tirsdag 13. november 2012

Gamle strikkeplagg IV

Da gir jeg meg for denne gang:) …men disse strikkeplaggene hører virkelig hjemme i Trøndelag, selburosa sitt hjemfylke. Selbu ligger ca 7 mil fra Trondheim, og stedet er jo kjent for sine strikkemønstre og strikkeplagg.

IMGP6579

Denne er sikkert fra 80-tallet, for den er stoor!…særrlig rundt overarmer/overkropp, men smal nederst, slik moten var. Den er fullt ut brukbar ennå, så kanskje kommer den i bruk igjen, men nå har den ligget i mange, mange år.

IMGP6580

Utrolig flott denne selburosa, så denne genseren var jeg fornøyd med da den var ferdig. Den ble brukt noe, men ikke mye; kanskje på tide å la den få et nytt liv?

IMGP6583

Så var det denne vesten, den er myyye brukt, men for kort og for liten i dag, dessverre; strikket på sent 70-tall med garnet Triplex , et uslitelig og godt garn..

IMG_1983

Den rød er i bruk:) Den ble strikket på tidlig 80-tallet av et ullgarn som det nå nedlagte Samvirkelaget solgte, og jeg strikket to av denne, så Handy har også en:)

Klem fra tovepia………………..som synes selburosa er den vakreste:)

30 kommentarer:

Sylvia sa...

Selburosa er fin, men det tar tid å strikke å den.
Godt du har spart på de fine genserne du har strikket. Du vet, moten kommer tilbake igjen. Du ser jo det på Dorte-genseren. Det lyser 80-tall lang vei! Og Marius-genseren er jo hot,hot, hot igjen.

Jeg har satt frem oppskriften på Per Spook genseren i butikken. Den synes jeg er superaktuell igjen. Og jeg hører kundene mumle, "jøss, er Spook-genseren kommet tilbake igjen nå??". Kanskje jeg kan lage en ny mote-dille? hi hi

Anna GL (Ekte heimelaga) sa...

Så utrolig flotte disse var! Elsker den øverste der! Selv om jeg skjønner at åttitallets ermer og snitt ikke nødvendigvis noe man higer etter nå om dagen. Jeg hater i hvert fall den typen ermer! Men den var veldig, veldig flott! Kanskje den brukes mer om du trikser litt med symaskin og saks? Kanskje?

Snertne sneller og små nøster sa...

Mange flotte gensere du har å vise :-) Du har vært flink til å ta vare på plaggene dine :-D

Ha det godt - klem Siv

Synøve sa...

Den røde er min favoritt - si fra når den skal ut på markedet da:) Klem fra meg som skriver oppgave - egentlig;)

månestråle sa...

Den øverste genseren er jo bare rålekker !
Enig med henne over her, hvorfor ikke trikse litt på symaskinen så kan den få litt smalere armer og overdel :)
Jeg hadde også en sånn kort smal vest men i brunt og hvitt - Å FÅ SÅ FLOTT OG HOTT VI VAR I DEM :)
Tror du er som meg - jeg tar også vare på det meste :)
Fanakofta mi foreksempel blir brukt på hytta i nord :)

Klem Anita

♥ Gamleheksa ♥ sa...

her var det noen klenodier ja. Bra du tar godt vare på dem:)

Shy sa...

Flotte plagg!
Lenge sidan eg har høyrt navnet Triplex ;)
Mamma pleide strikke av det.

Unknown sa...

Den svarte og hvite er nok min favoritt :-) det har vært kjempegøy å lese om de forskjellige strikkeplaggene du har vist frem den siste tiden. D

H. sa...

vakre, flotte håndarbeid du har laget i sin tid, og så moro at du har spart på dem - dessverre har ikke jeg gjort det samme, og angrer på at jeg kvittet meg med en selbugenser jeg strikket når jeg var 18 - men brått var den liksom ikke så kul lenger, og idag har jeg jo ikke strikket noe lignende...kanskje engang i fremtiden?

Elsker selburoser - såååå fiiine !

Janne i Fagerlia sa...

Du har tydeligvis hatt strikketøyet i hendene til alle tider. Skjønner dette ikke er en hobby av ny dato :)

Selburosa er alltid aktuell. Min venninne er faktisk fra Selbu, og hennes mor er ivrig strikker av Selbuvotter. Så jeg har votter "made in Selbu".

Refleksjon på livsvegen sa...

Vakre Selburoser ♥

Du er flink!!

Fortsatt fin veke :-)

Unknown sa...

Er enig med deg og de som har kommentert før meg; Selburosa er flott! Og den er klassisk. Nydelige strikkaplagg du viser oss. Igjen...

Fin kveld til deg!

Jorunns hobbyblogg sa...

Nydelige strikkeplagg, er fasongen feil, kan du jeo resirkulere til noe annet ... men synd å klippe i så fine plagg da...
Jorunn

Lisbeth sa...

Så mange utrolig flotte gensere du har strikket i årenes løp :)
Gøy å ta en titt, å se hvordan fasongen har forandret seg i løpet av tiden som har gått.
Ha en fin kveld :)

Klem

Strikkeheksen sa...

Der kan man se, hvad kvalitetsstrik er - tænk hvor fint, det er efter alle de år :-) Selbu-mønsteret er bare så fing. Jeg har købt et strikkehæfte med norske strikkemønstre og opskrifter til børn, så "min" lille pige, skal ha´en norsk trøje eller hue en dag :-)

Havfruen sa...

Selburosegensernmå du ta ibruk.....den var nydelig:)) fint mønster på det meste det.
Natti fra mæ:)

Mona sa...

Mange fine strikkaklær du har!
Likte den rød her veldig godt!
Har noen hjemmestrikka gensere jeg også, som jeg er veldig glad i!
Ha en fin kveld :-)
Klem fra Mona

Anette Willemine sa...

Selburosa er bare så vakker!! Helt enig med deg. Morsomt å ta frem gamle strikkeprosjekt igjen. Det må jo nesten være litt nostalgisk. :o)

Fin kveld til deg!

Klem,
AW

Hobbybruket sa...

Artig å se igjen disse genserne som ble strikket litt tilbake i tid, og se hvordan snittet har forandret seg men hvor mønstrene har kommet tilbake i ny form i dag. :)

Guri sa...

Imponerende arbeid! Jeg liker ikke sånt mønsterarbeid, men fint er det :)
Ha en fin kveld :)
KLÆM

Stubbetufsa sa...

Det er flotte gensere og jakker du har vist frem! Du må ha mange skap!

KariL sa...

Godt at du har spart på disse juvelene. De kommer til heder og verdighet skal du se. Var på loftet og fann en gammel strikkejakke. En av jentene gikk rett i den og den kommer nok ikke hjem igjen. Det er så kjekt. Det ligger jo mye arbeid bak disse plaggene.

KariLklem:)

Tonemor sa...

Så mange flotte gensere i forskjellige mønstere du har.
Det er jo virkelig brukbare plagg ennå.
Ønsker deg en super dag
Klem Tone

Kathinka sa...

hei hei! Du verden hvor flink du er til å ta vare på alt! Jeg har visst gitt bort de fleste, særlig barnas som har gått videre i arv.Mye fint du kan lage av gensere som ikke lenger brukes, feks puter, vesker. Men litt råflott å ødelegge egne strikkete plagg på denne måten
Ha en flott novemberdag Klem

Bente`s Hobbyrom sa...

Så lekre selburoser :O) Er noe spesielt med de altså .. Og jeg er en av de som savner Triplex såååå masse . Har 4-5 nøster etter mamma og tør/vil ikke bruke dem opp :)Det var Triplex jeg lærte å strikke med for 40 år siden wææææææ hihi . Klem fra Bente :O)

Bente sa...

Denne kofta du viser bilde av, først, hadde jeg også (på 80-tallet). (Jeg kommer fra Klæbu, og fikk den strikket til meg, husker jeg.)
Artig å se den igjen. Min var også som din. Vid og stor, men ikke så lang. Og med stram vrangbord nede.

Klem fra Bente

Fjellets datter sa...

Selburosa er fin...genserene var flotte, og etter jul skal jeg lære å strikke selbuvotter...det er tomlene jeg ikke får til...
Fortsatt god uke og videre, god helg til deg.
Klem fra Kristin

Ruths datter sa...

Hjelpe meg så mye fint du har strikka gjennom tidene. Denne 8 bladsen må du jo bare bruke. Sikkert deilig å ha på hytta. Kjempefin. Du er flink du Tovepia. Husker godt Tripleksgarnet.
Klem

Mormorfarmor Inger sa...

Selburosa er vakker - helt enig!!! Flotte plagg som aldri, aldri må kastes!
Klem!

Berit N. Johnsen sa...

Hei Tovepia,
jeg strikket denne genseren i andre halvdel av åttitallet. Er overbevist om at det var en Per Spook-modell? men finner selvfølgelig ikke noe om den på nettet (bortsett fra bloggen din). Både genseren og mønsteret har gått tapt (har flyttet endel i løpet av disse årene); lurte på om du vet hva slags modell det er og om mønsteret er i salg?
mvh Berit
vallucci@gmail.com