomull Sport i grått!!..og båndene kan jo ha den fargen som passer tiden;)

IMG_1998

Har lagt noen trekk i tovebua også:)

Ps. etiketten på glasset er vrien; jeg setter dem i varmvann først..skraper av det meste med en kniv, og så kommer Handy med rødsprit eller sitronsyre..så tar oppvaskmaskina jobben;)

Da er det snart helg; det skal bli godt etter dager med forkjølelse/novemberallergi..

Klem fra tovepia………………..som ønsker alle ei riktig god helg!

25 kommentarer:

Elins Strikkeri sa...

Dei er så flotte desse lyslyktene dine:))

Viola sa...

Du verden så flotte trekk! virkelig vakker Tovepia! :) Disse vil nok glede mange og lyse opp i mange hjem :)
Tiden flyr fort, snart er 1. desember her! Lykke til med ting du skal gjøre! :)
Huff, vært forkjøla du da, godt å høre det rir av seg!

Ha en flott dag, klem fra meg!:)

KariL sa...

Kjekke lystrekk du har laget, som helt sikkert vil glede mange. Her går det i røde trekk for tiden. Kanskje blir det noen lilla?? Fant passende hjertepynt og engler på Nille.
Godt å høre at du er på bedringens vei.
Nå er vi halvveis i november og snart er det desember, som jeg føler er noe bedre, for da skal pynten frem.
KariLklem:)

Berit sa...

De var fine :) Kjempefine presanger og jeg likte ideen med å gi dem bort med sild i først, smart! Ha en fin torsdagskveld, klem.

anneskreative sa...

Jøss så produktiv du er,,,,,koselige små gaver å få.
Her går det i julegavestrikking, og det kan jeg jo ikke legge ut på nett....
Ha en fin torsdag.
Klem

Stubbetufsa sa...

Ja, jeg la opp 18 masker, strikket 18 riller, skiftet farge, osv til 5 felt.
Fire slike remser...

Mormorfarmor Inger sa...

Herlige glass!
Jeg har kjøpt et nøste lilla garn i dag.
Genialt med å kjøpe et glass sild og gi bort sammen med trekk da!
Smarte deg!
Nå får jeg plutselig veldig mye å gjøre...
Klem!!

Greta sa...

Som du produserer lysglass. Dei er fine, det er eg kjempe enige i. Skal lyse i mange slike her og no snart. Ikkje lenge att no. her blir det nok pynta tidligere enn eg bruker, siden vi ikkje skal vere heime i jula. Flinka kosa deg i helga og god bedring klem

amo sin blogg sa...

Du kor fine dei er lyslyktene dine.
Du er så produktiv at eg er imponert.
Eg har laga nokre etter oppskrift frå deg.
Problemet er å finne glas, slit med å få etikettlimet av på mange.
Du har kanskje eit lurt tips til korleis ein lett får det av ?

Ynskjer deg ein fin kveld.
Anne-Mari

Barbros lille atelier sa...

Kjempefine lyslykter!
Så koselig å få noe sånt i gave:-)

Klem

H. sa...

Søte disse her, og så mange du alt har laget !!

Som vanlig, en produktiv dame :)

Klart fine små julegaver, vertinnegave o.l.

Ja, deilig med helg, rett rundt hjørne - så er den her, god helg.

stallnilsen sa...

Kjempekselig lysglass du hadde laget, iår blir min jul hvit og rød , har æ bestemt :)

Fine bilder.

Hilsen Lisbeth ;)

Snertne sneller og små nøster sa...

Fine lys, og det var slett ingen dum tanke å gi bord sildeglass som kan bli lysglass senere :-)

Hjertet mitt hoppa over et slag da du fortalte at de nå også selger grå Gjestal Bomullsport ;-)

Ha det godt - klem Siv

Elisabeth, innerst i veien sa...

Flotte smågaver. Jeg har vurdert å strikke noen, men med som mye annet så blir det med tanken. :-)

Hanna sa...

ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Synøve sa...

Du verden så flittig du er da:) Jeg holder på med flere ting samtidig og da blir ingenting ferdig - får tro det er en overgang;) Klem til deg og nyt helga som stunder til:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jøsses, så effektiv du er da :)

God bedring og god helg!

Anne på landet sa...

Flotte heklelysglass Tovepia!
Tror ikke du kan sitte stille lenge om gangen uten å ha en heklenål eller strikkepinner mellom hendene:)

Takk for titten effektive du!
God helg i morra.
Klem fra Anne.

Fjellets datter sa...

Du er driftig med disse lystrekkene, og fine blir de virkelig! Har ikke kommet så langt at jeg har fått prøve hekling av disse. Det skal virkelig bli godt med helg nå...bare en kursdag i morgen, så er det helg! Huff høres ikke godt ut med bihule-problemer...håper det gir seg. God bedring, og ikke minst kos deg i helgen.
Klem fra Kristin

Ruths datter sa...

Ja,jeg liker også godt disse lysglassa. Lett og kjapt å hekle. veldig koselig også.
Klem i natta

Synøve sa...

Kaffe på Aure kan muligens la seg gjøre ja - helga er ikke helt avklart enda, men send meg ei melding når du tenker deg dit så er det stor sannsynlighet for at jeg dukker opp - hadde vært stortrivelig:) Skal til Trondheim i morgen og i det hele tatt litt travelt, men har veldig lyst til å treffe deg så vi prøver:)))Klemz

KKvinneblogger sa...

Så fine disse var! Koselige gaver og god idé :)
Har du lyst å være med på en liten gi-bort på min blogg? Velkommen til å delta :)

Janne i Fagerlia sa...

Dette blir sikkert gaver som mottakeren blir glad for. Selv er jeg blitt mer og mer glad for hjemmelagede gaver.

HildeP. sa...

Søte lykter, geniale gaver! : ) Nyt helga, klem Hilde : )

Tonemor sa...

Herlige lykter.
Det er jo virkelig en koselig gave å få.
Klem Tone