mandag 18. juni 2012

Elastisk avfelling på sjal

Det ble så jeg strikket flere omganger på dette sjalet. Jeg hadde 3 nøster og bestemte meg for å bruke det siste også;)…samtidig syntes jeg at fellinga strammet…til tross for løs avfelling…så jeg fant en forklaring på en elastisk avfelling på nettet.

IMGP5833

Jeg endte altså opp med å bruke 150 gr garn, og så felte jeg av på denne måten: Strikk to masker, sett dem tilbake på venstre pinne, strikk de to maskene vridd sammen. Nå har du en maske på høyre pinne, strikk en til, sett begge tilbake på venstre pinne, strikk vridd sammen. Fortsett slik. Ypperlig avfelling til sjal.

IMGP5834

Takket være denne avfellinga ble sjalet så elastisk at jeg med letthet tuller det to ganger rundt halsen;)

Ha en god ukestart alle sammen!

Klem fra tovepia………………..som nyter den grønne årstida;)

41 kommentarer:

gult hus i svingen sa...

Lekkert sjal, Tove:) Alltid greit med elastisk felling:)Takk for oppskrift på det:)

klem fra Trine:)

Tonemor sa...

Det ble virkelig lekkert.
Tusen takk for avfellingstips.
Klem Tone

Linda sa...

Godt å ha på kjølige sommarkveldar.

Unknown sa...

Så fint sjalet ble.:-) Jeg har brukt den fellingen, men da var det etter oppskrift ellers er det lett å glemme. Vi trenger visst sjal selv om det er sommer. :))

Skjerstad sa...

Ser så godt ut å tulle seg inn i sånne sjal :) Det var kjempefint Tove :)

Kos deg i dag !
Klemmer

Berit sa...

Nydelig sjal, kan hvist trenge det nå. Venter og venter på sola :)
Ha en fin dag videre. Klem.

Desirée sa...

Flott sjal! Og jeg bruker også den fellinga på sjal nå, mye bedre og mere elastisk enn den vanlige. Bruker den faktisk på enkelte tåopp sokker også for at det ikke skal bli så stramt i leggen siden jeg er litt bred der :)

Nyt den grønne årstiden du, og ha ei flott ny uke! Klem fra nord :)

Viola sa...

Så deilig å ha et slikt sjal, også på sommeren. Det er kaldt nok nå, og ingen sommerhete, så da hadde det vært kjekt med et slikt.. :) Jeg skal notere meg avfellingen, har mange planer jeg, men blir sjelden noe av dem.. :))

Ha en fin dag og klem fra meg! :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Noe å tulle rundt seg er alltid lurt å ha her i vinterlandet. Ja, enten det er hvit eller grønn vinter. Den felling er flott. Lærte også den på nett. Utrolig hva man kan plukke opp av gode tips :)

HildeP. sa...

Tenker det blir herlig å tulle rundt seg på sene sommerkvelder! Kjekt å prøve nye avfellingsmetoder, takk for tips : ) Kos deg med ny uke! Klem Hilde

Mitt lille roterom sa...

Så fint - så hvitt - så flott!

Den fellingen var helt ny for meg - så takk for tipset, det skal benyttes :)

Ha ei flott uke - klem fra meg!

Mormorfarmor Inger sa...

Genial felling! Takk for tips!
Her trengs det sjal... nå syns jeg varmen skal komme tilbake. Klaga jeg for mye sist tro??
Klem til deg!

BrittB sa...

Sjalet ser virkelig deilig ut! Takk for strikketips! Ønsker deg en fin ettermiddag!

Tino sa...

Lekkert sjal og bilder! Skal lagre oppskriften på felling slik at jeg har den til siden, takk for at du deler.
Klem T

Fingerbølla sa...

Deilig bilde av et hærlig sjal. kos deg me pusleriene dine.... Klæm

Birgitte sa...

Sjalet var veldig fint! Det ser så lett og herlig ut! Takk for felletips:)

anneskreative sa...

Lurt,,,,,,det er ofte et problem med at fellingen blir for stram, men dette skal jeg prøve neste gang....
Kos deg i junikvelden.
Anne

H. sa...

Sommerlig og fint dette sjalet her, og takk for super tips ang fellingen :)

Kanskje sommer'n nå er på vei?

Hobbybruket sa...

Tusen takk for tipset med elastisk felling. Det kan kommet til nytte ved mange anledninger.

Nå håper jeg sommervarmen kommer snart. Ellers må vi begynne å strikke ulltepper i stede for sjal. :0)

Snertne sneller og små nøster sa...

Hørtes lurt ut :-) Tror nesten jeg må prøve jeg - klarte liksom ikke helt å se det for meg når jeg leste det ;-)

Kontrakten min har gått ut, så jeg tror at jeg bare har 4 timer i morra før jeg tar ferie :-D

Ha det godt - klem Siv

Vivishagerom sa...

Hei!

Kjempe flott sjal du har strikket!

Ønsker deg en fin kveld. Klem Vivi

G-Anette sa...

Superfint! :) Og takk for felletips!

Fiiin uke til deg
Klem

Solveig (Svingenslillehus) sa...

ÅÅÅ så herlig et sjal!! Nydelig og lekkert å ha på seg på kjølige sommer kvelder :)

Ha en fin kveld!
Klemmer

rett og vrang sa...

Grønn, kald og VÅT forsommmer! I morra kveld skal vi ha fest for de som går ut av 10. Du verden - der er det mange verdensmestere! HIMMEL! Jeg skal gå i dvale litt... KOS DEG! Klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Fellinga sier meg ingenting, men smart var det nok:-)
Deilig med et slikt sjal i denne "sommervarmen".
Du så flink og produktiv du er!

Ha en flott uke!

Klem fra Hjørdis

Misemor sa...

Så herlig sjal! Ser veldig mykt og deilig ut. =)
Og tusen takk for forklaring på elastisk avfelling, jeg har forsøkt andre metoder uten hell, nå skal jeg jaggu prøve denne neste gang! =)
Ha en herlig sommertirsdag! Klem =)

I en Sving sa...

Så herlig sjal. Har noen nøster mohair som kanskje skal bli et sjal her i huset også. Trenger det med den sommeren som er nå :)

Ruths datter sa...

Takk for tips. Tenkte jeg skulle prøve meg på et enkelt sjal i sommer.
Klem

Bitt@mi sa...

Lekkert sommersjal igjen! Og den elastiske avfellinga har jeg prøvd før, og den blir både fin og veldig elastisk:)
Her sitter jeg midt blant esker og rot, og nå er det vel bare ca 1 uke til flyttebilen kommer. Og da er jeg forsåvidt klar for å kjøre selv også:) Jammen er det mye å huske på. Ikke bare pakking, men alt annet som må ordnes før en flytter.
Har fått storesnuppa hjem også, og det var litt av en opplevelse. Hun er jo blitt voksen. Hjelper til og pakker og vasker, og er blitt sååå stor og flink:) Gjett om jeg (vi) koser oss nå! :)
Ha en super sommer videre. Skal bli flinkere å blogge når alt dette er over, men akkurat nå orker jeg ikke:)
Klemmer fra nord! (snart sør-øst) :)

HegeT sa...

Og jammen trenger man et godt sjal og slenge rundt seg, nå som været ikke akkurat minner mye om midtsommer....

Denne felle-metoden skal jeg benytte meg av, for ingenting er verre en for stramme avsluttninger...

hilsen
HegeT

lavendel mio sa...

Så lekkert sjal du har strikket!
Med 8-9 grader, skodde og regn, må en nok bruke ull igjen ja:) Var på fotballcup i helga med minstemann, da var det ull fra topp til tå:)
Men vi venter fortsatt på varmen, 2-3 dager med varme, så er kulden glemt:))
Ha en fin dag, klem Hanne

Ann Tove sa...

Takk for tipset, har òg problem med stram avfelling. Sjalet ser mjukt og godt ut.

Fru Keilegavlen sa...

Kjempefint sjal! Veldig greit med slik avfelling,- har brukt den på nokre sjal eg og. Ønskjer deg ei kjempefin veke.

Fruen på Skogmo sa...

Skal været fortsette sånn resten av sommeren, kommer garantert dette sjalet til å bli en av sommerens storfavoritt... Sukk...

La oss krysse fingre og tær for at du ikke får bruk for det før til høsten ;o)Fin dag til deg!

Misemor sa...

Hei. Paypal er genialt. Husker ikke akkurat, men tror det er 2% av salgssummen de tar. Jeg husker det ikke fordi det er så lite. =)

Annelis hantverk sa...

En jättefin sjal!
Kram!

Tulip sa...

Selv om jeg ikke skjønte bæret av den fellinga, var det noek en knakende god ide! ;)
Klem!

Greta sa...

Den fellingen skal eg prøve neste gang eg feller av eit sjal. tar litt lengre tid, men veldig greit viss ein slepp att det vert for stramt. Kan ofte vere ei utfordring det. godt med litt store sjal.
flott vimpler i innlegget nedom også. skal ta meg ein tur innom den sida snart. skal berre ein dagstur til Bergen først.
Ha ei fortsatt flott uke. klem

Fjellets datter sa...

Kjempelekkert sjal med tilhørende kjempegodt tips...takk, takk.
Inne hos meg er det en overraskelse til deg.
Klem fra Kristin

Solveig sa...

Slike prosjekt kan jeg like;o)))) Fint og anvendelig ble dem som alt annet du lager, for ikke å snakke om stylingen i vakre omgivelser!
Ha en fin dag.
Klem fra Solveig

Stubbetufsa sa...

Tusen takk for oppskrifta!!