fredag 31. august 2012

Mikkelua - oppskrift

Da har jeg bestemt meg for å legge ut mønsteret på Mikkelua;)..har fått flere henvendelser om det, og det synes jeg er hyggelig;) Lua er onesize, for garnet og ribbestrikken gjør den føyelig. Det er en god luemodell som passer begge kjønn, og jeg strikker den alltid i Drops Extra Fine Merino; da blir den lett og kløfri. Pga av garnet, så er den like anvendelig sommer som vinter, til fjells og til sjøs:)


Jeg legger opp 112 m og strikker 2 rett og 2 vrang på liten rundpinne 3.5 til arbeidet måler ca 21 cm. Da deles arbeidet inn i 4 med maskemarkører (28 m mellom hver). Fra da av feller jeg de to siste maskene foran hver maskemarkør på denne måten: hvis den første masken er rett, strikkes de vridd sammen; er den første masken vrang, strikkes de vrang sammen. 


Jeg går selvfølgelig over til ermepinner etterhvert, men fortsetter fellingen (som da blir på slutten av hver pinne) til 12 m gjenstår; da slites garnet, og tråden trekkes gjennom maskene og festes godt. Det går med i underkant av 100 gr (2 nøster).


Jeg ønsker at dere som strikker lua linker til meg, og fortell meg gjerne hvis dere strikker den;) Gi beskjed hvis noe er uklart i det jeg har skrevet her.
For de som ikke strikker, så har jeg den til salgs i tovebua i flere farger.

Klem fra tovepia……………………som håper på luefrie temperaturer en stund til;)

53 kommentarer:

Snuppesnella sa...

Tusen takk ! Knallfin !
Jeg begynner på den når jeg kommer
hjem fra jobb. Listet meg bare inn her.... og lister
meg ut igjen.
Dette skal bli en kjekk helg. Klem.

Skjerstad sa...

Har veldig lyst til å prøve å strikke en sånn, til min mann :)
Vet ikke hva ermepinner og maskemarkør er..men det finner jeg vel ut av.
Takker og bukker og legger denne i favoritter :)

Ha ei kjempefin helg Tove !
Klem fra Janne

gult hus i svingen sa...

Så utrolig raust av deg, Tove:) DET må jeg si:) Mannen har ei Mikkelue fra Tovebua, og jeg kler ikke tettsittende hodeplagg:) Når han har slitt ut sin, kjøper jeg en ny av deg:)
God helg til deg:)
Klem fra Trine:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Så snill du er som deler :D

God helg!

Sommertid sa...

Fra ei strikkerske til ei anna..tusen takk for at du deler. Skal ikke se bort ifra at den her havner som ei julegave eller to i år.Superkjekke er dem.

Ha ei fin fredag fortsatt og go helg!
Klem fra henne som befinner seg nær grensa !

Ann Elisabeth sa...

Så spent med en NY lueoppskrift! Den ser knallgod ut, så denne kommer jeg nok til å prøve meg på, og da skal jeg linke til deg - vær du trygg :)
God helg-klem til deg fra meg!

Smått og Stort sa...

Guri så grei du er!! Syns denne lua er knallfin- denne skal jeg jammen prøve!
God helg til deg og dine. Her skal det feires 12årsdag i dag så jeg regner med høy fnisefaktor i huset :)
klem fra Sissel

Tino sa...

Så snill du er som deler oppskrift! Denne må jeg nok strikke til gutta mine etterhvert.
Riktig god helg til deg!
Klem T

stallnilsen sa...

Å så fin den lua var, takk for at du deler oppskrifta med oss, trur vi er mange som setter pris på det .

Ha ei fin helg, hilsen Lisbeth :)

BrittB sa...

Så flott at du deler oppskrifta! Skal selvfølgelig linke til deg når jeg kommer så langt at jeg får begynt på dette lue-prosjektet!
Ønsker deg ei fin-fin helg! :-)

KariL sa...

Tusen takk. Du er da en knupp som deler. Skal prøves og selvsagt linker jeg. Skal bare prøve å gjøre ferdig et par votter :)....er utrolig flink til å begynne på noe nytt før jeg er ferdig med det jeg holder på med.

Ønsker degen riktig god helg!

Karilklem:)

G-Anette sa...

Å, tusen takk for oppskrift! Så snilt å dele :) Og den er skikkelig fin, tror jaggu jeg må vise mannen den...Er sjelden jeg strikker til han, hihi ;)

Ha ei flott helg

Klem

PS - Her er luene tatt frem igjen, sukk..

Greta sa...

Eg skal lagre denne oppskriften og bruker den lover eg å både linke til deg og fortelle deg att eg lager den. den ser veldig god ut. takk for att du deler oppskriften med emg og alle andre som leser bloggen. ha ei flott helg

Ann-Jorun sa...

Tusen takk for oppskriften. Den ble kopiert med en gang. Du skal få tilbakemelding når jeg begynner på lue prosjektet.
God helg.
Klem fra meg.

Hanna sa...

duktiga du.
kram
Hanna

Lithe sa...

Snill du er som deler :)
Tusen takk!!
Ønsker deg en fin helg - uten lue håper jeg :)

Klem

Alvas hobby sa...

Denne likte jeg virkelig!
Superfin:)
Hadde vært gøy å prøve,snille deg som deler oppskriften:))

Ønske dæ ei toppers helg!

anneskreative sa...

Så bra at du deler,,,,,tror jeg kaller denne for "tovelua",,,,smiler.
God helg til deg.
Klem Anne

Janne i Fagerlia sa...

Tusen takk for at du gir oss muligheten til å strikke lua selv. Den ser skikkelig god ut.

God helg til deg!

Ruths datter sa...

Kjempefine luer. Du strikker jo så pent også. Takk for oppskriften.Hadde vært artig å prøvd seg på den der.
Klem

Tonemor sa...

Tusen takk for oppskrift, den har jeg virkelig lyst til å prøve.
God helg
Klem Tone

Lisbeth, strikkemasker sa...

Tusen takk for oppskrift. Fin passform på denne lua. Linker hvis jeg strikker den.

Lisbeth, strikkemasker sa...

Tusen takk for oppskrift. Fin passform på denne lua. Linker hvis jeg strikker den.

Guri sa...

Takk takk og takk for oppskriften! Denne skal nok snart komme på pinnene ja :)
KLÆM

1001ting sa...

Nå reddet du meg fra vaskekluter og kjøkkenfiller som har vært mitt strikk i hele sommer. Jeg har alltid hatt lyst å strikke denne lua, den er helt min smak. I går etter jobb passet jeg et barnebarn på 8, da gikk vi til kjøpesenteret og kjøpte garn. Rosa, lilla og blått. Iben valgte selv det rosa, og den har jeg alt på pinnene. Farvel oppvaskfiller og kluter.

Sologbolig sa...

Den er kjempeflott !
ha ei fin helg.

Ulla-Bella sa...

Så flott at du deler oppskriften:) Lua er superflott!

♥Grip Dagen♥ sa...

En liten høsthilsen fra meg.
Titter innom for å si hei og
ønsker deg fin høstdager.
God helg!

HildeP. sa...

Lua ser kjempegod ut, og er fin å se på! Takk for oppskrift, så snilt! Tenkte å prøve meg mer med strikkepinner utover høsten, kanskje det blir en lue av denne typen. : ) Fortsatt god helg! Klem Hilde

Linda sa...

Så koselig, tusen takk. Dette kommer til å bli en favoritt:)De er så fine de luene her. Klem

Kari Marie H. Danielsen sa...

T akk for at du deler oppskriften. Knallfin lue. Skal strikkes snart:))

Tonemor sa...

I går ble det en tur på garnbutikken og gjett hva jeg kjøpte. To nøster med Drops Extra Fine Merino. Har bare kommet noen cm, men jeg skal linke til deg når den blir ferdig.
Denne gangen ble den i mørk blå, men jeg tror nok det blir flere av denne. Det garnet var virkelig godt.
God søndag
Klem Tone

Tristan sa...

Lue er tingen nå når høsten er her.

ZielonaMila sa...

Nice colours and the nice pattern of the hat. I am greeting

Villmarkstausa sa...

Hei

Takk for oppskrift. Tror det blir noen slike til jul. Til de store gutta som egentlig ikke skal ha
noe;-))

Ha gode høstdager...

Klem fra Ingun

Mormor Inger sa...

Takk for oppskrift! Flott lue og garnet er jo bare herlig!
Klem !

Fjellets datter sa...

Takk for at du deler...denne lua ser deilig ut på "hovedet"
Fin kveld til deg.
Klem fra Kristin som strikker "Skappel" og skal se 71* nord...

ANNEPÅLANDET sa...

Men er ikke dette den gode, gamle Jacques Cousteau-lua da, som det ligger nesten 4000 av på Ravelry? Med 2 rette-2 vrange i stedet for 3 rette-2 vrange? Jeg bare spør jeg...
Ha en fin helg!

Tovepia sa...

Den er så absolutt inspirert av JC-lua, men med 3 r og 2 vr ble ikke lua så elastisk, og den hadde flere masker i utgangspunktet og ble strikket lengre før felling, samt at fellinga er noe annerledes på den, faktisk penere på JC-lua, men fellingene er gjort "på samme sted", så uttrykket blir likt.

Bente`s Hobbyrom sa...

Synes denne var finere :O) Har begynt på den nå ikveld med det garnet du anbefaler....fy så godt det var å strikke med :O))))))))))))))Klem fra Bente

Quiltefeen sa...

Hei, jeg har strikket lua i dag, i Alpaca fra Drops, dobbel tråd.. Herlig fasong, og deilig myk..:)
Takk for oppskrift, det blir helt klart flere av denne.. :)
Det ligger bilder på bloggen min..
Ha en flott dag.. :)
Klem, Kristin

Charlotte sa...

Tusen takk for at du deler denne! Jeg tror jammen jeg vil benytte meg av denne i julegaveproduksjonen :) Har garnet og greier! Skal gi deg et hint når jeg får fullført.

Monstermønster sa...

Veldig fin felling på toppen! Den fristet til gaveskuffen!

Anonym sa...

Fin Lue. Takk for at du deler :-)

Anonym sa...

Takk for oppskriften, jeg skal bruke den som en lue inni en prinsessekrone.

Kristin Å sa...

Hei, tusen takk for at du deler :-)
Jeg har linket til deg :-)

Torbjørg Skrunes sa...

Kjmepeartig lue å strikke foran tv eller i selskap med andre uten å være usosial. Jeg har strikket hver sin til mine to svigersønner som ble begeistret.

Ellen Kristin sa...

Den skal jeg helt klart lage til meg selv, men kommer nok til å bruke den på samme måte som datteren din;) fin blogg, masse inspirasjon!

Janne Petra Thørn sa...

Elsker luene :-)
http://minnettkrok.blogspot.no/2013/07/mikkeluer.html
Har selvfølgelig linket til deg i innlegget :-)

Ruth Iris sa...

Denne var veldig fin, må prøves :)
Takk for at du deler oppskrift

Akvarella sa...

Tusen takk for fint mønster, den skal jeg strikke til min søster som begynner å få lite hår, etter ex antall cellegiftkurer. Hilsen Akvarella

Akvarella sa...

Uten takk for et fint mønster. Den luen skal jeg strikke til min søster, som har mistet nesten alt håret pga. cellegiftkurer. Klem fra Akvarella

RandiA sa...

Så flott, ser av alle kommentarer at denne var populær - hmmm.. kjøpte meg en lignende, ser nå at jeg heller burde strikket en selv.