fredag 27. januar 2012

Ribbestrikket vest str 3 år

Flere hadde ikke hørt om trøndere og vest, men her er det som sies: Itj'’no fæst uten væst, itj’no fart uten bart;)

Før jeg strikket denne vesten, googlet jeg etter oppskrifter på en enkel vest i rillestrikk, men fant ingen. Derfor måtte jeg til pers selv, og her er mine notater etter at jeg “på papiret” har rettet opp de feil jeg gjorde; for langt ermehull og for mange masker felt til ermehull. Jeg kommer garantert til å strikke flere, så greit å ha maskeantallet nedtegnet;)

IMGP4689

Garn: Dale Babyull

Pinner: 3,5

Legg opp 172 m og strikk til arbeidet måler 26 cm, 2 rett og 2 vrang. Fell 8 m under hvert erme. Strikk hver del for seg.

Bakstykke: strikk til arbeidet måler ca 40 cm, fell 22 m midt bak, deretter 2m 3 ganger på hver side mot halsen til 22 m gjenstår på hver skulder.

Forstykke: Strikk til hele arbeidet måler 34 cm, fell de midterste 20 m. Fell deretter 2 m 3 ganger, og 1m 1 gang på hver side mot halsen….til 22 m gjenstår til hver skulder.

Hvis noen ser forbedringer på denne…og det er MEGET mulig, så tar jeg gjerne imot tips!

Da raser jeg inn i helga med pc’n lukket til søndag……Handy skal feires igjen….

Klem fra tovepia………………….som ønsker alle ei riktig god helg!!

13 kommentarer:

Ruths datter sa...

Koselig med feiring av gubben da. Væsten blei fin den, og sikkert mjuk og god i babygarn. God helg.
Klem

Unknown sa...

Hei du,,
Når jeg ser sånne små plagg tenker jeg at jeg gleder meg til å bli bestemor.
Det er mye mosomere å strikke til småfolk en de store slampene jeg har he he , (det er ikke noen på vei ennå)men om noen år da skal jeg komme med noen hint he he.

God helg og klem fra Marit.

H. sa...

Super søt den vesten, og så snill du er som deler oppskrift DESIGNET AV TOVEPIA, med oss ;))

Lykke til med videre feiring av handy, tror nok han fortjener det..har liksom kjøkkenet ditt friskt i minnet....thiiii - ciao

Viola sa...

Veldig flott, Tovepia! :) Og du strikker så mye fint du!

Nei takk, ingen bart i mitt hus, he he! Men vest blir "in" igjen nå.. :)

Men jeg kan en annen:
Slutt å røyk og slutt å drekk
Kjøp dokk garn å byinn å strekk!!

;D

God helg og klem fra meg! :)

ANNEPÅLANDET sa...

Fin vest! Gratulerer med "gammel" mann og riktig god helg!

Greta sa...

Så grei du er som deler oppskrifta. Skal huske på den. Dere får ha ei super helg med masse masse feiring

Livet i Nord sa...

Så fin den blir! -og så flott at du har en som vil prøve. Det har nemlig ikke jeg. Det spørs om frøkna i det hele tatt vil bruke jakken jeg nettopp har strikket til henne(?)
Ønsker deg ei finfin helg:))

Tonemor sa...

Tusen takk for at du deler:
God helg
Klem Tone

Anonym sa...

Strikketips skal du slippe å få fra denne kanten ja. Artig at du er kommet ut i bokform Tove og ett fint tips. Har sett tips om dette før men fint å se selve "boka". Hm, noe å tenke på faktisk:)

Influensaen holder på å forlate meg og har ett topplokk som ikke er kokhett lenger:) Mac er 10 uker idag og skal prøve å få knipsa litt mer kamera igjen. Ha ei fin fin helg:)

ide-puffen sa...

Så flott du deler. Vest er greit å stikke når en slipper armstyret he he. Og trønder er jeg jo også så kanskje jeg prøver meg på denne.
Bloggbok har jeg også tenkt på, men har ikke lyst å ha med alle innleggene. Kan man plukke ut dem man vil ha med?
Ha en deilig pc fri helg. Tror jaggu jeg klapper igjen lokket snart jeg også. Godt uten noen dager.
Klemmers
Randi

Helle sa...

Gratulerer med Handy, det er jo koselig å feire mannen. :)

God PC-fri helg.

liven sa...

For en barsk liten kar i vest :o)
Mitt barnebarn fikk et nydelig "prinseteppe" i gave fra min strikkegale venninne.....de teppene kjenner vel du til......
Håper dere har hatt en flott helg med feiring.
Her er vi inne i en bursdagsstim....og godt gjort av lille Malene å finne seg en egen dag :o)

Klem fra liven!

Strikkeheksen sa...

Fin lille vest til en fin lille dreng :-)
Tillykke med Handy - han bliver vist fejret efter alle kunstens regler :-)