lørdag 21. februar 2009

Utfordring på matfronten:)

Jeg ble utfordret av Bitt@mi til å legge ut to oppskrifter som var utprøvd og som jeg selv liker. Jeg var en god baker, nå baker jeg kun til store anledninger, og også da gjør jeg det så enkelt som mulig. Det er få som spiser kaker i disse dager med kaloritelling og karbohydratangst, men av og til MÅ man bare unne seg noe godt. Denne såkalte Ostekake baker jeg hver gang jeg har selskap, den er passe søt og litt syrlig. I tillegg står den seg godt, er best faktisk “dagen derpå”..

Foto: dinmat/Felix Laate

250 gr kjeks (f.eks Sweet Meal) + 125 gr Bremykt smeltes i en kasserolle                                                   1 pk sitrongele (1/2 vannmengde)                                                                                                                                1 beger Crème Fraiche                                                                                                                                                  1/4 l fløte (hele boksen) + 120 gr melis + 1 stor ts vaniljesukker (piskes til krem)                                  1 beger rømme

Trykk massen av kjeks og smør i bunnen av forma. Bland rømme + Crème Fraiche + krem og tilsett den lett avkjølte geleen. Bland lett og helles over kjeksbunnen. Settes i kjøleskap til servering. For videregående: lag et gele-lokk over et dekke av bær eller det man måtte ønske…

Så til oppskrift 2: Tomatsild, et “must” på et koldtbord! Jeg  er utrolig glad i tomatsild, og denne oppskriften har jeg brukt i mange år:

Tomatsild 1 - Foto: Scanpix

Legg masse ringer av løk og biter av kryddersild i følgende saus/lake:

1 del tomatpure + 2 1/2 del sukker + 1/2 del olje + 4 ss eddik (12%) + litt vann + litt pepper

Denne utfordringen sender jeg videre til:

Og  bakom synger skogene

Hobbygåsa

Ha en kaloririk lørdagskveld:)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann
Først må jeg takke for utmerkelsen. det er dan andre jeg har fått i dag. Jeg føler meg beæret, jeg! tusen tusen takk.

Den ostekaka så yummi ut......jeg har faktisk den oppskriften selv også. Og jeg har også jobbet som baker!!! gjett om vi har bakt mange gode kaker!
Sild liker jeg også faktisk ganske godt. De til sildakongen er gode, men hjemmelaget er alltid best.
Her laver det ned i dag. Det må vel snart ta slytt med all den snøen nå?

Ellers ønsker jeg deg en riktig god helg!

Hobbygåsa sa...

Det så fryktelig godt ut du, men oj, dette er nok den verste utfordringen jeg har fått hehe. Jeg hverken er eller var en god baker... Kan ta litt tid å blogge denne, men jeg skal prøve. Grattis med awarden forresten!

liven sa...

Heisann!!
Man må unne seg litt god mat avogtil ja!!
Elsker ostekaker jeg:o)
Tusen takk for at du ville gi meg en utmerkelse.....det setter jeg stor pris på:o)

Ha en fin kveld Tovepia:o)

Havfruen sa...

Kaka så knallgo ut..men jeg vet jo den er god. Har vært med Trine og Tobias på sykehuset for sjekk i dag. PAppa`n er bortreist. Alt vel men må fortsette med medisin. Forferdelig mye slim i ham..
For et føre det er på veiene..
Klem fra Major&Mossan

Bitt@mi sa...

Hei igjen!
Tusen takk for awarden:-) Så kjempefint å bli satt pris på!
Og tusen takk for alle innlegg i bloggen min, mens jeg har vært med på "nm" i strikking... har ikke tatt meg tid til å svare i andres blogger- dette ble helt vilt! Men kjempeartig:-)
Ang. Cortina - har aldri prøvd det før, så det blir spennende å tove det, og se hvordan det blir:-)
Ha en riktig fin dag videre - vi blogges senere!

Nitus sa...

Dette så virkelig fristende ut.Takk for flotte oppskrifter.
Ligger en award til deg i bloggen min.
PS:Jeg ser at du allerede har fått denne fra før men jeg synes at du har gjort deg fortjent til en til for din trivelige blogg :-)

Anonym sa...

Spennende utfordring.
Og nå kan vi legge alle slankekurene på hylla,for nå blir det vel mye godt av oppskrifter å finne hos mange.Ostekake er kjempegodt,men jeg har en litt annen oppskrift en din.
God søndag!